Sommar projekt: Dator chassi. [Sketchup bilder sida 2]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Landrash

Sommar projekt: Dator chassi. [Sketchup bilder sida 2]

Inlägg av Landrash »

Nu till sommaren så har jag planerat att bygga ett datorchassi till min stationära dator eftersom det nuvarande inte är tillräckligt samt att det inte är allt för visuellt givande.

Lådan kommer byggas i trä och plexiglas främst.

Hårddisk, cd/dvd läsare och moderkort hållare kommer att göras med hjälp av "räddade" komponenter från en mängd av gamla chassis som jag har till mitt förfogande.

De interna komponenterna har jag till 90% till mitt förfogande redan och inga större inköp på den fronten kommer att göras.

Visuellt så kommer det att vara en enklare liggande låda som jag ej har mått på än. I Fronten monteras cd/dvd, usb x4, Indikator för hårddisk aktivitet och power led samt en powerswitch.

Powerswitchen är "work in progress" eftersom jag inte kan hitta något bra sätt att göra det på. Switch typen som jag önskar använda är från kjell och heter "Ignition switch , Blå".
Problemet med denna och alla likanade sådana knappar jag har hittat är att det är en slutande brytare och inte en momentan brytare (rätta mig om namnet är fel) och det jag vill ha den till är att starta/stänga av datorn. Någon som har en bra lösning på hur detta kan göras.

De flesta belysningar kommer förmodligen att få en on/off knapp även.
:razz:

Även funderingar på en lcd i fronten som anslut till com port 2 samt några programmerbara knappar(ingen com port fronten då men den får jag offra).

Underdelen av chassit kommer bestå av en bit plexi glas som jag tänkt göra en en variant av madmodder's lysdiods kort som han använde i projekt woody.

En diod variant till kommer återfinns i lådan och de är kopplade till num, caps och scroll lock och kan med jkjälp av ett winamp pluggin blinka i takt med spelad musik.
Senast redigerad av Landrash 10 maj 2007, 21:49:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

De låter trevligt!

Jag kommer ihåg när jag tänkte bygga ett chassi.
Men de vart aldrig av då det skulle bli så dyrt att fräsa/gravera allt aluminium jag skulle ha.

Men jag kan ju dra upp lite bilder.
Alla mått för grejer som ska vara i är tagna från en moderkortsplåt jag har hemma.
Bild1
Bild2
Bild3

//Emil
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Vackert vackert men ett steg från min design ide. Enkel svart design med belysning åt det blå hållet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hm, plexiglas, hur ska du klara av emc kraven? :doubt:
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Det är på tanke stadiet än så länge. Sitter och letar efter någon enkel helst grattis programvara för att göra skisserna i. Nå förslag utöver word eller open office ?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Sketchup. Heter numera google sketchup eller dylikt.
gustav t

Inlägg av gustav t »

Sketchup är ett trevligt program att göra skisser i. Kolla denna sidan för färdiga "komponenter"..... http://scc.jazzle.co.uk/cat/14
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Pmma och EMC.... Nja... det är en rejäl störsändare ett modernt moderkort och att inte ha den i en plåtlåda är väl oki om du du bor på landet, inte lyssnar på radio, inte tittar på tv och inte har några grannar i omedelbar närhet som du saboterar mottagningen för....

Visst kan bygga både gnistsändare, plexilådor till datorer, men kom ihåg att du inte får sälja det eftersom emissionen ligger skyhögt över gränsvärderna och även att immuniteten är klart sämre - inte helt otroligt att ringande GSM-telefon kan blåskärma datorn....
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Tror den räknas som det redan eftersom den är mest i bitar och igång för mesta 8)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

;)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

I mitt trächassi finns ingen annan plåt än den som finns i form av CD-rom, hårddisk och diverse fästvinklar. Stör inte teven eller stereon som står en meter ifrån.

Tips: Gör inte som jag och använd spånskiva som botten och lock, eller vanligt sandspackel för snickerier. Den svarta lacken har långa sprickor överallt nu. Träet har expanderat och krympt om vartannat iom att luftfuktigheten ändras beroende på vädret. :P
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

:pray: :dead:
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

De brytare som låser i ett läge har ofta en bygel som låser brytaren. Med lite milt våld går det att få bort denna, resultatet blir en brytare som inte fastnar i intryckt läge. Läste om det häromdan när jag kollade tips för AT->ATX-konvertering, fast det slutade med att jag använda reset-knappen istället.
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Hmm låter inte som en optimal lösning men det är värt ett försök.

Någon som har ett bra förslag på trä som bör användas? Planerar ett "studiebesök" hos närmaste brädgård i helgen och kontrollera varierand trä sorter. Har tillgång till en grnudläggande uppsättning verktyg samt svar och lite annat 8)
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

MDF och plyfa är väl ganska trevliga att jobba med...
Skriv svar