usb minne i win95

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
joma202

usb minne i win95

Inlägg av joma202 »

jag vet att detta inte är ett data forum men det är ju här kunskapen finns :D

går det att få ett usbminne att fungera i win95. det finns bara drivrutiner för win98se och nyare från tillverkaren. finns det något program som gör at det går ändå? eller hur göra?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

98 drivern skall fungera till win 95se, men säker kan man aldrig vara.....
joma202

Inlägg av joma202 »

98 drivern fungerar inte i win95 men finns det något mera universell drivrutin för usbminnen till win95? eller hur är det där uppbyggt?
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Jag har fått lära mig att USB-minnen inte går att använda i win95 över huvud taget..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vad jag minns så fick Windows stöd för USB först i Win98 SE. (Second Edition, inte Swedish som man kan tro..)

Det vore lite märkligt om det skulle finnas stöd i någon Win95-version men inte i Win98... :)
joma202

Inlägg av joma202 »

JimmyAndersson skrev:Vad jag minns så fick Windows stöd för USB först i Win98 SE. (Second Edition, inte Swedish som man kan tro..)
jo det är helt rätt att något ändra med USB där! men hur mycket Windows stöd behövs för att plocka ut lite information ur ett minne? USB fungerar ju!
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jag har kört usb på win95. Dock finns det en uppsjö av versioner av win95. Se länk för vilka versionsnummer som har (begränsat) stöd för USB.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

joma202:
Vänta nu... så ditt Win95 har stöd för USB? Du kan alltså köra USB-grejjer i Win95?

Har du provat med drivrutiner för Win98SE till USB-minnet i Win95?
Du kan prova med den här som passar många USB-minnen i Win98SE.

Fungerar det inte att ladda ner så är det bara att söka på google efter acruxdisk.exe
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja win98 driver BÖR fungera, har för mig att jag fick det att lira på min gamla sunklaptop
joma202

Inlägg av joma202 »

har kämpat en del med detta problem idag och man kan nog ge upp tanken att få det att fungera på min win95maskin.... nästan lika illa är det med tanken att få det att fungera i min win98 maskin. väldigt surt eftersom usb fungerar bra på den. kör en skanner, mus och webkamera, digitalkameran gav jag också upp med, det gick inte! det behövde jag inte i den gammladatorn så jag la aldrig så mycket tid på det. men att flytta filer mellan de gamla datorerna och den nya är något jag måste få löst.

acruxdisk.exe hitta aldrig mitt minne. klaga inte på något heller. lika så med flera andra programm jag testat. börjar tro det är mitt usbminne som inte gillar win98. skulle fungera bra på win98se.

mitt minne är ett Verbatim 1GB och då man googlar på det hittar man typ
"If you plan to use it on a Win 98 machine, do NOT buy this" :evil:

nu är det natt, jag är trött, jag ger upp! om inte någon kommer på något bra :?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nätverk kanske?

Det låter enklare än att lägga massor av tid på att försöka få USB-minnen att funger undrer Win-95-
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Om jag minns rätt kom begränsat USB-stöd i Win95B, fullt stöd i Win98SE.
Sen måste jag väl i vanlig ordning undra varför Windows95? Och i lika vanlig ordning hosta något om tex Xubuntu.... :)
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Koppla ihop de gamla datorerna och den nya med (raka) nätverkskablar in i en switch.
Sedan konfigurerar man olika statiska adresser. Gateway kan man sätta till någon adress man inte använder, eftersom gatewayadressen bara används när man ska kommunicera med en adress utanför det nät som nätmasken definerar.

Sedan lägger man upp en FTP (detta är ett av de få lägen då FTP är ganska bra) på den nya datorn, och sedan går man in på FTPn från varje "gammal dator" och lägger upp dom filer man vill behålla.

(Jag vet inte hur bra win95 stöder delade hårddiskar, men jag tror inte det, därför får man använda FTP)
Skriv svar