varvräknare. hur skyddar jag uc porten från 12v signal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dr. Agoz

varvräknare. hur skyddar jag uc porten från 12v signal

Inlägg av dr. Agoz »

Ska bygga en varvräknare till bil som använder sig av tändspolen.

Min fundering är, hur skyddar jag porten på min uc från 12v signalen. dvs tar ner den från 12 till 5 volt.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Du kanske kan använda en optokopplare?
eriikh

Inlägg av eriikh »

zenerdiod + rcfilter
Användarvisningsbild
dr. Agoz

Inlägg av dr. Agoz »

Klarar optkopplare av transienterna som bildas i spolen? Det kan väl bli transienter på 100 tals volt.

Zenerdiod har jag funderat på men jag måste fått ordentlig hjärnblödning. om jag lägger en zenerdiod vid tändspolen kan jag inte då paja tändningen på bilen genom att sänka nivån så?

Hittade en som löst det så här http://www.jetronic.se/Lcd_cnt.pdf nån som kan förklara hur den fungerar?

Edit: språkfel
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

brukar köra med motstånd in, kondensator till nollan och en diod till plus och en till minus, det är först steget, sen ett eller två standard lc filter och därefter en 4.7v zenerdiod, kanske lättare att rita

provade en del varianter men denna har funkat bra
Användarvisningsbild
dr. Agoz

Inlägg av dr. Agoz »

har du en ritning på det där hänger inte riktigt med.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Tror det kan bli ett par tusen volt över spetsarna.
Kondensatorn käkar väl en del av spänningen men utan den (glapp/trasig) så har du typ lika mycket över spetsarna som till tändstiftet dvs. 10-30 KV.

Först behöver du en krets som styrs av spetsarna och som tål spänningarna, sedan kopplar du dess 12V-signal via en optokopplare till din µC.

Typ så här:

Från spetsar: 10 kOhm till basen på NPN-transistor.
Likriktardiod mellan bas (katod) och emitter (anod) för att skydda basen.
(så kan det inte bli mer än 0,7V över bas emitter, oavsett polaritet)

Optokopplarens IR-diod får +12V via 1KOhm och jordas via kollektorn.
Optokopplarens fototransistor kopplas mellan pinne på µC och jord (aktivera intern pullup eller sätt en 10k till +5V)

En lavindiod i antiparallell med optons fototrans skyddar ifall spänning kommer förbi opton.

Bygg gärna en egen super-optokopplare* av en IR-diod och en fototransistor, bara stick in komponenterna i ett 10cm långt plaströr med 5mm innerdiam.

(*m.a.p överslagsspänning).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

visst, ritade upp det, sen strulade scannern, sen skissade jag i photostyler och sen strulade min ftp plats :cry: :evil:

http://img15.imgspot.com/?u=/u/07/64/17 ... 219307.JPG
Användarvisningsbild
dr. Agoz

Inlägg av dr. Agoz »

tack som f.n ska kolla hur den beter sig i pspice. tips på värde på kondingen?

simulerade kretsen som finns i länken i pspice verkar lira men kräver en snabbare OP än LM324.

edit: syftade på länken som jag postade ska simulera gryms krets nu
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

beror lite på cylindrar och motorvarvtal, provade ut det på en b20
så 6000v /60 ger 100 hz * 2 tändningar per varv, ger en konding på ungefär 0.1µf för första kondensatorn och då blir det ca 0.01µf på konding nr 2, beror lite på hur snabba flanker man vill ha, går bra med 1nF med på nr 2
Användarvisningsbild
dr. Agoz

Inlägg av dr. Agoz »

ska användas på en b23(volvo 244) och en b230fk(945 ltt) =). spice tyckte 1u var lite mycke. signalen han inte stiga till 4.7 volt vid 6000 rpm.

ska bara inhandla zenerdiod och skriva pic programmet så ska jag prova irl. tack för hjälpen alla.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På lågspänningssidan av en tändspola blir det upp emot 800V när tändpulsen kommer, detta mätte jag då jag labbade med en elektronisk tändning. Jag byggde en varvräknare också men att skydda ingången var ganska simpelt, mitt problem var att det lät som fan i radion!

Jag kopplade helt enkelt ett RC lågpassfilter på direkt på tändspolan, sedan körde jag in ledningen, fungerade kanon.

Själva tändningspulsen skickade jag först in till en transistor på "det vanliga sättet", basmotstånd och faktisk en liten kondensator som ett lågpass filter. Hade också en 1N4148 mellan bas och emitter fast åt "fel" håll för att ta hand om evt. negativa pulser.

Det var på en 245 '78 B19 med dubbla Weber 40, Getrag-låda, diffbroms, lagom sänkt, gatbil i DK, vann min grupp i ett rally med den :-D

Those were the days....
Daniel Ahlin

Inlägg av Daniel Ahlin »

Här är en variant som jag använder

se sid 2.
http://www.bgsoflex.com/v22/megasquirt_ShemV2.2.pdf
Skriv svar