Wittig W2012 oscilloscope, kan de va nåt?

Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Wittig W2012 oscilloscope, kan de va nåt?

Inlägg av mri »

Jag är på jakt efter ett "billigt och bra" digitalt oscilloscope och undrar om någon här har använt ett Wittig W2012, 1 GSa/s, 100 MHz, 2 kanaler, 16k/kanal minne? http://www.wittig-technologies.com Det här scopet är nog ungefär var jag letar efter vad gäller spec, men vågar man köpa den här tyska burken? PC programmet (pretest edition) som man kan ladda ner från deras websida ser ut som rena skämtet...

Jag har redan kollat på motsvarande Tektronix TDS 2012B, men dumpat det pga lite minne (2.5k/kanal) och att de lär ha oförskämt högt brus. Bruset kunde jag faktiskt kolla upp eftesom jag har tillgång till ett TDS 2012...

En annan kandidat är GWINSTEK GDS 2102. Deras spec var aningen tolkningsbar så jag kontaktade dem angående samplingshastighet, minneslängd, etc. Här är infon ifall någon annan har nytta av den:
-----------------------------
Max. memory length is decided by active channels.
One channel active: 25K memory length in any sampling rate.
Dual channels active: 12.5K memory length in any sampling rate.
Three or four channels active: 5K memory length in any sampling rate.

Is the full 1GSa/s sampling rate available for single shot trigging (nonrepetitive signals) when both channels are used?
=> No, Max. real-time sampling rate is 500M Sa/s when active both channels.

Is the full 25K memory available at 1GSa/s real-time sampling rate? Is the 25K memory the total for both channels or is it 25K per channel?
=> 25K memory is available at 1G Sa/s real-time sample.
=> 25K memory is shared by this two channel.
One channel active The memory is 25K when one channel active. 12.5K for dual channels active mode.

What is the noise level (peak-to-peak) at 2mV/div when inputs are grounded?
=> Basically, we don't have this kind of spec for GDS-2000 series.
For our experience, the noise level for GDS-2000 series would be around 1~2mV.
-------------------------------

Brusnivån i GWINSTEK GDS-2102 verkar vara lika illa som i Tektronix TDS 2012B.
Enligt handboken är brusnivån i Wittig W2012: "2% full scale or 1 mV, whichever is greater".

Kommentarer?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om "1-2 mV" är "oförskämt högt brus",
så är väl "1 mV" inte så där väldigt mycket bättre.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Nej, det är klart.

Kunde ni som har digitala oscilloscope kolla upp vad ni har för brusnivå (topp-till-topp när ingången är jordad) och posta svar här? Så man skulle få en uppfattning vad som är "normalt"...
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Här är en bild från mitt GDS-2062 med ingångarna jordade.

Bild
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Mitt 7603a med 7d20 digitizer

Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tds 360 ger 1.2mV tt vid lägsta v inställningen 2mV/div vid låg svephastighet och peak detect
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Tektronix TDS 2012: ~1.7 mV topp-till-topp vid 2 mV/div
Fluke scopemeter 196C: ~5 mV topp-till-topp vid 5 mV/div

thepirateboy: Har du lust att ge en liten review på GDS-2062 ? Vad som fungerar bra, dåligt, buggar, allmänt kvalitetsintryck, etc..
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

mri: Jag har inte så stor erfarenhet av oscilloskop. Det jag kan jämföra med är ett Tektronix TDS nånting som jag använt ibland. Jag köpte skopet för hobbybruk och det motsvarar mina förväntningar, varken mer eller mindre. På slutet har jag dock blivit mer positiv till skopet pga. att man lär sig mer och mer hur man ska handskas med det.

Positivt: Oscilloskopbilden kan sparas på ett USB-minne, funkar klockrent, bra när man vill dokumentera. Bra kvalitetskänsla på knappar och reglage. Många finesser. Menysystem är ganska likt Tektronix.

Negativt: En fläkt är ganska högljudd. Plastiga mätprobar. Medföljande programvaran är ett skämt, kraschar och hänger sig. Ganska kass manual. Skåpet är mycket djupare än Tektronix.

Slutsats: Som hobby ett helt ok skop men det är tveksamt om jag skulle vilja ha det på en arbetsplats och göra mätningar dagligen (jag är dock ganska kräsen :wink: ).
Senast redigerad av thepirateboy 17 mars 2007, 08:10:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Skåp? Mäta med ett skåp? Hur fan lyckas du med det?

Många andra använder ett oscilloskop (kortform: 'skop) men jag har aldrig sett någon lyckas att mäta med ett skåp.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Jaja, ändrar väl till skop då. :)
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Visst kan man väl mäta med ett skåp!!!

En verklig situation kunde vara när man skall mäta upp 30 m kabel och råkar veta att skåpet bredvid arbetsbänken är exakt 1 m bred. Då är det faktiskt mycket mer praktiskt med ett skåp än ett oscilloscope.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Point taken... :wink:
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Icecap skrev:Skåp? Mäta med ett skåp? Hur fan lyckas du med det?

Många andra använder ett oscilloskop (kortform: 'skop) men jag har aldrig sett någon lyckas att mäta med ett skåp.
Det där har vi bråkat om i en tidigare skåp tråd! :D
Man mäter inte med ett skop det är nått man gör, man får ett skop! :lol:

Undras om det är lagligt att säga Oskåp? :)
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Idag fick jag testa det här Vittig oscilloscopet i en butik. Jag satt väl ca 20 minuter och pillade på det. Ingen grundlig studie alltså. Intrycket jag fick var dock att det här känns billigt och dålig kvalitet. Speciellt några små gummiknappar som liksom fastnade in. Tog ca 10 sekunder för dem att "studsa" ut igen. Original 230V sladden baktill var av rak typ så det gick inte att ha skåpet stående lite snett på bordet... eh. Instrumentet i sig själv verkade trögt. Tog ganska länge från knapptryckningar tills signalen faktiskt ändrade. Dessutom lyckades jag få grejen att frysa signalen på nåt sätt. Fick inte fart på den igen (triggningen) utan att stänga av och på. Många potentiellt användbara finnesser fanns, men menysystemen och manövreringen i allmänhet kändes väldigt halvfärdigt. Fanns också några småbuggar på skärmen. SW versionen var dock 1.00.00. Känsligaste mätområde var 10 mV/div. Bruset med ingången jordad var väl ca 2-3 mVpp.

Jag letar nog vidare efter ett bättre skåp!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har du kollat på Ikea?

Jag har ingen direkt erfarenhet av digitala oscilloskop, men att döma av tråden så verkar det som att de digitala har ca 10 gånger mer brus än analoga. Gäller det de flesta digitala oscilloskop? Dvs, kan man se det som "normalt" ?

Mätte bruset på mitt analoga och fick ca 0,2mVpp. Viss skillnad mot Vittig-oscilloskopet du testade. :)
Skriv svar