Ladda kamerabatteri utan eluttag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rollo

Ladda kamerabatteri utan eluttag?

Inlägg av Rollo »

Hej allesammans!

Till sommaren skall jag leva i Costa Rica i tre veckor helt utan elektricitet. (!)
Givetvis vill jag kunna ta massa foton men vet inte hur jag skall hålla kamerabatteriet levande under så lång tid.

Kameran i fråga är en Casio Exilim EX-Z40 och Li-Ion batteriet laddas via en separat laddare Casio BC-30L.

Baksidan på laddaren:

Input: AC100 - 240V 50/60 Hz 0.13A
Output DC 4.2V 900mA

Jag behöver alltså lite hjälp. Tror ni att den befintliga laddaren skulle nöja sig med något annat än vad som är angivet på baksidan?

Det finns ju mobiltelefonladdare där man får veva ett tag för prata nån minut. Alternativet är ju solceller men pga. regnsäsong är jag orolig över att glömma den ute när solen väl tittar fram, och att kameran får en regnskur som den kanske inte uppskattar.

Har ni några bra tips? Hur känsliga är LI-ION batteriet mot att laddas för mycket/lite/långsamt/snabbt etc?

Tack på förhand!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag öppnade min Canonladdare för en ev moddning. Jag har för mig att man skulle kunna mata den med 5V efter nätdelen om man ville. Men det blev aldrig någon moddnig. Och nu funkar kameran så dåligt att det inte är värt jobbet.

EDIT: det var en CB-2LE så det hjälper väl inte att jag kollar igen.

EDIT2: Såg nu att du inte ens hadde canon. Läste nog på tok för snabbt.
Senast redigerad av danei 9 april 2007, 14:37:53, redigerad totalt 1 gång.
farskost

Inlägg av farskost »

En ide som inte är så billig kan ju vara att köpa på sig en stor mängd batterir som skulle räcka hela resan. annars kanske du kan ta med lite genomskinlig byggplast eller liknade och ha som regnskydd över solceller och laddare?

//Robin St
Användarvisningsbild
jerjo2
Kontakt:

Jag har en handvevad laddare.....

Inlägg av jerjo2 »

och jag har mätt utdata, den ger 8,5V obelastad och 200mA belastad.
Det borde väl fungera.

Bild:
Bild
Senast redigerad av jerjo2 9 april 2007, 15:11:12, redigerad totalt 1 gång.
bearing

Inlägg av bearing »

Ta med en multimeter också och mät under laddningen. Sluta ladda när du har 4,2 V i batteriet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag läste i en annan tråd att om man vevar i fem minuter så räcker laddningen lika länge. Låter väldigt jobbigt... :)
Rollo

Inlägg av Rollo »

Tack för alla snabba och vettiga svar!

Angående att ladda tills multimetern visar 4,2V känns tyvärr lite väl osmidigt.

Den "dynamon" som jerjo2 hade mätt upp verkar ju intressant! Men jag är tveksam till om min elektronikkompetens räcker till för att våga koppla in den efter nätdelen i min enda kameraladdare. :?
Användarvisningsbild
jerjo2
Kontakt:

Inlägg av jerjo2 »

JimmyAndersson skrev:Jag läste i en annan tråd att om man vevar i fem minuter så räcker laddningen lika länge. Låter väldigt jobbigt... :)
Jo men då gällde det mobiltelefon, veva 5 minuter = prata 5 minuter. Det borde ju bli annorlunda (bättre) om det gäller att ladda ett batteri till en kamera eftersom varje foto tar så pass lite av batteriets kapacitet.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Solceller kan väl inte vara fel! Har du en längre kabel kan du ha solcellen ute och kameran/laddaren skyddat från regn. Smidigast må det bli om du har en ackumulator på laddning medan du använder kameran.

Costa Rica är nära ekvatorn så solen går upp/ner kl 6 ganska precis.
bearing

Inlägg av bearing »

Om det är för osmidigt att kolla spänningen med en multimeter kan du sätta en low-drop regulator inställd på 4.2 V mellan batteriet och spänningskällan.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

röstar för solceller, det finns ju flexibla mattor som du kan ha över rygsäcken om du är ute och vandrar,

eller en liten modellmotor med generator :lol:
kanske omvänt peltier element till kvällsbrasan?
litet vindkraftverk? ev i kombimodell för vattenkraftverk, vore kanon att att ha om man slår läger vid strömmande vatten

finns det inte elektriska ålar åt det hållet till ? :eh:
OnlineOnline
Rollo

Inlägg av Rollo »

Jo, solceller hade varit det allra bästa!
Kanske med möjlighet att veva, om solen inte skulle visa sig på ett tag. Grym, förslaget med vindkraft är inte heller dumt!

En Low-drop regulator låter intressant. Vad jag förstod på elfa.se så är det alltså en vanlig spänningsregulator, eller?

Om en sådan skulle få lägre spänning än vad den ska begränsa till, blir utsignalen då samma som insignalen?
Spänningen på en solcell varierar väl beroende på mängden sol?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Solceller behöver inte direkt solljus.

Med dubbla batterier laddar du ett hela tiden och ett i kameran, borde inte vara något problem.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hur känsliga är LI-ION batteriet mot att laddas för mycket/lite/långsamt/snabbt etc?

För mycket: skadar batteriet och kan göra att det blir överhettat börjar brinna alternativt exploderar.

Lite: skall inte vara några problem tycker jag men det kan förstås ta en väldigt lång tid beroende på strömmen och vid en viss gräns så kan det kanske hända att det inte blir laddat.

Långsamt: beroende på hur du menar men i princip det samma som ovan.

Snabbt: man skall inte ladda med högre ström än hela batteriets kapacitet, allt över så kan samma hända som om man laddar för mycket.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Bygg en laddare som ger ca 4.1 - 4.2 V (inte mer!!) på utgången och strömbegräsning på max motsvarande batteriets kapacitet - ta det gärna ned till 1/3 kapacitet (dvs 1000 mAh batteri - strömgräns 330 mA ungefär)

bygg den så att du kan mata den från en bunt torrbatterier i nödfall, 12-volt från en bil, solceller etc. vad du nu får tag på. Se till att det är polvändningsskyddat (diod i serie) så att det inte händer några missöden med regulatorn ute i fält

problemet med low-drop regulatorer är att dom ofta inte tål så höga inspänningar som en bil kan ge (15 Volt ), vilket innebär att solpaneler/torrbatteri-pack måste ge runt 6-7 Volt som minimum vid användning av mer spänningståliga regulatorer med högre framspänningsfall.

Se till att vald regulator drar låg egenström samt att det inte drar tjuvström baklänges från batteriet när solpanel är skuggad osv.

---

Ligger spänningen på 4.0-4.1 Volt (motsvarar 70-80% laddningsgrad på batteriet) så kan du ha laddaren inkopplad under närmast obegränsad tid, kör du fullt upp till 4.2 Volt så är regeln max 3 timmars laddningstid och/eller under 3% av kapaciteten i laddström - så skall den stängas av helt.

hur mycket av det sistnämda du impleterar är upp till dig :-)
Skriv svar