TDA2003 - Cx och R2 ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"För säkerhetsskull vill jag bara belysa att det rör sig om Total Harmonisk Distorsion och inte någon klippning eller liknande."

Så sant. :)

edit: Hade för mig att jag skrivit om hur det lät, men tydligen inte.
Jovisst distar det, men jag minskade R1, R2 och Rx (se databladets schema) och lade till ett ingångsfilter som dämpade mellanregistret lite och ökade bas och diskant något (även kallat "hängmatte-EQ"). Då blev det genast bättre. Det distar en del, men det märks mest om man skickar in signal från någon tok-komprimerad radiostation. Annars är ljudet ganska trevligt för att vara en så enkel och billig förstärkare. I en låt med mycket gitarrer och slamriga trummor tänker man inte på distorsionen.

Det blir ingen direkt skillnad i disten om man har väldigt låg eller normal eller hög ingångsvolym. (Med "normal" menar jag -10dB)

En lite kul grejj var att det i databladet står "Supply voltage: 8 - 18V" men det låter helt ok med så lågt som 4V. Under 3V börjar det klippa och dista ganska otrevligt. Låter som en 4bitars okvantiserad ljudfil ungefär.
Provade att sakta vrida upp spänningen från 5V och upp till 17V och det hördes ingen skillnad.

edit 2: Högtalaren vid testet var en vanlig hemstereohögtalare från 80-talet på 15W och 4Ω.
TDA-kretsen blev inte det minsta varm, så kylning behövs då rakt inte.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Bra att den var användbar!
Du skriver att du ändrade matningspänning mellan 5 - 17V och det hördes ingen större skillnad. Jag antar att du menar i distortionshänseende. Men jag är osäker på om du inte också menar att ljudstyrkan var ganska konstant? Det vore i så fall en ganska intressant egenskap.
xxargs

Inlägg av xxargs »

förstärkningen bör inte ändra sig med spänningen så länge man är under klippningsnivå.

eftersom jimmyanderssons krets inte blev varm och fungerade bra till några få volt i matningsspänning så kördes det nog med ganska låg effekt under alla tester - värmen kommer märkbart först vid ca 10 dB under maxeffekt till mycket värmebildning vid max uteffekt - normal spelnivå så handlar det om 10-100 mW och dessa nivår värmer inte kretsar speciellt mycket

kör man med full stake så behövs full spänning för full spänningssving ut om det inte skall dista direkt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Du har stenkoll som vanligt. :)

Idag fick jag TDA-kretsen att bli varm. Kopplade in samma högtalare, matade med 10V. Som insignal hade jag hörlursutgången från en CDrom-enhet (som jag aldrig provat tidigare). Troligen var hörlursutgången trasig för det lät inget, men däremot blev TDA-kretsen ganska varm. Så det är nog bäst att montera den på en kylfläns ändå.

Tycker det var lite märkligt att kretsen blev varm eftersom jag tidigare kört med 12V och samma högtalare utan att den blivit det minsta varrm. Då använde jag hörlursutgången på en MP3-spelare som insignal. Ska undersöka vidare i morgon... :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du kanske får ut högfrekvent skräp som inte hörs!???
Långsökt men en förklaring som är lät att kolla.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Kollade med oscilloskopet på hög förstärkning, men det kom inte ut någonting. Helt tomt, bortsett från lite störningar när jag stod för nära. :)

CD-enheten är en USB-enhet av märke HP CD-writer 8200. Den har hörlursuttag med volym på framsidan och en "Audio Output" på baksidan. Ur utgången på baksidan brummade det bara lite.

Visst borde man få ut ljud från den genom att bara sätta i en musik-CD och starta Mediaspelaren?
Det är nog något fel med ljud-delen i CD-enheten. Annars fungerar den utmärkt.
Skriv svar