Söker program för att simulera kopplingar/scheman...

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Söker program för att simulera kopplingar/scheman...

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har länge letat efter något program för att simulera kopplingar innan jag bygger dem.

Har sett några skriva om Orcad och PSpice. För en tid sedan laddade jag hem en gratis/studentversion av PSpice för att testa, men jag hittade inte delen för att göra scheman. Man kunde bara importera färdiga scheman.

För några dagar sedan fick jag låna hem en dator där Orcad v10 (med PSpice och hela paketet..) var installerat.

Men nu hittar jag inte var man gör eller simulerar scheman. Sedan är programmen väldigt sega och buggiga, trots att datorn är på 2GHz och har 1GB minne och inget annat än WinXP installerat. Själva Windowsinstallationen är annars stabil (för att vara Windows), så jag är säker på att problemet har med Orcad att göra.

Så det jag undrar är:

1) Varför är det så segt? Är version10 en buggig version? Det avslutas nämligen lite då och då.

2) Var i hela friden gör man schemana? Det är ju ganska många program. Jag har gått igenom alla utan att hitta något där man kan göra ett schema. "Öppna"-knappar finns det däremot gott om...

3) Tips på freeware-program för att göra och simulera scheman? Windows eller Linux-miljö kvittar.

edit:
Fick förresten upp detta för en stund sedan:
"Dear PSpice® Schematics User,

As of August 1, 2003 the development and support of the PSpice Schematics product is discontinued with the OrCAD® 10.0 release. It is imperative that Cadence continually evaluate its product offerings to guarantee that we are maintaining our focus and providing you with the most effective and efficient products.

You are strongly urged to fulfill your schematic entry needs with OrCAD Capture® or Concept® HDL.

As a first step, we have removed PSpice Schematics from the OrCAD 10.0 distribution CD. Should you still require access to PSpice Schematics, you may download the executable from www.orcad.com. Cadence does not plan to offer subsequent versions of PSpice Schematics after release OrCAD 10.0."
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

OrCAD Capture har jag för mig det heter.
Användarvisningsbild
El-Björn

Inlägg av El-Björn »

Multisim (det som en gång hade namnet Electronics workbench) är ett trevligt program, dock inte så gratis som man skulle önska alla gånger :doh:

Det verkar som det finns en studentversion för 360 kr dock. Det var billigare än jag trodde!

http://sine.ni.com/nips/cds/view/p/lang/en/nid/203611

Edit: Det blir visst närmare 500 kr med frakt. Moms får jag inte fram om det är medräknat?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Oftast går det väl till så att man skaper en spice netlist i sitt favorit schemaprogram. Det ända som spice sedan behöver är netlisten.

Några progam till linux:
KiCad
Xcircuit Min favorit!
Geda Här finns att annat du behöver: ngspice, gtkwave...
SvenW

Inlägg av SvenW »

Kör Linux och gEDA. Ngspice, Gnucap, gschem och PCB fungerar rätt bra. Och givetvis har jag inget emot att man använder Hec. Jo, det går bra att använda, även jag har förståelse för att det kan vara knepigt i början.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Linear SwitcherCAD är gratis och gör sitt jobb. Går även utmärkt att köra i Linux med Wine.

ngspice och Gnucap har jag provat. Men jag saknar något riktigt GUI kring det för att göra det smidigt att jobba i. Oregano finns, men jag tyckte det var lite buggigt när jag testade det och projektet verkar dessutom vara nerlagt.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Oregano lever vidare i Argentina.

http://arrakis.gforge.lug.fi.uba.ar/

Jag har inte testat det på allvar, men det ser snyggt ut.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jippi, såg att några har tagit tag i Oregano igen. Använde programet ett tag för typ 5 år sedan. Tyvärr blev det väl aldrig klart riktigt, men nu kanske det blir något av det.

EDIT: SvenW var före, hehe.

SvenW: Då har det blivit en lång flytt. Har för mig att det var en svensk på Chalmers som började projektet?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tack för tipsen. :) Håller på att testa programmen ni tipsade om. (De som går att ladda ner direkt.)

Electronics Workbench fanns faktiskt till Amigan förr. Gillade det riktigt mycket. Men innan jag betalar 300-500kr för Multisim så vore det bra om man kunde testa det för att se hur man trivs med det. Finns det ingen demo eller liknande?

