Fundering. Fartkontroll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Jag håller med om att problemet finns. Men det är inte större än broblemet med otåliga personbilschaufförer som kör på vanliga 90/70-vägar.
Personligen försöker jag hålla mig inom de 80km/h som en lastbil med släp skall hålla. Stöter jag på någon som håller 78km/h så lägger jag mig bakom med farthållaren på..

Jag håller med om att det är idiotiskt att göra de omkörningarna du talar om, särskillt i uppförsbacke.

Just vad gäller fortkörning och överlass så tror jag att det är utländska tradare till största del, mest pga av att de inte straffas lika enkelt som svenska chaufförer/åkerier.

Jag försöker att visa respekt i trafiken. Men jag håller med om att det finns ett problem. Dock är det mycket litet om man jämför med problematiken med fortkörning med personbil.

Ang rattfylla så skulle jag inte vara emot att åtminstonde yrkeschaufförer blir av med sitt lastbilskort helt(för alltid) om de skulle köra med alkohol i blodet. De vikterna som vi kör omkring med på vägarna är inte att leka med!
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

sebbe: Hur länge har du haft körkort?

/Magnus
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Tror du verkligen att jag har körkort när jag bara är 17?

v-g: Ang ballong, så är detta inte möjligt med de nyaste alkolåsen till bilar.
Om man använder teknologi liknande detta på automatiska fyllekontroller så blir dom svårlurade. Riktigt svårlurade.

Även om fortkörare vet var kameror står, så skulle man ju kunna börja med dolda kameror. Märk upp att en sträcka innehåller kameror (krävs enl. lag), men gör själva kamerorna dolda, så man inte vet exakt var dom finns.
Tillslut när princip alla sträckor innehåller kameror, så lär många ändra attityd och sänka hastigheten...

Och naturligtvis med medelhastighetsfunktionen där tid tas mellan 2 kameror, och är tiden mindre än en viss gräns = böter.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nä det märks.
Användarvisningsbild
Dekor

Inlägg av Dekor »

Off topic här.
Men sebbe, har du läst Brave New World skriven av Aldous Huxley. Om inte så gör det! Tror boken urskildrar ditt drömsamhälle! Personligen är det :foliehatt: som gäller.
bjolin

Inlägg av bjolin »

Eftersom detta ändå har spårat ur, eller omformats på ett kreativt sätt.

jag tog körkort relativt nyligen, en bokstav till på mitt gamla, och det var en intressant upplevelse. Framförallt var det nyttigt med en repetition och uppdatering ungefär 20 år efter att jag tog kortet.
Hur som helst ser jag lite andra saker i trafiken nu än jag gjorde före den senaste kursen, framförallt avseende hastighetsbegränsningar och sträckor med fartkameror. Nu vill jag inte påstå att alla fartkameror sitter på rätt ställen, men på de sträckor där jag har kört har de suttit på ställen som är hyfsat motiverade. (Det finns även korkade placeringar, nerförsbacke med kurva följt av 70-skylt och kamera).

Likaså har stressen att komma fram någon minut tidigare minskat. (Kanske beroende på att man med barn ändå aldrig kan beräkna restid: "Pappa, jag är kissnödig!").

Det vore i mitt tycke ändå bättre med manuell övervakning, gärna kombinerat med nykterhetskontroller. Men, som det är nuförtiden får ingenting kosta något.

Vad beträffar fullt ägaransvar så är det i min värld en orimlighet. Det är föraren som ansvarar för hur fordonet framförs. Finns det ingen förare i fordonet så är det besatt och ska skrotas.

Vad beträffar radar och laser så går det mesta att störa eller lura, det är bara fråga om kostnaden. En låg radarmålyta på fordonet, inled med lite brusstörning och fyll på med täckpulser som gör en lämplig avstånds och hastighetsavhakning. Tyvärr funkar detta bara på hyfsat långa avstånd då radarn kommer att få ett känslighetsöverläge när du har närmat dig för mycket, vilket går att beräkna med en vanlig länkbudget.

