HEXFET förstärkarbygge

Berätta om dina pågående projekt.
markusb
Kontakt:

HEXFET förstärkarbygge

Inlägg av markusb »

Jag har under en längre tid byggt på en förstärkare, men som gång på gång hamnat på hyllan
då jag inte är människa till att lösa problemet med den.

Bygget består av Allt om Elektroniks HEXFET-förstärkare (nr:8/95)
och diverse hemmasnickrad elektronik så som DC-skydd, tempskydd och automatisk till/frånslag.

Problemet med förstärkaren är brummet. Det är allvarliga jordfel i den som jag inte lyckas räta ut.
Jag har sökt information om just såna fel på nätet och testat det mesta utan större framgång.

Brummet stiger i nivå när jag ökar på tomgångsströmmen på förstärkaren.

Jag har tidigare testat förljande:

Kopplat högtalarjorden direkt till förstärkarkortens terminal avsedd för HGT - (som dom visar att man ska göra)
Kopplat högtalarjorden direkt till förstärkarkortens terminal för MATNINGS-jord
Kopplat högtalarjorden till glättarnas jord.

Kopplat ingångsjord via 100 ohm till stegen
Kopplat ingångsjord till glättarnas jord, även provat via 100ohm.

Bytt elektrolyterna på korten från 2200µF till 15000µF, gjorde lite, lite skillnad.
Nu sitter där 2200µF på varje rail på korten igen, men istället 2*15000µF/rail i elektrolytbanken.

Kört med ingångarna kortslutna.
Har testat att dels kortsluta in/in-gnd med en krokodil, och även att löda bort signalkablarna och göra samma sak.

Beroende på vart jag sätter jordkablarna vid ex. elektrolytbanken så brummar det mer eller mindre.
Det kan handla om att flytta anslutningarna bara några 10-tal millimeter.

För tillfället är den relativt tyst (men inte tillräckligt) tack vare en kabel mellan ingångsjord på vänstra steget och nollan i elektrolytbanken.
Den kabeln kan ses på bilderna. Flyttar jag anslutningen från spadkontakten till själva skruven som spaden sitter fast med så brummar det mer.

Jag hoppas att ni har några smarta idéer om vad det kan bero på.

Förstärkarkorten har jag precis kollat igenom efter fel utan att hitta något.
När jag ändå hade dom borta så passade jag på att matcha upp lite trissor till diffstegen och bytte dom.
Även strömgeneratorerna fick nya trissor med lite högre och bättre matchad HFE än dom som satt där innan.
Gjorde ingen skillnad....

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

jag vet tyvärr inte vad det kan vara för fel, har oxå problem med en förstärkare
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=14941
Men jag måste säga att den är riktigt snyggt gjord :bravo:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Lite funderingar bara…
Har någon av skruvarna som håller fast korten elektrisk koppling till något av kretskorten?
Är lådan av metall & i så fall har du jordat den också?.
Om du skruvar loss transformatorn & höjer upp den från lådan blir det bättre då?.
Inga signalkablar som ligger emot transformatorn?.
Du har inte råkat bunta ihopa signalkablarna med matningskablarna?.
Har du testat att koppla väck all icke nödvändig elektronik & bara kört ena steget åt gången?.
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Fagge:

Inga av skruvarna har kontakt med elektroniken förutom en av skruvarna på det vänstra steget där jag har anslutit en kabel från signaljord till chassi.
(Det var den senaste upptäckten) Det sänkte brumnivån en hel del.

Innan jag anslöt den kabeln brummade det nåt helt förj.. det konstiga var att det räckte med att hålla fingrarna på ingångsjorden, UTAN att röra något annat alls.
Brummet ökade i nivå under kanske 1sekund för att sedan försvinna helt. Släppte jag kom det tillbaka. Det får mig att tänka på nån kondensator som laddas av någon anledning..

Jag har tidigare kört steget med en annan trafo som har legat på bänken.
Det gjorde inte heller någon större skillnad, så jag tror inte att det blir märkbart om jag lyfter upp den som sitter i. Dock ska jag prova det lite senare.

All signal håller sig mellan dom två stegen och är som närmst ca 15cm från trafon.

Signalkablarna är separat buntade mitt i lådan.

Kan oxå nämna att jag har gjort uppgraderingen på förstärkaren nr:8/95
Originalkonstruktionen är från 11/93

Det enda som inte har ändrats är utgångstransistorerna (kör fotf. IRF540 och 9540) och dom två säkringarna i matningslinjerna (som skulle bytas till 0.1ohm när IGBT transistorerna används.)

