nybörjarfråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tompa

nybörjarfråga

Inlägg av tompa »

jag undrar bara hur man ser vad för milliamper en lysdiod kräver hos dom som man köper hos elfa. för på internetsidan står det ett milliampertal inom parantes och ett utan ( max milliamper) vilket är det "rätta" :?:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Den som det står If max är den totala strömmen lysdioden klarar av. Den två steg till höger är hur mycket den rekommenderade strömmen är.
tompa

Inlägg av tompa »

ok
Sigge Sinusspänning

Inlägg av Sigge Sinusspänning »

En annan nybörjarfråga: vad är impedans?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Samma som resistans men i växelspänning(Motstånd).

Är det Z = U/I som gäller?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Impedans är som sagt växelströmsmotstånd. Detta motstånd innehåller alltid en induktans eller kapacitans. Detta motstånd varierar beroende på vilka frekvenser som skickas genom det. Detta räknas ut med formlerna:
Xl=2pi*F*L för induktans
Xc= 1/2pi*F*C för kapacitans

tex om du har en spole på 100mH och skickar genom 100Hz blir motståndet 62.8 Ohm. Skickar du däremot 10kHz blir motståndet 6283 Ohm. På detta sätt kan man beräkna högtalarfilter osv..

Ett annat fenomen som förekommer när man skickar växelström genom detta är fasförskjutning som ofta brukar märkas med Cosfi. Vinkeln kan man räkna ut med trianglar men det kan vi ta en annan gång ;)
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Är det bara jag som tycker att det är fel att kalla impedans för växelströmsmotstånd??
Jag tycker:
Resistans = Likströmsmotstånd
Reaktans = Växelströmsmotstånd
Impedans = Resistans + Reaktans
Givetvis addition med hjälp av imaginära tal...
Det jag kan minnas från räkningarna är att reaktansen representerades med imagiära värden och resistansen med reela värden.
Eftersom det inte finns någon ideel spole kommer det alltid att finnas en resistans.
Ursäkta om jag är petig, eller om jag har fel??
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

marvin du har helt rätt , en helt resistansfri spole finns ju inte därför får man konstruera en triangel där hypotenusan är Impedansen, Närliggande katet resistans och den sista reaktansen. Impedansen blir då roten ur resistans^2 + reaktans^2
Sigge Sinusspänning

Inlägg av Sigge Sinusspänning »

Tack

Om ni vill räta ut fler frågetecken (jag kanske börjar bli tjatig). PIC talas det om här, vad är det? (Har fått för mig att det har något med microprocessorer att göra).

Resonans, vad är det?

:?:
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

PIC och AVR är mikrocontrollers, alltså små datorer som kan programmeras att göra en eller flera uppgifter.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Resonans uppstår i en RLC-krets, Dvs. en krets med en resistor, spole och kondensator i serie.
Resonans är det fenomenet när frekvensen är sådan att kapacitiva och induktiva reaktansen är lika. Vilket ger en ren resistiv impedans.

Och för vanliga dödliga:
En kondensator släpper igenom höga frekvenser och dämpar låga frekvenser. En spole gör tvärt om släpper igenom låga frekvenser och dämpar höga frekvenser.

Om man nu sveper frekvensen in till RCL-kretsen så kommer först kondensatorn blockera vid låga frekvenser när man sedan ökar frekvensen så kommer kondensatorn att släppa igenom mer och mer. Spolen däremot kommer att blockera mer och mer. Resonans är det fenomen som uppstår när kondensatorn och spolen möts dvs. blockerar lika mycket. När detta händer så blir det ett maximum på vad RLC-kretsen släpper igenom. Kondensatorn och spolen impedans släcker även ut varandra och kretsen får en ren resistiv impedans.
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Blir resonans även om man paralellkopplar spolen och kondensatorn, men då blockerar kretsen en speciell frekvens i stället för att släppa igenom den.
Det som RDX* beskriver kan man använda till högtalarfilter (eller radio), tex för att endast släppa igenom mellanregistret. Jag kanske är övertydlig men hoppas att du förstår.
tompa

Inlägg av tompa »

kan man mäta hur många mah det finns i ett batteri med en multimeter?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

inte direkt med Amperemätningsfunktionen.
Du kan mäta en belastning och på de sättet kolla hur mycket det klarar, men det är inte så bra att överbelasta det heller...
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Om man ska mäta hur många mAh som finns kvar i ett batteri så ska man mäta spänningen men man måste veta hur spännings-kurvan ser ut för det batteriet.
Vissa batterityper ligger på typ samma spänning tills det nästan är slut, då är det väldigt svårt att mäta sig till hur mycket som finns kvar.
Skriv svar