Jag har kommit på varför Orcad är så segt: Så fort man gör något som t.ex startar program eller laddar in filer så pratar programmet med en server för att kolla att licensen är ok. Jag har full förståelse för att Orcad vill kolla så man har en laglig version, men jag har *noll* förståelse för att man gör detta så ofta. Det borde räcka att de gör *EN* koll när man installerar programmet. Så fungerar flera tusen andra program, så varför kan inte Orcad lita på sina kunder på samma sätt? Suck....

- - -

Testade Linear SwitcherCAD nyss och det ser smidigt ut. Saknade flera vanliga OP-ampar och andra kretsar, men det kanske går att lägga till?

Jag gjorde samma schema i SwitcherCAD som i Orcad. En OP där en sinusvågform och en fyrkantvåg är kopplad till varsin ingång. Sedan en lysdiod och en mätpunkt på utgången. Det gick ungefär lika lätt att göra scheman i båda programmen, men SwitcherCAD var mer logiskt upplagd för mig som inte är van vid något av programmen.

I SwitcherCAD var det lätt att förstå de felmeddelanden som dök upp när jag missat något. Efter någon minut så hade jag lyckats göra och simulera en uppkoppling. Bra betyg! I Orcad lyckades jag inte ens hitta delen för att simulera uppkopplingen. Sedan ville programmet kolla så licensen var laglig och då gick CPU-mätaren upp på 100% så datorn blev seg och då tröttnade jag.

Så än så länge leder SwitcherCAD stort. :)

Nu ska jag prova de andra programmen. :)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Antagligen finns det någon crack till OrCAD som stänger av denna kontroll.. Och piratkopiering blir återigen det bästa alternativet... Suck... :roll:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag kan ärligt säga att jag även provat den metoden, fast på min dator.

Då frågade istället Orcad efter licensfilen hela tiden. De första gångerna var det inga problem att klicka "Bläddra" och visa var filen fanns, men det blev snabbt tröttsamt att den frågan dök upp hela tiden.

Så piratkopiering löste inte problemet. Problemet ligger i att Orcad hela tiden vill verifiera licensen. Ifall någon undrar: På datorn jag lånade är licensen helt ok. Så det är inget sånt skumt som är problemet. :)

Den piratkopierade versionen var förresten ännu buggigare, så den mötte papperskorgen fort. Man får vad man betalar för. :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 2 maj 2007, 15:44:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ska man ha stort komponent bibliotek är det nog bara kommersiella program som gäller. Men sen hamnar man ju ofta att just den kretsen man vill använda ej finns med i biblioteket. Då tycker jag att det är viktigare att lätt kunna skapa en egen symbol. Sen får man ladda ner spice-modul som de flesta halvledaretillverkarna har för sina vanliga linjärakretsar och länka detta i spice-nätlistan.
Användarvisningsbild
El-Björn

Inlägg av El-Björn »

https://sine.ni.com/nicif/us/gb_academi ... tent.xhtml

Där ska det tydligen finnas en test-version att ladda ner. Jag orkade inte fylla i formuläret just nu dock :sleepy:

Jag känner inte till begränsningarna i test-versionen heller.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

psynoise:
Det låter mycket smidigt.

Tips på något kommerciellt program som fungerar bra och som är lättjobbat?

Mitt problem är att jag börjat göra ganska stora projekt där det är helt ohållbart att koppla upp allt på labbplattor. Det skulle helt enkelt bli för rörigt med 40-50 IC-kretsar på labbplattor... :roll:
Därför tänkte jag "koppla" allt i datorn innan så jag ser att det fungerar som jag vill. Skulle säkert även spara massor med tid på det.

edit: El-björn hann posta före. Ska kolla det programmet. :)

edit 2: Nä det ska jag nog inte förresten:
"I consent that my personal data will be used for direct marketing activities such as periodic mailings, e-mails, or telephone calls by NI."

Suck..................

Kan man inte få ladda hem demos utan att gå med på att få massa reklam?!

edit 3: Förtydligade lite.
Senast redigerad av JimmyAndersson 2 maj 2007, 15:54:02, redigerad totalt 2 gånger.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Jag kan också rekommendera, som tidigare nämnt, Electronic workbench "Multisim". Det kostar en slant, men det är ett bra program, kör det i skolan också. Sen så finns det ju alternativa sätt att få tag på det, men det är en annan diskussion som får föras på ett annat forum.
Skriv svar