
Helljus till moppen
Glöm bort batteriet, det är inte lämpligt att ta ut ström till lyset ifrån det. Det du vill göra är att koppla in lyset direkt på den (vanligtvis gula) kabeln som kommer från generatorn. Anledningen till att batteriet är olämpligt är att det bara är halvvågslikriktning i de flesta fall, och det betyder att mindre än hälften av den ström generatorn kan ge ens kan komma till batteriet = lampan måste vara på mycket lägre effekt för att gå använda.
Han har ju inte ens sakt vilken modell eller ens vilket märke på moped han har. Det är riktigt att på många äldre så var det halvvågslikriktning till batteriet och ljuset drevs på växelström direkt från tändplattan. Fördelen var att man får lite högre spänning samt att lamporna höll längre. Nackdelen var att ljusstyrkan varierade med motorvarvet samt slocknade helt vid motorstopp. Inte så hett att ljuset slocknar mitt i en korsning på kvällen....
Dom flesta moderna mopeder tar därför ström till ljuset från batteriet.
Du får hålla lite koll på batterispänningen i början vid kvällskörning och se hur länge du kan köra med helljus utan att batteriet blir för urladdat (eller ta reda på/mät upp hur mycket den laddar)
Dom flesta moderna mopeder tar därför ström till ljuset från batteriet.
Du får hålla lite koll på batterispänningen i början vid kvällskörning och se hur länge du kan köra med helljus utan att batteriet blir för urladdat (eller ta reda på/mät upp hur mycket den laddar)
Inuti svänghjulet, som är försett med magneter, sitter ett antal spolar, ena änden av varje spole är jordad, från andra änden får man ström. Pga detta så får batteriet samma jord som ena polen på växelströmmen, så det går enbart att ha halvvågslikritning.
På min K50 förbrukade jag mycket mer ström än vad som kunde levereras, så jag hade mha några reläer och en brytare ordnat så belysningsspolen kunde ladda batteriet med helvågslikriktning på dagtid, dock fungerade inte allting då man använde denna laddningsfunktion
På min K50 förbrukade jag mycket mer ström än vad som kunde levereras, så jag hade mha några reläer och en brytare ordnat så belysningsspolen kunde ladda batteriet med helvågslikriktning på dagtid, dock fungerade inte allting då man använde denna laddningsfunktion

-
- Inlägg: 7102
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Jag måste korrigera din koppling. Tre stycken LED i parallell med 470ohm i serie, ger ca. 20mA /3 till varje LED. Dvs. ca 7mA "lyser bra", ok.Lpe_91 skrev:Jag har mina lysdioder som baklyse, så jag har inte så höga krav på att de ska lysa upp, men lyser gör det!![]()
Och glöm inte att motståndet ska vara 470Ω!
Värmen i motståndet då? (12V-2V)*0,02A=0,2W "Inte så mycket att värma baken på".
Seriekoppla 3st LED i serie 3*2V = 6V
Motstånd 6V / 0.02A = 300 ohm välj 330 ger 6V/330 = 0,018A ca. 18mA
Ger 18mA genom alla lysdioder.
Värme att värma sadeln med blir: 6V * 0,018 = 0,1W
Bara hälften så mycket att värma baken med, men betydligt mera lyse.
Gör inte så mycket vid dessa små effekter, men tänk om det varit 4st 3W LED. Eller 12st.
Edit: Tips! Tycker du att det lyset räcker så seriekoppla och kör 7mA genom LED'sn så spar du ström.
Det måste ha kommit till väldigt nyligen i så fall. Har kollat elscheman till mopeder som är 2-3 år gamla, och där är det fortfarande den gamla vanliga typen. Kanske kan hända att det sitter helvågs på en del scootrar med elstart och i övrigt hög elförbrukning, men så har det inte varit där jag har kollat... Mer info skulle uppskattas!mrfrenzy skrev:Dom flesta moderna mopeder tar därför ström till ljuset från batteriet.
Anledningen till att halvvågslikriktning används är att det räcker till och blir billigare. Batteriet används bara till blinkers, bromsljus och ett fåtal andra smågrejer, så det går aldrig åt mycket ström där. På åtskilliga moderna moppar har batteriet t.o.m. bantats bort helt och allt körs direkt från generatorn.
Det finns inte ens varningsblinkers på mopeder, så det är knappast något problem de har tänkt på. Den enda tvåhjuliga moped som jag kan komma på på rak arm där ens baklyset går tända utan att ha motorn igång är Honda MB5, och den modellen är 27 år gammal nu. Parkeringsljuset fram ska tändas också då om jag inte minns galet. Men bara för att något är bra betyder inte det att grejer byggs så... Tyvärr.