Matningen är +- 43V enligt uppgraderingen.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Använder du RCA-kontakter till insignalen som är skruvade i plåten?.
I så fall testa att ha kontakterna i luften så att dom inte får kontakt med höljet, vilket kan leda till någon konstig jordslinga…
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Kontakterna är isolerade från chassiet. har även provat att jorda ingångskontakten i chassiet utan framgång (ja, det gäller att prova allt, även om det är fel i teorin ;) )

Håller på och justerar upp tomgångsströmmen nu igen till sitt rätta värde.
Har haft den nerskruvad under testerna och sen skruvat upp för att se vad som händer med brumnivån när det börjar gå ström i matningslinjerna.
peter555

Inlägg av peter555 »

Du har någon form av bias justering som är kopplad till
ingången som tycks ha (jag ser inte så tydligt på schemat) separat matning. Det är inte brum på den matningsspänningen ?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Har du caddat layouterna själv?
Har du tillgång till oscilloskåp? Isåfall kan du kolla vart brummet börjar

edit: Måste förövrigt säga att det var ett riktigt snyggt bygge! :tumupp:
Senast redigerad av Fritzell 5 januari 2007, 22:57:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Ett schema över hur allt är sammankopplat, inte bara principen utan de verkliga förbindingspunkterna, skulle behövas för att säga vad som kanske är fel. Du får inte låta jord från nätdelen dela kabel med signalen, har Du gjort det så blir det problem.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Du har en ring av kabel runt i hela lådan, finns nog en risk att det tar upp mycket störningar bara där.
Prova att ta ut ett förstärkarkort och kör det utanför lådan, utan att signal
och strömförsörjningskablar korsar varann.
Räcker ju bara att du tar strömförsörjningen från lådan, signalen
kan du tillföra utanför lådan.
Annars ett snyggt bygge som säkert tagit tid att knåpa ihop.

Kjelle
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Snyggt bygge!

Får nog hålla med tidigare talare om att det bör vara en jordslinga. Har du anslutit de interna signalkablarnas skärm i båda ändar någonstans? En tänkbar slinga kan tex vara matningsjord på slutsteg->signalkabelskärm->autoavstängning->matningsjord

När jag bygger liknande prylar brukar jag bara ansluta signalkablarnas skärm i ena änden för att undvika liknande slingor.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mina tips på felorsaker har redan nämnts så jag konstaterar istället:

Snygga bilder, snygga kretskort, bra val av kablar och utmärkt beskrivning av vad du testat. :) :tumupp:
Lovan

Inlägg av Lovan »

Jag skulle börja med att koppla bort så mycket du kan("DC-skydd, tempskydd och automatisk till/frånslag")
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Har du för övrigt tillämpat principen stjärnjord?
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Oj, här har det kommit en del svar ser jag. Var fullt upptagen med att bygga vidare på chassiet igår så jag kikade inte in här på hela kvällen.

Justerade in bias på stegen igår och konstigt nog så blev det inte mer brum, som det brukar bli då.
Nu hörs det ett relativt svagt brummande från det högra steget. Det vänstra har jag ju jordat signaljorden till chassiet på. Testade att göra samma sak med det högra steget men då blev det istället lite mer brum.

peter555: Japp, det är en nollvoltjustering på ingången. Det är samma matning som resten av stärkaren. Jag har oxå misstänkt den tidigare och därför ökat på kapacitansen mellan 10M-ohmarna från 33n till jag tror det var 100n utan att det gjorde någon skillnad. I samma veva som det gjordes så testade jag även att stabilisera matningen till ingångsstegen genom att sätta en transistor med basresistor/kondensator i serie varje rail. Brummet minskade med den kopplingen men istället fick jag problem med DC-offset som for fram och tillbaka och någon konstig självsvängning så idén skippades.

Fritzell: Layouten är AoEs egna. Jag har gjort en liten ändring på layouten pga att korten skulle bli för breda för den från början tilltänkta lådan som var en kubisk kylfläns från kraftelektronik. Det som är ändrat är att railbanorna är lite tunnare än originalet samt att dom är inflyttade några millimeter på varje sida.

Jag har oscilloskåp, men jag är inte riktigt säker på hur jag ska lyckas mäta mig till vart brummet börjar. Har du några tips?

Marta: Jag ska försöka hinna skissa ihop ett kopplingsschema senare under dagen och posta här.
Vad menar du med att "inte låta jord från nätdelen dela kabel med signalen"?

Kjelle: Japp, ringen av kablar längs sidorna är kablar till lysdioder och sensorer. Alltså INGEN audio-signal eller matning ligger där.

PHermansson: Under tiden som jag felsökte sist så hade jag inte auto on/off -kretsen inkopplad på signal alls så jag är säker på att slingan inte är där. Dessutom är signaljord i den kretsen kopplad via 100ohm på kortet. Annars bra tänkt av dig!
Alla signalkablar är anslutna i båda ändar vid stegen och ingångskontakterna, om inte så brummar det något fruktansvärt. Har även testat att köra skärmarna via 100ohm men då brummar det oxå mer.

Du skriver att du brukar bara ansluta skärmen på ena sidan... jag kanske skulle prova det oxå, men jag behöver isf ansluta signaljord från ingångskontakten till någon punkt annars är ingångsjord flytande. Ska den anslutas till elyternas nolla då?

JimmyAndersson:
Jag kan bara tacka och bocka ;)

Fritzell: Japp, stjärnjordat..

Elytbankens nolla är utgångspunkt. Från den går en jordpunkt till auto on/off-kortet, en jordpunkt till temp/DC-korten, högtalarnas retur, mittavtappningen på trafon samt nollanslutningarna på båda stegen.
Skriv svar