Har tidigare inspirerats av andras ringbelysningar & dess effekt det ger bilderna, och nu så när man har skaffat en ny leksak (S3an) så var det dags att bygga en.
Turligt nog så har kameran en bajonettfattning vid linsen, så då var ju problemet automatiskt löst med fastsättningen, som annars blir väldigt klumpig & konstig.
Lysdioderna är varmvita 50graders 6000mcd från Molectric, & dessa funkar perfekt för ändamålet. Jag gjorde först en test ring för att kolla antalet LEDs som behövdes & då var gränsen ca8 LEDs för att få jämn belysning. Men eftersom dom ändå var så billiga så klämde jag dit 14st.
Minsta belysningsavstånd är 6cm för att ljuset ska nå fram & spridas så att även mitten blir upplyst.
Materialet är 15mm PEHD1000 & 4mm plexi som är blästrad på insidan för att dölja innanmätet.
Och eftersom jag inte ville blanda in skruvar i det hela, så grovfräste jag plasten först & sen körde varv efter varv med 5/100mm å gången tills jag fick en passform så att det bara är att pressa dit plexit i pehdn.
Det dumma med pehd plasten är att den gärna vill fransa sig som ni ser, men men det går ju att skrapa väck dom med en skalpell om man får lust till det någon gång.
Å så lite bilder.

Utan & med...