<Besserwisser-mod>
Indraget körkort är inget straff, det är en trafiksäkerhetsåtgärd. Ett körkort kan dras in efter exempelvis misshandel, då individen anses olämplig att framföra ett fordon.
</Besserwisser-mod>

------
Det är arbetsamt att vara perfekt, men vad gör man inte för att trycka ner sina medmänniskor.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

sebastiannielsen: Ang ballong, så är detta inte möjligt med de nyaste alkolåsen till bilar.
Om man använder teknologi liknande detta på automatiska fyllekontroller så blir dom svårlurade. Riktigt svårlurade.

Vad hindrar någon att ha en kompis/barn/osv att blåsa? Borde väl tom fungera att ha en hund att blåsa? Skall det finnas en lucka för DNA i polisens register som matchas med blåsarens?
Hur förhindras det att någon saboterar utrustningen så, att den ger positivt utslag för alla som blåser? Om man gör det på ett smidigt sätt, märker inte dumburken av det. Men en riktig polis ser det på en gång.

Som 17-åring kan du ha flera körkortsklasser, jag med samma ålder har A1, M och T. För A1 är all undervisning samma som för A, vilket är samma som för B förutom annat fordon och att parkeringsreglerna inte finns med. Mao rätt nära B-kort, förutom att man kör annat fordon.

För att veta var en hemlig kamera finns räcker det ju "bara" att en person åker fast, kräver att få se bilden och sprider informationen var den finns.
Eller skall någon kunna bli dömd i en rättegång utan att bevisen visas?

Kamerorna drar in pengar, vilket är meningen med dom också. Men vad skall man göra med pengarna de drar in då? Betala arbetslöshetsbidrag åt riktiga poliser? Är det inte isåfall bättre att betala det direkt åt poliserna som får göra ett jobb de gillar?

Manuell kontroll är det enda ordentliga som fungerar.

Jag förstår bra ifall någon inte vill hålla lagstadgade 100km/h på en rak landsväg utan trafik mitt ute i ingenstans, det stör knappast någon och den enda man skadar är sig själv, förutsatt att man är den enda i bilen.
Kör man däremot för hårt i bebott område där det finns många barn som springer runt är det ren idioti. Lagstadgade 40 och 50km/h i dessa områden är nästan för högt, addera dom hastigheterna istället på landsvägshastigheterna.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kommer till att tänka på den person i Malmö som har ett hundratal bilar registrerat på sig för att de ska släppa undan p-böter. Jag tycker att det ska vara ägareansvar, sedan är det bara att hitta en målvakt som man skriver bilen på, då kan man köra fyllokörsel allt man orkar! För fort likaså, det är ju han som får böterna och då han är på obestånd kan man inte göra något åt det.

Så Sebastian: det finns något som heter integritet: det betyder att jag ska låta dig tycka och tänka och göra som du vill, tanken bakom detta är att du är vettig och kan hålla kolla på dig själv.... men den går andra håller också: DU måste räkna med att JAG är lika vettig och har koll på vad jag gör och att det är väl genomtänkt.

Om jag väljer att köra fort är det MITT val och inget som DU kan lägga dig i men MITT ansvar i detta är såklart att jag inte får störa DITT liv med mitt beteende, jag "får" alltså kör för fort om jag inte kör på dig eller liknande.

Detta är integritet, jag kan inte säga till dig vad du ska göra och du kan inte säga till mig vad jag ska göra men vi får inte inkräkta på varandras liv utan att vara överens om det innan.

Jag HATAR att andra tror att de kan bestämma över mig (och ändå var jag yrkesmilitär i 9 år....) och det är vad du förespråkar: utplåning av individen. Jag förstår ganska mycket av hur du tänkar(!) men jag tror inte att du har tänkt igenom konsekvensen av att inte få lov att ha en egen vilja men jag kan rakt av säga: den blir katastrofal!

Behandla personer som vuxna och de beter sig som vuxna, behandla dom som barn och de beter sig som barn!

