Litet mixer-schema..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Fritzell skrev:"Vid icke inverterad har + ingången hög impedans.

Hängde inte riktigt med på det. Internt i en OP: har bägge ingångstrissorna samma ingångsimpedans från början med det är kanske när man blandar in yttre komponenter på bara ena sidan som det kanske börjar få effekter. Däremot är jag mycket skeptiskt mot att det skulle kunna påverka signaler, dessutom ifall man använder en op för varje kanal. :)
Exakt, det är motkopplingen som gör att det som återförs från utgången till inverterade ingången tar ut insignalen (som inte ännu är inverterad). Summan i punkten där den inverterade återkopplade signalen och insignalen möts (inverterade ingången) är alltid 0V därför brukar man tala om "virtuell jord". Därför brukar man aldrig mäta efter själva insignalen i inkopplingspunkten. Fel som op'n åstadkommer borde man kunna mäta där.
I och med att alla signaler som möts där balanseras (nollas ut) ut, kan de heller inte återverka med/mot varandra.
Jag kommer alltid ihåg att inimpedansen i en vanlig inverterad op förstärkare alltid är lika med motstånden/reaktansen som för in signalen till virtuella punkten. Däremot brukar jag glömma en hel del annat :wink:

Den icke inverterade ingången har aldrig någon signal som kommer in via motkoppling och är därför högohmig.
Hoppas att jag kunde förklara det så det blev begripligt.

Edit:kommatering
Senast redigerad av Mindmapper 29 mars 2007, 00:15:39, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tror att jag förstod nu. :)

Eftersom jag ofta använder labbplattor och gör grundläggande kopplingar som jag sedan exprimenterar vidare ifrån så händer det att jag glömmer teorin bakom. Kan tänka mig att det kan se märkligt ut när jag ena stunden bygger analoga synthar för att i sekunden efter fråga efter enkla OP-kopplingar. :D Men jag plockade nyss fram "Elektronik För Alla, del 6 för att friska upp minnet. :)
platon

Inlägg av platon »

JimmyAndersson skrev:Eftersom det blir en inverterande förstärkare så blir det väl F=-1 ?

Såhär då kanske:
Bild

edit: Kom på att R4 och R5 inte bör vara så stora. Kopierade dem från de andra motstånden och glömde ändra. :)
Har inte ritat in offset-styrningen. Sedan ska det ju vara en likadan koppling för höger kanal.
Jag har just byggt en sån krets (matning +/-12V, Vin +0-10V) men ut får jag minusspänning, hur kan det bli så?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hur mycket spänning får du ut?
platon

Inlägg av platon »

Beror på vad som skickas in, så långt funkar det. Kretsen ska egentligen användas för att summera CV-spänningar i min sequencer. Visst kan jag köra med icke-inverterande op, men denna krets har jag använt tidigare, med gott resultat. Jag har fortfarande inte riktigt fattat op-förstärkare. :?

Dum fråga: Måste man ha dubbel matning när man kör inverterat?
Skriv svar