Fundering. Fartkontroll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hemavan
Inlägg: 69
Blev medlem: 25 mars 2007, 23:04:29
Ort: Hemavan

Fundering. Fartkontroll

Inlägg av Hemavan »

Hej

Jag funderar om det skulle vara möjligt att göra en så kallad tv dose testare fast som fungerar mot polisens laser? tex om några IR dioder känner av laserns våg längd och varnar i bilen.?

Det beror ju på vars de siktar på bilen med lasern.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Blir lite svårt eftersom när du är varnad så har de redan läst av hastighten.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor
Inlägg: 416
Blev medlem: 6 oktober 2004, 11:19:16
Ort: Umeå

Inlägg av Minus »

många tror nog att lasern fungerar på samma sätt som radar men lasern är ju en koncentrerad punkt och de brukar sikta på fronten , lyktor ,regplåt och mätningen tar inte lång tid så en laservarnare är nog bästa affären för de som säljer dem

bättre o satsa på en matt o lurvig bil som inte reflekterar dessa våglängder så bra !

en lite anorlunda typ av stealth :)

radarsignaler går ju att lyssna av på längre avstånd men nu är det väl bara fartkameror och fotobussarna som använder radar.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Annars kanske man kan ha några rejäla modulerade IR-strålkastare tillsammans med en IR-kamera för bättre säkerhet vid nattkörning. Som råkar ligga på samma våglängd som radarn. :)
Hemavan
Inlägg: 69
Blev medlem: 25 mars 2007, 23:04:29
Ort: Hemavan

Inlägg av Hemavan »

Haha Matt och lurvig bil det lät lite roligt. Jag förstår, Det går nog fort för laser apparaten att läsa av hastigheten.

Annars skulle det vara bra om man kunde bli varnad i tid.

Kan man inte störa ut lasern med ljus?

Minus skrev:många tror nog att lasern fungerar på samma sätt som radar men lasern är ju en koncentrerad punkt och de brukar sikta på fronten , lyktor ,regplåt och mätningen tar inte lång tid så en laservarnare är nog bästa affären för de som säljer dem

bättre o satsa på en matt o lurvig bil som inte reflekterar dessa våglängder så bra !

en lite anorlunda typ av stealth :)

radarsignaler går ju att lyssna av på längre avstånd men nu är det väl bara fartkameror och fotobussarna som använder radar.
Hemavan
Inlägg: 69
Blev medlem: 25 mars 2007, 23:04:29
Ort: Hemavan

Inlägg av Hemavan »

peter555 skrev:Annars kanske man kan ha några rejäla modulerade IR-strålkastare tillsammans med en IR-kamera för bättre säkerhet vid nattkörning. Som råkar ligga på samma våglängd som radarn. :)
Ja exakt det kanske fungerar.

Men då måste man nog ha bra linder och starka IR dioder för att lysa upp vägen mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46930
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vill minnas att för många herrans år sedan i en tidning som antingen hette "Practical Electronics" eller "Practical Wireless" (nån gång i mitten på sjuttitalet eller så).
Fanns det en byggbeskrivning på en "radarvarnare".
Det roliga med denna var att den tog emot radarsignale, och sände sedan ut en radarsignal med rätt dopplerföskjutning, för att få polisens radar att tro att man körde i en helt annan hastighet.
Huruvida det fungerade i verkligheten torde vara osagt, men teoretiskt sett så fungerar det alldeles förträffligt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26568
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Min fasters sambo kallades bland allmänheten för "Laser-Åke" när han jobbade på polisen och hade rekord i att sätta fast fartdårar. :) Nu är han pensionerad sedan någon månad tillbaka.

Det går inte att störa ut lasern. Den märker "dig" innan du har märkt den. Samma sak med radarn. Det är inte direkt någon billig eller enkel utrustning som sitter i de apparaterna, så ni kan nog glömma det här med att störa ut den. :)

Varför inte försöka köra lite vettigt istället?? :wink:
Användarvisningsbild
ToB
Inlägg: 678
Blev medlem: 22 februari 2004, 10:32:58
Skype: tobias_bjork
Ort: Sollentuna

Inlägg av ToB »

Minus skrev:bättre o satsa på en matt o lurvig bil som inte reflekterar dessa våglängder så bra !
Låter som Harry och Lloyds bil i Dum Dummare :)
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Varnarna fungerar iaf, både förr och idag, och att störa ut den gamla typen fungerade mycket väl.

Fast bäst är väl som sagt att köra laglydigt. Något som jag aldrig klarar på fina vägar utan trafik, men då är det ju heller inte så troligt att polisen står och mäter.
Hemavan
Inlägg: 69
Blev medlem: 25 mars 2007, 23:04:29
Ort: Hemavan

Inlägg av Hemavan »

Då lägger jag ned med et här haha. Jag kör faktiskt ganska lugnt haha
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7461
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Opp med foten och av med blykängan! Köp en RoHS-kompatibel sko istället.

Om alla höll hastigheterna och dessutom var nyktra så skulle olycksantalet halveras.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

JimmyAndersson skrev: Varför inte försöka köra lite vettigt istället?? :wink:
Det vore ju alldeles för lätt, eller hur? ;)
Användarvisningsbild
Dekor
Inlägg: 272
Blev medlem: 1 januari 2005, 23:54:18

Inlägg av Dekor »

Laservarnare.com har kanske något om du nu fortfarande var intresserad. Men vad ska det vara bra till egentligen? Måste ju va något som stör lasern/radarn.
OBS Det är olagligt att inneha en laser/radar-varnare!

Edit: Hittade en annan butik som hade allting. Här har du den.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46930
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Marta skrev:Opp med foten och av med blykängan! Köp en RoHS-kompatibel sko istället.

Om alla höll hastigheterna och dessutom var nyktra så skulle olycksantalet halveras.
Tror jag inte ett skvatt på.

Nykterheten är en sak.
Men att olyckorna minskar pga farten är en ren lögn.
Dagens hastighetsgränser sattes i mitten på 60-talet med utgångspungt av dåtidens väg-kvalitet och dåtidens bilkonstruktion.

Det är en skymf att ha 110/120 gräns på nya fina motorvägar.
Däremot är det riktigt att ha 30-gränser vid skolor osv.

Vill minnas att trafikdöda/skadade på de tyska frifartsvägarna är en hundradel jämfört med de svenska vägarna.
Vad som däremot skapar olyckor är folk som stirrar på hastighetsmätaren hela tiden och glömmer av att titta på trafiken, hastighetsgränserna har totalt ersatt sunt förnuft och förmågan att anpassa hastigheten efter väglag/intensitet.

Har aldrig upplevt så mycket incidenter på vägar tidigare som nu, efter div kameror blivit uppsatta, det är bara att vänta på en jättesmäll pga kameror, folk idiotbromsar så fort dem ser en kamera.

Vill man komma åt antalet skadade/förolyckade i trafiken så finns det betydligt effektivare metoder, men de är tyvärr inte politiskt korrekta.
Wire-räcken, 3+1 är bra exempel.
Fixa till alla spåriga landsvägar är ett annat bra exempel, asfalt som inte blir som en isbana vid lite duggregn är ett annat, omkörningsförbud för lastbilar med släp, och ett antal oerhört viktiga saker, säkerhetsbälten i bussar, framförallt skolskjutsar och omkörningsförbud, typ USA, vid skolskjutsar som släpper av/tar upp barnen.

Säger en som kör 4-6000 mil om året (även en hel del vänstertrafik)
Skriv svar