gratis ex
Jag jobbar på ett tryckeri.
Jag vet hur mycket företag betalar för att trycka en massa tidningar som skickas ut till alla hushåll i sverige, Och då betalar dom frakt samt administration och såklart för produkten.
Detta kostar massor, och dom som får reklamen slänger den förmodligen, så varför fortsätter dom ändå att skicka ut reklam tidningar till hushåll som ändå bara slänger dom?
Jo för att det är lönsamt.
Microchip skickar ju bara till de som vill ha, en vitvaruaffär skickar ju till alla hushåll.
Jag skulle tro att vitvaruhusen betalar mer för reklamen än vad det kostar för microchip att skicka PIC:ar
Jag vet hur mycket företag betalar för att trycka en massa tidningar som skickas ut till alla hushåll i sverige, Och då betalar dom frakt samt administration och såklart för produkten.
Detta kostar massor, och dom som får reklamen slänger den förmodligen, så varför fortsätter dom ändå att skicka ut reklam tidningar till hushåll som ändå bara slänger dom?
Jo för att det är lönsamt.
Microchip skickar ju bara till de som vill ha, en vitvaruaffär skickar ju till alla hushåll.
Jag skulle tro att vitvaruhusen betalar mer för reklamen än vad det kostar för microchip att skicka PIC:ar
Jag är ingen erfaren sample-snyltare men många tillverkare kräver att man skriver vilket företag man kommer ifrån.
När dom senare gör stickprov på allt och konstaterar att hälften av företagen inte ens existerar så blir dom säkert jätte glada
Så innan man skriver in ett företags-namn som inte finns så tycker jag att man ska tänka en extra gång om man verkligen måste ha grejerna gratis.
>>Fredrick. Det spelar ingen roll hur mycket pengar som samples kostar för tillverkarna. Om dom räknar ut att det inte lönar sig så försvinner tjänsten, eller iaf gör det svårare att få samples.
När dom senare gör stickprov på allt och konstaterar att hälften av företagen inte ens existerar så blir dom säkert jätte glada

Så innan man skriver in ett företags-namn som inte finns så tycker jag att man ska tänka en extra gång om man verkligen måste ha grejerna gratis.
>>Fredrick. Det spelar ingen roll hur mycket pengar som samples kostar för tillverkarna. Om dom räknar ut att det inte lönar sig så försvinner tjänsten, eller iaf gör det svårare att få samples.
Kan nämna att en person som jag känner nyligt blivit skyldig att betala till TI. Vet inte exakt hur det gått till, men tror det handlade om att personen ifråga hittat på ett företag och tullen(eller TI) hade kollat upp företaget och inte hittat det. Och det var ganska stora pengar det handlade om att betala tillbaks.
Beställ inte i onödan och låt bli att hitta på skit.
Beställ inte i onödan och låt bli att hitta på skit.
- grapetonix
Brr, blev lite rädd när jag läste det där, beställde nyligen ett paket samples från Microchip - med påhittat företag. Man måste nämligen skriva in Company.
Å andra sidan så skickar Microchip med den vanliga posten. Jag kan ana att det är därför de är rätt så lättfärdade med sin sampleverksamhet, frakten kostar dem förhållandevis lite.
Jag tycker ändå inte att man ska pumpa samples i onödan.
Å andra sidan så skickar Microchip med den vanliga posten. Jag kan ana att det är därför de är rätt så lättfärdade med sin sampleverksamhet, frakten kostar dem förhållandevis lite.
Jag tycker ändå inte att man ska pumpa samples i onödan.
- EagleSpirit
- Kontakt:
det skulle däremot nog uppstå problem om folk beställer samples för att sedan sälja vidare, då används det ju verkligen på fel sätt och om samplesföretagen upptäcker det så tror jag de drar åt. Undrar om skolan skulle tillåta sånt här, men man vill ju inte dra in dom i sånt här om något skulle gå fel.
Nej då, jag har fått därifrån (och snabba är de;) ).Fredrick skrev:Ok så han fick inte böta för något brott då utan bara ersätta det han beställt?
TI skickar alltså bara till Företag och inte som Microchip även till privatpersoner.
Man kan, som har nämnts i sample-trådar här förut, t.ex. skriva att man är student om man är det, eller skriva i N/A eller nåt annat istället för att ljuga. Då har företaget en ärlig chans att välja och man slipper böter/betala om det skulle vara så...
- grapetonix
Eaglespirit, saken är bara den att det handlar om relativt små kvantiteter. Jag kan till exempel - i teorin - få trettio PIC processorer i månaden från Microchip - en väldigt liten förtjänst om jag sålde dem vidare. Skulle jag fortsätta att pumpa dem på det viset skulle de nog ana ugglor i mossen dock och sluta leverera.
Btw - ni som beställt samples från Microchip, hur och när fick ni dem levererade? Fick lev. bekräftelse i Torsdags. De skickar från Thailand vad jag vet, och ska komma med vanlig post vad jag hört.
Det jag inte fattar angående härvan ovan är dessutom - hur tusan kan man bli dömd för ett paket med några processorer som kommer skickat från utlandet - om det står ett fejkat företag på etiketten? OK, nu kanske TI har en svensk filial... menmen, verkar rätt långsökt att det kunde hända!
Btw - ni som beställt samples från Microchip, hur och när fick ni dem levererade? Fick lev. bekräftelse i Torsdags. De skickar från Thailand vad jag vet, och ska komma med vanlig post vad jag hört.
Det jag inte fattar angående härvan ovan är dessutom - hur tusan kan man bli dömd för ett paket med några processorer som kommer skickat från utlandet - om det står ett fejkat företag på etiketten? OK, nu kanske TI har en svensk filial... menmen, verkar rätt långsökt att det kunde hända!