AT-kommandon till Nokia (3110) + problem..

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

AT-kommandon till Nokia (3110) + problem..

Inlägg av JimmyAndersson »

Som rubriken lyder:

Jag behöver AT-kommandon till Nokia 3110. Misstänker att det finns flera modeller som är likadana..

Kan tillägga att jag har googlat utan resultat. :)

Edit: Pliiiis. Jag är så nyfiken om mitt projekt fungerar. :)

Edit 2: Hittade den här PDF-filen. Ska se om det fungerar nu.. :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 5 maj 2007, 01:12:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nähepp, det gick inte. :(

Mobilen svarar inte alls.

Det sitter en MAX232 och lite annat mellan mobilen och datorn. Den kommunikationen är helt ok. Testade genom att koppla ihop TX och RX (på "mobil-sidan") och det jag skrevs skickades tillbaka till terminalprogrammet (RealTerm).

Anslutningen till mobilen är också ok. Har mätt med oscilloskopet.

Provade att skriva AT*NOKIATEST i terminalprogrammet. Ett kommando som ska testa kommunikationen, men det svarade ingenting.

Har även provat olika baudrates mm utan resultat.

Tips?
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Vad är standard-inställningen för baud, stoppbitar, databitar och paritet på mobilen?

Hur aktiverar man modemet i mobilen, så att den lyssnar på seriellporten?

Kan du med oscilloscopet se efter om det blir någon aktivitet alls på mobilens tx?
(uppfattade det från din beskrivning som att du hade testmätt på mobilens rx)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Vad jag vet så kör inte nokia AT kommandon i huvudtaget.
De har deras egna F-BUS
http://www.developershome.com/sms/gnokiiIntro.asp

Exempel
http://www.embedtronics.com/nokia/fbus.html

Edit la till avr exempel:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Men skillnaden mellan F-BUS och M-BUS är väl bara att man kan kommunicera snabbare och med full duplex?

Mobilen klarar både M-BUS och F-BUS, men jag byggde en F-BUS-adapter till datorns serieport.

Maalobs:
"Vad är standard-inställningen för baud, stoppbitar, databitar och paritet på mobilen?"

Inte en aning, men jag har provat alla tänkbara kombinationer. :)

"Hur aktiverar man modemet i mobilen, så att den lyssnar på seriellporten?"

Den verkar lyssna på serieporten hela tiden, åtminstone ser det ut så på oscilloskopet. Men det är bl.a sådana kommandon jag söker.

"Kan du med oscilloscopet se efter om det blir någon aktivitet alls på mobilens tx?"

Mobilen skickar korta pulser med någon sekunds mellanrum på TX, men det är allt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ingen som vet något mer om detta? Dvs hur kommunikationen fungerar till/från en Nokia-telefon?

Här läste jag:
"Dropping DTR causes two things: a) an active dataconnection is terminated, and b) the Serial-Pins are switched from AT-Mode to FBUS-Mode."

Hmm?? DTR-pinnen används bara i dessa adapters för att ge MAX232-kretsen spänning. Hur kan den då påverka om det är AT eller FBUS-mode på kommunikationen?

Jag har hittat mycket motsägelsefull information på nätet. Ibland står det att man ska skriva AT-kommandon och ibland står det att man måste skicka långa strängar av hexadecimala tecken typ 1E 00 0C 02 00 59....

Någon som vet vilket som stämmer?
Att RS232 inte skickar/tar emot AT-kommandon vet jag redan, men vad ska man skriva i terminalprogrammet för att mobilen ska förstå?
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Är DTR hög eller låg i din koppling?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

När jag kör F-BUS så är den hög. När jag kör M-BUS så hämtar ("gör") jag spänning från RTS istället, så då är DTR låg och RTS hög.

Har även provat att ha dem låga.
Använder förresten RealTerm som terminalprogram.

edit: Har även provat lite olika handshake-metoder.
Tur att det är kul med terminalprogram, för det har varit mycket trial&error. Mest error iofs..
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Som jag förstår det, så signalerar man med hög DTR att man vill köra AT-mode, och med låg DTR att man vill köra FBUS-mode.
Stämmer det?

Vad är förresten "M-BUS"?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jo så jag har också läst att det ska vara. Men hur hängder det ihop?
Om man kör F-BUS och har DTR låg så får inte MAX232-kretsen någon spänning och då går det inte fram något över huvudtaget till mobilen.

Skillnaden mellan F-BUS och M-BUS är bara (vad jag vet) att F-Bus är snabbare (115kbps tror jag det var) och har full duplex. Sedan har M-bus udda paritet medan F-Bus inte har någon alls. Kan eventuellt ha varit någon annan liten skillnad i inställningarna, men det minns jag inte riktigt nu.

Här är en ganska bra sajt. Det är schemat under "M-Bus only" respektive "F-bus only" som jag har byggt efter. Först byggde jag en F-Bus-adapter, men sedan konverterade jag den till en M-bus-adapter. (Det går att bygga en kombinerad F och M-bus-adapter, men det var så lätt att konvertera den så jag gjorde så istället.)
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Låt bli att ta spänning från DTR då.
Kan du inte mata 232'an externt?
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Why cannot I use stardized AT commands with these cables?

The important point is that only new phones supports direct flow-controlled connection between PC and phone. Because my adapters are intended for phones without handshaking, those phones you cannot operate them directly with the serial port. You need software that converts AT-commands to vendor-specific protocol. For example, Nokia Data Suite is a program for that.

New Nokia phones do not need NDS, but therefore they need more complicated cables (for example, DLR-3 cables include a microcontroller).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha, då förstår jag! Tack Jim! :)

Maalobs: Jo, men då blir DTR-pinnen oansluten. Den används bara för att ge MAX232-kretsen spänning. Se scheman i mitt förra inlägg för detaljer.
kimmi

Inlägg av kimmi »

hi,
about Nokia FBUS/MBUS & 115200 Baud

MBUS
Baud rate: 9600
Parity: None
Bits: 8
Stop bits: 1
FBUS
Baud rate: 115200
Parity: None
Bits: 8
Stop bits: 1
DTR: set
RTS: cleared

en bra link (c code) nokia 3310 http://www.mcselec.com/index.php?option ... oad&gid=69
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Det ironiska är att jag hittade den informationen från sidan du hittat kabeln :P

Själv sitter jag och försöker hitta nåt bra sätt att ta bort operatörsloggan på en Nokia 6150

Det går inge vidare :cry:
Skriv svar