Wittig W2012 oscilloscope, kan de va nåt?

Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Kan det vara så att "billiga" oscilloscope har mera brus, eftersom det faktiskt är svårt att eliminera bruset på analoga sidan när mesta delen av instrumentet är digitalt. Digitala sidan är ju fullsmockad med signaler med branta flanker (= massor med övertoner) som letar sig in i de känsliga analoga ingångsstegen.

Jag gjorde en konstruktion för en tid sen som hade en USB krets och en radiomodul. Radiomudulen hade som krav max 20 mVpp brus och rippel på matningsspänningen. Jag lyckades inte få ner störningarna som kom från USB kretsen (eller om det var själva USB kabeln) så lågt. Radiomudulen verkar dock fungera.
Användarvisningsbild
NH90-fan

What about Rigol?

Inlägg av NH90-fan »

Vad tror du om det här oscilloskopet från Rigol? Jag tror det är dom som tillverkar Agilents nya skop, så kvaliten borde vara ok. Du kan kolla på http://www.instrumentcenter.se/?content ... 15&id=1878
Priset verkar OK 8)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

När det gäller känslighet så tänk även på probarna. I praktiken är känsligheten vanligtvis bara 1/10 av vad tillverkarens skrytblad säger.

Behöver man verkligen ett digitalt scope så är det ju enda valet, men tänk efter. På ett analogt ser man antagligen bättre om det finns skräp på en signal. T.ex. en oren flank syns tydligt på ett analogt, men kan försvinna i den raka fina linjen på ett digitalt.

Fördröjd tidbas gör att man lätt kan bläddra igenom en ganska lång digital sekvens med ett analogt scope. Är det en repetitiv signal, eller en som kan göras repetitiv för test, så är analogt bäst. Tycker jag i varje fall.

Varför inte ett kombiscope om det digitala behövet verkligen finns? Då har man inte låst sig. Köp inte hellre för billigt, inget är värre när man mäter än ett instrment med ostabilitet eller otillräckligkänslighet. Bättre att köpa bra begagnat än medelmåttigt nytt.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

NH90-fan: Tja, svårt att säga utan att faktiskt fingrat på ett, men speciellt de där modellerna med logikanalysator verkar mycket intressanta! Real-time sample rate 400 MSa/s (som kanske sjunker till 200 MSa/s med två kanaler aktiva?) är ju dock lite lägre än t.ex. Tektronix motsvarande modeller (1 GSa/s).

Marta: Vad menar du med att känsligheten i probarna är 1/10 ? Menar du faktumet att man vanligen (alltid?) måste köra probarna i x10 för att få den högsta specificerade bandbredden?
Vad gäller analoga skop och mätning av digitala pulståg så klarar man sig kanske om man har möjlighet att manipulera signalen man skall mäta, dvs. se till att den blir repetitiv. Men om man måste felsöka på en befintlig signal så är det nog single-shot triggning och ett digitalt minns-skop som gäller...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jovisst är det 1:10-probar jag tänker på. Det handlar om mer än bandbredd där, lägger man på ett större antal pF i mätpunkten så ser signalen kanske ut på ett helt annat sätt än den gör utan proben ansluten.

Normalt har man väl möjlighet att manipulera signalen både så den blir repetitiv och att man får ut en triggpuls på en port före testsekvensen. Fast nu tänker jag bara på datorer och det är väl lite annorlunda än en del andra digitala saker som saknar manipulerbart program.
Skriv svar