Varenda gång man gör ett kontrollsystem kommer några att välja att lura det, det finns en konstant kapprustning där, tänk fildelning av upphovsrättsskyddad material, surfa anonymt, skicka anonyma SMS, ta av reg. skylten inför plåtpoliser, ej-reflekterande lack, radarvarnare, GPS med plåtpolisvarning osv. anledningen är oftast att individer anser att dessa kontrollsystem inkräktar på deras integritet.

Det finns exemplet med kille som knäckte blu-ray spärren: han gjorde det för att han inte kunde se filmen på hans dator och ALLT var legalt inköpt men helt enkelt idiotisk spärrat för att någon idiot tror att det accepteras att man enbart kan få se vissa filmer på vissa biter hårdvara.

Hur DU vill bete dig är DITT ansvar, om du vill köra enligt boken är det OK, vissa vill fördöma detta som "mesigt", andra vill tycka att det är OK. Om JAG väljer att köra för fort är det på MITT ansvar och av samma anledning ser jag till att bara göra det när det är OK. Jag har ingen respekt för sänkt hastighet vid vägarbete.... om inte det finns gubbar på vägen för då kör jag jävligt försiktigt och lugnt för att det är MITT ansvar att inte köra på någon.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Icecap:Eller de föräldrar som registrerar bilar på barnen. En unge i Stockholm var visst skyldig uppemot en mille.

Integritet är viktigt men tyvärr är den gemene svensken så förbannade dum/omedveten när det gäller detta så ett uppvaknadets basebollträ på knäskålarna skulle vara behövligt. :twisted:

För info _KAN_ det ju finnas tillfällen då man måste köra för fort tex barnafödsel akutfall såsom hjärtinfarkt tex. Tex får taxi eller personbil överskrida hastigheten om man frågar LKC innan (såklart med bra motivering 8) ). Såklart gäller det att man inte får äventyra andras säkerhet. Vad säger automatsystemet då? Polisen säger visst vi eskorterar dig till sjukan vad gör kameran?

Nya alkolås är _INTE_ säkra SAABs alkolås (det som ser ut som en nyckel) skulle inte gå att lura likt förbaskat gjorde det det (med vanlig tryckluft).

Kolla på mythbusters de testade ju ett fingertryckslås som skulle vara "så" säkert. Ändå gick det att lura med i princip en vanlig fotostatkopia. Faktist så hade de strörre problem med att lura den enkla sensorn. Undra vad den dyra kostade säkert mer än 10 lök :roll: Känns som jag litar på fingeravtryck efter det....

Finns det ett kontrollsystem så finns det ett sätt att gå runt det. Gör man något idiotsäkert finns det smartare idioter så har det alltid varit och kommer alltid att vara.

Med andra ord inom överskådlig framtid kommer aldrig ett automatiserat system erbjuda vare sig den trafiksäkerhet eller låga dödstal som önskas. Däremot är det en bra investering för de som får böterna som systemet utfärdar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

v-g: javisst men har de inte ändrat lagen så att ingen under 18 kan ha en bil registrerat? De vill iaf. just av den anledning, eller var det att förälderna ville få Svarte Petter på sig iaf.

Jag anser att vi har total personlig frihet! Jag får döda mig själv om jag vill men den slår ju lite tillbaka också: har JAG total personlig frihet har alla andra det också, alltså får mina val inte påverka andras rätt till egen frihet.

Jag kan alltså inte stjäla, köra på andra eller liknande för detta ville jag inte acceptera själv heller, jag vill inte ha mina saker stulna, bli påkört eller liknande!

Alltså har jag frihet under ansvar!
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

http://www.jojje.eu/ säger väl det mesta. 8)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

TomasL skrev:Men föräkringsbolagen anser att kvinnor är mer olycksbenägna än män, och är överrepresenterade i deras statistik.
Kan det vara så att många män skrivit sina bilar på sin fru (för att få lägre premie) och att det därför ser ut som att kvinnor är inblandade i fler olyckor (enligt försäkringsbolagen). :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Knappast, olycksstatistiken tar inte hänsyn till ägaren utan föraren.
Hemavan

Inlägg av Hemavan »

Haha tråden spårade ur, men det gör inget, ganska intressanta åsikter och argument. Men länken till http://www.jojje.eu/ tar priset haha.
Skriv svar