varvräknare. hur skyddar jag uc porten från 12v signal
varvräknare. hur skyddar jag uc porten från 12v signal
Ska bygga en varvräknare till bil som använder sig av tändspolen.
Min fundering är, hur skyddar jag porten på min uc från 12v signalen. dvs tar ner den från 12 till 5 volt.
Min fundering är, hur skyddar jag porten på min uc från 12v signalen. dvs tar ner den från 12 till 5 volt.
- Greensilver
- Inlägg: 1305
- Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Klarar optkopplare av transienterna som bildas i spolen? Det kan väl bli transienter på 100 tals volt.
Zenerdiod har jag funderat på men jag måste fått ordentlig hjärnblödning. om jag lägger en zenerdiod vid tändspolen kan jag inte då paja tändningen på bilen genom att sänka nivån så?
Hittade en som löst det så här http://www.jetronic.se/Lcd_cnt.pdf nån som kan förklara hur den fungerar?
Edit: språkfel
Zenerdiod har jag funderat på men jag måste fått ordentlig hjärnblödning. om jag lägger en zenerdiod vid tändspolen kan jag inte då paja tändningen på bilen genom att sänka nivån så?
Hittade en som löst det så här http://www.jetronic.se/Lcd_cnt.pdf nån som kan förklara hur den fungerar?
Edit: språkfel
Tror det kan bli ett par tusen volt över spetsarna.
Kondensatorn käkar väl en del av spänningen men utan den (glapp/trasig) så har du typ lika mycket över spetsarna som till tändstiftet dvs. 10-30 KV.
Först behöver du en krets som styrs av spetsarna och som tål spänningarna, sedan kopplar du dess 12V-signal via en optokopplare till din µC.
Typ så här:
Från spetsar: 10 kOhm till basen på NPN-transistor.
Likriktardiod mellan bas (katod) och emitter (anod) för att skydda basen.
(så kan det inte bli mer än 0,7V över bas emitter, oavsett polaritet)
Optokopplarens IR-diod får +12V via 1KOhm och jordas via kollektorn.
Optokopplarens fototransistor kopplas mellan pinne på µC och jord (aktivera intern pullup eller sätt en 10k till +5V)
En lavindiod i antiparallell med optons fototrans skyddar ifall spänning kommer förbi opton.
Bygg gärna en egen super-optokopplare* av en IR-diod och en fototransistor, bara stick in komponenterna i ett 10cm långt plaströr med 5mm innerdiam.
(*m.a.p överslagsspänning).
Kondensatorn käkar väl en del av spänningen men utan den (glapp/trasig) så har du typ lika mycket över spetsarna som till tändstiftet dvs. 10-30 KV.
Först behöver du en krets som styrs av spetsarna och som tål spänningarna, sedan kopplar du dess 12V-signal via en optokopplare till din µC.
Typ så här:
Från spetsar: 10 kOhm till basen på NPN-transistor.
Likriktardiod mellan bas (katod) och emitter (anod) för att skydda basen.
(så kan det inte bli mer än 0,7V över bas emitter, oavsett polaritet)
Optokopplarens IR-diod får +12V via 1KOhm och jordas via kollektorn.
Optokopplarens fototransistor kopplas mellan pinne på µC och jord (aktivera intern pullup eller sätt en 10k till +5V)
En lavindiod i antiparallell med optons fototrans skyddar ifall spänning kommer förbi opton.
Bygg gärna en egen super-optokopplare* av en IR-diod och en fototransistor, bara stick in komponenterna i ett 10cm långt plaströr med 5mm innerdiam.
(*m.a.p överslagsspänning).
visst, ritade upp det, sen strulade scannern, sen skissade jag i photostyler och sen strulade min ftp plats
http://img15.imgspot.com/?u=/u/07/64/17 ... 219307.JPG


http://img15.imgspot.com/?u=/u/07/64/17 ... 219307.JPG
På lågspänningssidan av en tändspola blir det upp emot 800V när tändpulsen kommer, detta mätte jag då jag labbade med en elektronisk tändning. Jag byggde en varvräknare också men att skydda ingången var ganska simpelt, mitt problem var att det lät som fan i radion!
Jag kopplade helt enkelt ett RC lågpassfilter på direkt på tändspolan, sedan körde jag in ledningen, fungerade kanon.
Själva tändningspulsen skickade jag först in till en transistor på "det vanliga sättet", basmotstånd och faktisk en liten kondensator som ett lågpass filter. Hade också en 1N4148 mellan bas och emitter fast åt "fel" håll för att ta hand om evt. negativa pulser.
Det var på en 245 '78 B19 med dubbla Weber 40, Getrag-låda, diffbroms, lagom sänkt, gatbil i DK, vann min grupp i ett rally med den :-D
Those were the days....
Jag kopplade helt enkelt ett RC lågpassfilter på direkt på tändspolan, sedan körde jag in ledningen, fungerade kanon.
Själva tändningspulsen skickade jag först in till en transistor på "det vanliga sättet", basmotstånd och faktisk en liten kondensator som ett lågpass filter. Hade också en 1N4148 mellan bas och emitter fast åt "fel" håll för att ta hand om evt. negativa pulser.
Det var på en 245 '78 B19 med dubbla Weber 40, Getrag-låda, diffbroms, lagom sänkt, gatbil i DK, vann min grupp i ett rally med den :-D
Those were the days....
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 18 januari 2006, 21:36:14