Emil:
Du skriver att du separerade alla jordpunkter, men någonstans måste du ju ändå koppla ihop dom för att få samma referens i bygget vad gäller ingångsjord, ev jord i skyddskretsar, slutsteg osv.
Trafon jag använder har dubbla ~30V lindningar och dubbla ~12V lindningar.
30V (som efter likr. och glätt blir +-43V) matar jag stegen med.
12V lindningarna matar elektroniken som skyddar för temp/DC.
Den automatiska signalstyrda on/off-kretsen har sin egna 12V matning från en liten trafo från en skrotad klockradio. Den styr i sin tur, mha ett relä, primären till den stora trafon.
Jorden är ihopkopplad för att ha samma nollreferens i hela bygget.
Under tiden jag felsökte brummet så kopplade jag bort all "onödig" elektronik och körde bara stegen och ändå brummade det. Jag misstänker att det är magnetfält från den stora ringkärnan som är boven. Har dock inte orkat riva ner det igen för ytterligare felsökning.
Steget används sedan några månader tillbaka till att driva mellanregisterna i mina fronthögtalare, och sålänge datorn är igång (som ju väsnas en del) hör jag inget brum alls från högtalarna. Det är bara när allt runtomkring är knäpptyst som jag anar ett brum.
Inget jag stör mig på då datorn är det första som startar på morgonen och det sista som stängs av innan läggdax
Ev. så river jag bygget framöver för att fixa till felet men jag har lite andra projekt på gång innan som ska klaras av först.
Bl.a så ska det aktiva filtret få ett chassi och riktigt kretskort. Nu är det ju kopplat på Vero och är skruvat på en träplatta.
Vad gäller värmen så har jag inte märkt att det driver. Har haft en digital termometer liggande på steget ett tag, med sensorn nedstucken mellan vingarna på ena kylflänsen. Temperaturen når ca 43-44C efter 15minuter och ligger sedan stabilt där.
BIAS ligger på strax under 200mA i nuläget, då den rekomenderade strömmen på 230mA (om minnet inte sviker) fick flänsen att bli lite för varm för att jag skulle kunna slappna av.