LED-ljus i takt till musik

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag kom på att jag har ett par http://cache.national.com/ds/LM/LMC6041.pdf hemma också är dem bra till detta?

>Att använda den här är "att kasta pärlor för svin"
Jag fick tag på flera stycken sådana till ett väldigt bra pris (ca. en tiondel av elfas) av en kompis.

//Daniel A
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Häftig anläggning, till den skulle en op i 100kr klassen kunna platsa :D
LMC6041 är nog mer anpassad för uppgiften så spara den andra tills du behöver förstärka riktiga lågnivåsignaler. Gitarrmikrofoner, trådtöjningsgivare, ekg eller dyl.

Prova först om den klarar av att driva en lysdiod utan transistor. Skulle den kapsejsa så hade du ju flera.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

ljudanlägningen kommer från DELL så jag vet inte vem som har tillverkat den, men den duger för mig :) Jag kollade på säkringen o det verkar som om den ligger lite under 1000W men i alla fall :D

Det låter bra med en LMC6041 för att jag håller precis på att bygga ett aktivt basfilter till en ljudanläggning till min båt, o då fick jag veta att man inte ska använda LMC6041'an i audio sammanhang så det blir bra att dela upp det så att till det använder jag 100kr's OP-Amp'en o till detta använder jag LMC6041'an. (http://elektronikforumet.com/forum/view ... 1&start=15)

//Daniel A
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

1000W ur ett par datorhögtalare från DELL?

tjena mittbena...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tittar du på säkringen så glöm inte bort att det finns ingen anläggning som har 100% verkningsgrad.

Andra projektet är ganska lika förutom att du driver lysdioder här (mycket mindre krav). Du skulle ha nytta av lite LP-filter karakteristik här också.

Om du tar lågpasfiltret ur din länk
http://ourworld.compuserve.com/homepage ... /opamp.htm
och byter C1 mot en resistor R så kommer förhållandet mellan den och R1 att bestämma förstärkningen. R2 och C2 bestämmer brytfrekvensen inte lika brant som förut, men högre förstärkning om du vill.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Aha! så om jag förstår dig rätt kombinerar jag ett aktivt lågpassfilter och en förstärkare i ett? Det kan ju vara bra =)

Edit:

anlamotte: Jag tror inte dell bygger dem. de köper säkert dem o sen sätter sitt märke på dem :roll:

//Daniel A
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Inte riktigt, jag tittade lite för snabbt på länken. Förstärkningen i en op bestäms av återföringen från utgången till den inverterade ingången. Så vi måste öka förstärkningen genom att införa en spänningsdelare mellan utgången och gnd. Ungefär 3,9k mot utgången och 100ohm mot gnd, mittpunkten kopplar du mot den inverterade ingången. Detta ger en förstärkning på 1+(3900/100)=40ggr. Detta bör räcka för dina 60mV.

Vitsen med att ta bort C1 är mindre capacitiv påverkan på ingången. Detta ger en trevligare belastning av ljudkortets utgång. Strunta i att ersätta den med en resistor ta dessutom bort R1. R2 kommer då att vara den lägsta belastning som ljudkortet känner. Beräkna R2, C2 för en brytfrekvens av mellan 70-100Hz. Prova dig fram vad som blir effektfullast.

Märker att det var för länge sen jag höll på med op, behöver nog läsa på.
Skriv svar