Söker program för att simulera kopplingar/scheman...

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag kan lätt tänka mig att betala 500-1000kr för ett sånthär program.
Bara det fungerar bra och är lättjobbat = användarvänligt. Tanken är ju att man ska spara tid och enkelt kunna testa uppkopplingarna utan att slita ut mus och tangentbord..
xxargs

Inlägg av xxargs »

Ett program som jag tycker är lätt att starta och komma igång i är Microcap, finns studentversion som förr var ganska generös med antal komponenter och noder, men senaste versionerna verkar ha stramats åt en hel del.

tyvärr utanför privatekonomi att köpa i fullversion...

Pspice/Orcad gillar jag inte, verka lida av storföretagssyndromet med en massa stök innan man kan simulera sina koppel.
JBV

Inlägg av JBV »

Jag har prövat några olika och Multisim (9) var det jag fastnade för! Där kommer man igång omedelbart med simuleringen :)
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Jag har Orcad och har inga problem med att den kollar efter licensen hela tiden (självklart inte köpt). Och scheman är inga problem att göra, dock bör du undvika 10.0 för den är lite buggig, prova en nyare istället.
BJ

Inlägg av BJ »

JimmyAndersson:
Jag har inte använt orcad 10, men i version 9.1 så får man välja rätt sorts schema för att kunna simulera det. Jag har inte det i närheten nu, men jag tror att det heter "analog or mixed A/D". Då kommer det (förhoppningsvis) fram meny-val och knappar för simuleringen. Jag vet inte om det är samma i version 10.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har använt http://www.crocodile-clips.com/ några år, men det kanske är för enkelt/simpelt för dig.
Skriv svar