12v -> 6v?
Hej!
Som GAMMAL järnvägare så måste jag "lägga" mej i denna diskussion.
Kontaktledningen över en järnväg, håller som redan sagt 16 000 V och 16 1/3 Hz. Orsaken till det är den att när järnvägen elektrifierades (det var malmbanan mellan Luleå och Narvik som var först) så kunde man inte tillverka tillräckligt lågvarviga motorer så man tivingades att sänka frekvensen till 1/3 del av 50 Hz för att motorn skulle rymmas i ett lok!!!
Man kunde inte likrikta så höga strömmar som behövdes så man tillverkade istället växelströmsmotorer med så många poler som möjligt och då var gränsen storleken på loket. Eftersom loken drevs av kopplingsstänger (mellan motor och ett hjulpar samt med stänger mellan hjulparen) så måste motorn vara MYCKET lågvarvig. En motor som drar 16 kv och upp till 400 A blir ganska så stor om den ska hålla.
Att det blev just 16 1/3 Hz sägs bero på att man bara byggde om en 2 polig 50 Hz generator ( på Porjus vattenkraftverk) till 6 poler, då blev det 50 hz /3 d.v.s. 16 1/3 Hz. Detta blev då en SJ standard som lever än i dag.
Angående SJ och 110 V så är även det sant men då pratar vi om 2 faser och 50 Hz. Alla ställverk och signaler efter spåret matas med 220 v 2 fas och då blir det c.a 110 v mellan fas och jord.
Som GAMMAL järnvägare så måste jag "lägga" mej i denna diskussion.

Kontaktledningen över en järnväg, håller som redan sagt 16 000 V och 16 1/3 Hz. Orsaken till det är den att när järnvägen elektrifierades (det var malmbanan mellan Luleå och Narvik som var först) så kunde man inte tillverka tillräckligt lågvarviga motorer så man tivingades att sänka frekvensen till 1/3 del av 50 Hz för att motorn skulle rymmas i ett lok!!!

Man kunde inte likrikta så höga strömmar som behövdes så man tillverkade istället växelströmsmotorer med så många poler som möjligt och då var gränsen storleken på loket. Eftersom loken drevs av kopplingsstänger (mellan motor och ett hjulpar samt med stänger mellan hjulparen) så måste motorn vara MYCKET lågvarvig. En motor som drar 16 kv och upp till 400 A blir ganska så stor om den ska hålla.
Att det blev just 16 1/3 Hz sägs bero på att man bara byggde om en 2 polig 50 Hz generator ( på Porjus vattenkraftverk) till 6 poler, då blev det 50 hz /3 d.v.s. 16 1/3 Hz. Detta blev då en SJ standard som lever än i dag.
Angående SJ och 110 V så är även det sant men då pratar vi om 2 faser och 50 Hz. Alla ställverk och signaler efter spåret matas med 220 v 2 fas och då blir det c.a 110 v mellan fas och jord.
-
- Inlägg: 164
- Blev medlem: 10 juli 2004, 11:38:50
- Ort: Linköping
Idag används ju statiska omformare för att omforma strömmen till järnvägen.
Belysning i vagnarna drevs förr i världen av likspänning med batterier och generatorer. Sedan 50-talet har man istället vanlig 50 Hz-spänning som omriktas i loket.
När det gäller vårt 50 Hz-system (ej järnväg) så var om jag är rätt informerad en kompromiss att få lite induktansförluster och effektiv spänning. 25 Hz var innan 30-talet ett vanligt förekommande system i västsverige.
Belysning i vagnarna drevs förr i världen av likspänning med batterier och generatorer. Sedan 50-talet har man istället vanlig 50 Hz-spänning som omriktas i loket.
När det gäller vårt 50 Hz-system (ej järnväg) så var om jag är rätt informerad en kompromiss att få lite induktansförluster och effektiv spänning. 25 Hz var innan 30-talet ett vanligt förekommande system i västsverige.
- MicaelKarlsson
- Inlägg: 4669
- Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
- Ort: Aneby
- Kontakt:
Om jag minns rätt är det just växelspänning på 50-60Hz billigast (=minimal effektförlust) att överföra. En mindre kul sak i sammanhanget är att det är just dessa frekvenser som är farligast för oss människor, mysko eller hur?När det gäller vårt 50 Hz-system (ej järnväg) så var om jag är rätt informerad en kompromiss att få lite induktansförluster och effektiv spänning. 25 Hz var innan 30-talet ett vanligt förekommande system i västsverige.

-
- Inlägg: 164
- Blev medlem: 10 juli 2004, 11:38:50
- Ort: Linköping
Syftar du på frekvensomriktare?Sigge Sinusspänning skrev:Idag används ju statiska omformare för att omforma strömmen till järnvägen.
Skumt att lamporna blinkar så att det syns. Jag tycker att det ser ut som 33 2/3HzSigge Sinusspänning skrev: Belysning i vagnarna drevs förr i världen av likspänning med batterier och generatorer. Sedan 50-talet har man istället vanlig 50 Hz-spänning som omriktas i loket.
-
- Inlägg: 164
- Blev medlem: 10 juli 2004, 11:38:50
- Ort: Linköping