Skräp i gästboken - Skydd?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Kod: Markera allt

if ($field{'comment'} eq "") { &post_prb ("Du har inte skrivit något..."); } 

if (substr($field{'comment'}, 0, 1) !~ /V/) { &post_prb ("Du skrev inget V"); } 

if ($field{'email'} ne "") 
{ 
if ($field{'email'} !~ /.+\@.+\....?$/) { &post_prb ("Du har skrivit en epost-adress som inte finns!"); } 
} 

if ($field{'s_p_a_m'} ne "") { &logga_ip &post_prb ("Don't spam my guestbook!"); } 
Vad händer om du kör sådär då? ne i sista fältet.

Edit: K godnatt :jimmy:Bild <== OBS smiley som måste läggas till :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kunde inte låta bli att testa innan jag somnar.
Det fungerar! :)

Bläddrade i mina papper och såg att ne används när det gäller två textsträngar och !~ när det gäller två tal.
Det kanske finns fler skillnader, men det var allt som stod.

Bra smilie! Den bör helt klart läggas till. :)

Tack för hjälpen! :tumupp:
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Bra! :tumupp:

Då kanske jag var till liten hjälp iaf då. :) :roll:

Själv leker jag mest endast med php.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Då kanske jag var till liten hjälp iaf då."

Jajjamensan! :)

Php är smidigt. Då har man ju allt i samma fil istället för att sitta och växla mellan en .html-fil och en .cgi-fil (eller .pl).

Jag har fått en ny idé. Visst borde det vara så att en riktig besökare skiljer sig från en spambot genom att en spambot inte använder en (vanlig) webläsare?

Så man kanske skulle kunna bli av med mycket spam genom att helt enkelt gå igenom en lista med webläsare och se om besökaren använder någon av dem. Eller kanske bara kolla om navigator.appVersion returnerar något över huvudtaget?
Är inte helt säker på hur det fungerar om man surfar med en mobil, men någon "identitet" borde väl en wapläsare ha?

edit: Tack för flytten av tråden. :)
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

du kan ju logga riktiga spamförsök och deras info ett tag så borde man se ett mönster, info som webläsare etc.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Japp.

Ska sätta ihop en sida spambotarna inte kan motstå. :D
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

En bra lösning är att lägga spammarens IP i en databas som gör att gästboken visas med spam..

Så när spambotten kollar om spambottens inlägg finns med, så ser den inlägget, men när ett icke-spam-IP kommer och tittar så finns inte spammet.

Det kan lösas genom att man markerar inlägg som spam bara när dom fastnar i spamkollen, och visar inlägget bara för dom som markerats som spammare.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det kommer inte att fungera eftersom spambotar inte läser gästboken för att kolla om det går att spamma. Hur vet jag då detta? Jo för att samma spambotar försöker spamma om och om igen trots att deras postningar aldrig lyckats pga mina filter.

Jag provade att logga spambotars IP för att se hur många som spammar med samma IP varje gång. Den listan blev extremt lång. Tror att filen med enbart IP-nummer var runt 600-700KB efter en vecka. De flesta spammar 1-7 gånger med samma IP-nummer, sedan används inte det IP-nummret på ett bra tag.

Sedan måste man komma ihåg att det inte är en bra idé att bara spärra spammarnas IP-nummer eftersom flertal spambotar har "kidnappat" vanligt folks datorer så att de ovetandes skickar ut tusentals spam. Så det mesta som händer när man spärrar dessa IP-nummer är att man förhindrar fler och fler vanliga användare att skriva i gästboken/forumet/eller vad det nu kan röra sig om.
Skriv svar