gratis ex

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

Tror ni inte att de stora företagen typ Ti, Maxim osv har nån sorts abbonemang med FedEx eller UPS eller liknande som gör att de inte betalar mer bara för att de skickar massa små saker...det tror jag iaf :)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jodå men tror du att det är en orsak att beställa hur mycket som helst?

Kostar rätt bra ändå kan jag säga!
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Jag jobbar på ett tryckeri.

Jag vet hur mycket företag betalar för att trycka en massa tidningar som skickas ut till alla hushåll i sverige, Och då betalar dom frakt samt administration och såklart för produkten.

Detta kostar massor, och dom som får reklamen slänger den förmodligen, så varför fortsätter dom ändå att skicka ut reklam tidningar till hushåll som ändå bara slänger dom?

Jo för att det är lönsamt.

Microchip skickar ju bara till de som vill ha, en vitvaruaffär skickar ju till alla hushåll.

Jag skulle tro att vitvaruhusen betalar mer för reklamen än vad det kostar för microchip att skicka PIC:ar
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag är ingen erfaren sample-snyltare men många tillverkare kräver att man skriver vilket företag man kommer ifrån.
När dom senare gör stickprov på allt och konstaterar att hälften av företagen inte ens existerar så blir dom säkert jätte glada :evil:

Så innan man skriver in ett företags-namn som inte finns så tycker jag att man ska tänka en extra gång om man verkligen måste ha grejerna gratis.

>>Fredrick. Det spelar ingen roll hur mycket pengar som samples kostar för tillverkarna. Om dom räknar ut att det inte lönar sig så försvinner tjänsten, eller iaf gör det svårare att få samples.
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Jag tror nog att dom redan räknat ut att det lönar sig eftersom dom fortfarande ger ut sampels.

Att skickar ut en massa reklam som till 50% är helt onödigt lönar sig ju fortfarande.

Snyltare är nog inräknat i microchips budget.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Ja, naturligtvis är snyltare inräknade i budgeten.
Jag säger inte att det är fel att vara sample-snyltare.
Men om snylteriet går till överdrift så drar dom åt svångremmen :)
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Kan nämna att en person som jag känner nyligt blivit skyldig att betala till TI. Vet inte exakt hur det gått till, men tror det handlade om att personen ifråga hittat på ett företag och tullen(eller TI) hade kollat upp företaget och inte hittat det. Och det var ganska stora pengar det handlade om att betala tillbaks.

Beställ inte i onödan och låt bli att hitta på skit.
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Vad var det för brott han begick då?
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

tja skulle säkert kunna bli urkundsförfalskning.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Melker skrev det ju redan.

Han beställde samples från Texas Instruments med ett påhittat företag, och tullen kontrollerade företaget och märkte att det inte fanns. Då fick han betala alla samplade komponenter som ersättning åt TI, och det blev minsan inte billigt kan jag säga!
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Ok så han fick inte böta för något brott då utan bara ersätta det han beställt?

TI skickar alltså bara till Företag och inte som Microchip även till privatpersoner.
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

Brr, blev lite rädd när jag läste det där, beställde nyligen ett paket samples från Microchip - med påhittat företag. Man måste nämligen skriva in Company.

Å andra sidan så skickar Microchip med den vanliga posten. Jag kan ana att det är därför de är rätt så lättfärdade med sin sampleverksamhet, frakten kostar dem förhållandevis lite.

Jag tycker ändå inte att man ska pumpa samples i onödan.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

det skulle däremot nog uppstå problem om folk beställer samples för att sedan sälja vidare, då används det ju verkligen på fel sätt och om samplesföretagen upptäcker det så tror jag de drar åt. Undrar om skolan skulle tillåta sånt här, men man vill ju inte dra in dom i sånt här om något skulle gå fel.
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

Fredrick skrev:Ok så han fick inte böta för något brott då utan bara ersätta det han beställt?

TI skickar alltså bara till Företag och inte som Microchip även till privatpersoner.
Nej då, jag har fått därifrån (och snabba är de;) ).
Man kan, som har nämnts i sample-trådar här förut, t.ex. skriva att man är student om man är det, eller skriva i N/A eller nåt annat istället för att ljuga. Då har företaget en ärlig chans att välja och man slipper böter/betala om det skulle vara så...
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

Eaglespirit, saken är bara den att det handlar om relativt små kvantiteter. Jag kan till exempel - i teorin - få trettio PIC processorer i månaden från Microchip - en väldigt liten förtjänst om jag sålde dem vidare. Skulle jag fortsätta att pumpa dem på det viset skulle de nog ana ugglor i mossen dock och sluta leverera.

Btw - ni som beställt samples från Microchip, hur och när fick ni dem levererade? Fick lev. bekräftelse i Torsdags. De skickar från Thailand vad jag vet, och ska komma med vanlig post vad jag hört.

Det jag inte fattar angående härvan ovan är dessutom - hur tusan kan man bli dömd för ett paket med några processorer som kommer skickat från utlandet - om det står ett fejkat företag på etiketten? OK, nu kanske TI har en svensk filial... menmen, verkar rätt långsökt att det kunde hända!
Skriv svar