Helljus till moppen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
maxb

Helljus till moppen

Inlägg av maxb »

Hej, jag funderar på att göra ett helljus till min moppe, (eftersom moppen inte har något orginal).
Meningen var att fästa lampan i styret, har skruvat fast en aluminiumpinne i orginalstyret :P.

Nu behöver jag lite förslag till komponenter!
Ett kriterie till lampan är att konstruktionen ska förhållas relativt platt.
Tacksam för svar :)
/Max B
Lpe_91

Inlägg av Lpe_91 »

Lysdioder, parallelkopplade. Strömförsörjs av 2 seriekopplade R6-batterier, eller liknande som ger 1,5V. Funkar på min cykel! 8) Om nån har något bättre förslag så posta gärna! :)

Edit: Det underlättar förståss med en strömbrytare, och lysdioderna gör du bara hål för i en träbit, plexi eller vad du vill och fixar så det passar i röret! Ett tips när du ska borra hål för lysdioderna är att ta en borr som är 0,5 mm mindre än lysdioden och sen fila upp så att den passar, annars blir hålet lätt för stort, och då måste man göra fula och jobbiga limningar! Förstår du inte hur du ska koppla så säg bara till! Och välkommen till forumet förresten! :)
maxb

Inlägg av maxb »

Tack för välkomnadet :D!

Lyser dina dioder starkt?

Jag hade tänkt mig något som man kan koppla till batteriet i moppen (12v).
Men de borde väl fungera med lysdioder också.

Jag är inte speciellt kunnig när det gäller el, så ni får gärna beskriva noggrant (om ni orkar). Men jag kan seriekoppling/parallelkoppling. :P

Edit: Jag hittade det här http://www.biltema.se/products/product. ... emId=75841 på biltema, kan det vara en start?
Isåfall vad borde man ha för lampa?
Lpe_91

Inlägg av Lpe_91 »

Jag har mina lysdioder som baklyse, så jag har inte så höga krav på att de ska lysa upp, men lyser gör det! 8) Här har jag ritat upp en bild på hur du kan göra med dina lysdioder, självklart kan du öka eller minska antalet lysdioder du vill ha, detta spelar inte så stor roll om man parallelkopplar.
Bild

både motstånd och lysdioder kan köpas på till exempel clasohlson, om du vill ha det direkt i handen, eller till exempel kjell.com eller elfa.se ! :)
Och glöm inte att motståndet ska vara 470Ω!

OCh sen det där kitet du föreslog kan visst funka, men jag skulle fördedra lysdioder, de drar ju nästan ingen ström!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Helljus och Lysdioder är något som inte går ihop i mitt huvud, sålänge vi inte pratar om "riktiga" lysdioder dvs ;) (med "riktiga" syftar jag på allt runt 3w)

Om du vill göra det enkelt för dig, köp denna sats på biltema:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=91318

montera en av ljusen i satsen i fronten på moppen,
koppla två kablar till batteriet, på kablen till ena polen sätter du en strömbrytare som pallar 5A @ 12v, sedan är det bara att köra :)

Jag är naturligtvis villig att beskriva hur du gör ett hellyse bara av lysdioder, men det kommer bli dyrare och kräva mera jobb :)
Lpe_91

Inlägg av Lpe_91 »

Meduza: Ditt förslag var bra, men drar inte det där en jävla massa sträm från ett moppebatteri? :? Eller kanske jag har fel?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I effektivitet är halogen och LED ganska lika, alltså får du lika mycket ljus från 55W halogen som 55W LED fast egentligen är halogen lite mer effektiva.

Ska du ha ljus som heter duga får du "betala" strömmen till det också.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Nej, du får ca 3-4 ggr så mycket ljus från LED som från halogen vid samma effekt.

Men att köpa in LED som ger ljus motsvarande 55W halogen går på åtskilliga tusenlappar, och det är inte helt trivialt att ordna montering, kylning och drivning.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om man köper rätt LEDs så är dom mycket effektivare än halogen.

50st Seoul P4 drivna på 1w styck + TIR-optik till alla, samt kopparkylfläns för alltihopa, och jag lovar dig att du har mycket mera ljus än från en 55w halogen!

Men det är MYCKET dyrare och krångligare
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Finns H3 på 35W, kanske lite mer lagom.
maxb

Inlägg av maxb »

För att komma tillbaka på ämnet ;P.

@meduza.
Om man köper en sån får man väl bara med lamphuset + halogenlampor?

@alla.
Den i sin tur kan/borde/måste, (kom inte på rätt ord som passar i den här meningen), man väl koppla till en sån här: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=75843
eller en sån här: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=75841
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En växlade brytare räcker.
maxb

Inlägg av maxb »

växlande brytare?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

@maxb: Ja du behöver tillsätta en strömbrytare och tre kablar.

Koppla såhär:
Batteri+ -> Kabel -> Strömbrytare -> Kabel -> Lampa -> Kabel -> Batteri-

Strömbrytaren kan vara typ denna:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76545

Kabel har du här:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=90303

Det räcker med 0.75mm^2, men jag hade nog valt 1,5mm^2 bara för att jag tycker den är trevligare att jobba med.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag skulle rekommendera minst 1.5mm², beroende på hur lång kabel kanske tom 2.5mm². Har du två meter 0.75mm² får du nästan en halv volt spänningsfall, och då blir ljuset gult.
Skriv svar