Ladda kamerabatteri utan eluttag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag skulle satsa på en liten blyack eller NiMh i ryggsäcken eller på rummet med solcellen liggandes utanför. Säg att du har en på 6V, 5Ah = 30Wh
Kamerabatteriet är på 4.55Wh, säg att det behövs 6 Wh för att ladda med värmeförluster i laddare osv, då kan du med ett fullt blybatteri ladda kameran 5 gånger, och ha stor marginal för att solen hinner titta fram tillräckligt länge för att fylla på blyacken under tiden.
Rollo

Inlägg av Rollo »

Tack för alla svar!

Det enklaste verkar vara att bygga en egen simpel laddare där strömmen kommer ifrån solceller, 3xAA-batterier alternativt en "vev-generator".

Men mitt första problem dyker upp på ELFA. För att inte förlora onödigt mycket spänning vill jag ha en justerbar spänningsregulator men så lågt spänningsfall som möjligt.

Tror ni att spänningsfallet går att få 0,4V eller mindre?
Isåfall skulle det räcka med tre stycken AA-batterier (=4.5V).

Angående polvändningskyddet. Dioden kopplas lämpligen vid spänningskällornas GND, eller?

Borde man inte kunna komma undan "tjuvströmsproblemet" med en diod även på regulatorns utgång?

Jag ber om ursäkt om alla frågor, men jag försöker lära mig allt eftersom!
xxargs

Inlägg av xxargs »

3xAA-batterier har för liten spänning för att ladda Lion - det är bara när batterierna ä nya som de håller 1.5 volt, skall torrbatterierna laddars ur med full kapacitet så sätter man gränsen vid 0.9 volt per cell - dvs kräver minst 4.6xAA batteri + regulatorförlust. - dvs. minst 5 batterier i serie i praktiken

solcell fungerar som strömgenerator helt beroende av ljusstyrkan - dvs den ger inte mera ström vid kortslutning än när den är 10% under spänningen vid obelastat (öppen slinga) och soljus - samma här, spänningen måste vara tillräkligt hög för att klara 4.2 Volt + spänningsfall i regulatorn + seriediod. solceller drar också ström bakvägen (suger ur batteri) när det inte har ljus - därför måste man ha minst en diod i serie som urladdningskydd
Skriv svar