Skräp i gästboken - Skydd?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Skräp i gästboken - Skydd?
Trots att jag har massa filter i gästboken så är det alltid 5-10 spaminlägg som lyckas ta sig igenom varje vecka.
Nu har jag tröttnat på att rensa förhand.
Jag behöver tips på vad man kan göra.
Captcha känner jag redan till, men jag är ute efter något som är osynligt för besökarna. Jag vill inte heller ha något form av inloggning. Men annars är jag öppen för alla förslag.
Tips?
Nu har jag tröttnat på att rensa förhand.
Jag behöver tips på vad man kan göra.
Captcha känner jag redan till, men jag är ute efter något som är osynligt för besökarna. Jag vill inte heller ha något form av inloggning. Men annars är jag öppen för alla förslag.
Tips?
Om det är en hemmabyggd lösning har jag fått tipset att använda någon form av unik nyckel för varje visad sida. Nyckeln varierar från gång till gång då sidan visas. De flesta automatiserade spam-script fixar helt enkelt inte sånt, de är bara gjorda för att mata i något och sedan trycka på "submit". Ännu fler hanterar endast "standardprogramvarorna".
Edit: Nyckeln ska alltså inte visas för användaren utan bara vara ett sätt att kontrollera att den som skickar in ett inlägg verkligen först visat formulärsidan.
Edit: Nyckeln ska alltså inte visas för användaren utan bara vara ett sätt att kontrollera att den som skickar in ett inlägg verkligen först visat formulärsidan.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag har en hidden input nu som ska vara tom för att en postning ska bli godkänd. Spambottarna fyller i lite av varje i den. Några enstaka låter den vara tom, men de flesta fyller i vanligt spam.
Rensade spamloggen för en stund sedan men såg att det har kommit två spamförsök som blivit stoppade. Den ena skrev "Unknown" och den andra skrev "123456" i hidden input-fältet.
edit:
"Du kan också prova byta namn på inputrutan"
Provade det för en tid sedan, men de fyller i allt möjligt i de flesta fält de hittar.
Rensade spamloggen för en stund sedan men såg att det har kommit två spamförsök som blivit stoppade. Den ena skrev "Unknown" och den andra skrev "123456" i hidden input-fältet.
edit:
"Du kan också prova byta namn på inputrutan"
Provade det för en tid sedan, men de fyller i allt möjligt i de flesta fält de hittar.
Senast redigerad av JimmyAndersson 11 april 2007, 02:37:23, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det verkar vara väldigt slumpmässigt var spambotarna slår till. Jag har två gästböcker på samma server, med nästan samma namn. Den ena blir det knappt något skräp i, men den andra är stamställe för spambotar. Båda sajterna finns på både svenska och engelska.
Så du kan fortsätta vara lugn ..din lyckost.
Så du kan fortsätta vara lugn ..din lyckost.

Du kan ju sätta dit en bild på en katt och en på en hund där man måste peka ut katten eller hunden.
http://research.microsoft.com/asirra/
Eller en iller och en mård, men det kanske inte alla klarar av.
Orangutanghona och en hane..
http://research.microsoft.com/asirra/
Eller en iller och en mård, men det kanske inte alla klarar av.
Orangutanghona och en hane..