då jag inte är människa till att lösa problemet med den.
Bygget består av Allt om Elektroniks HEXFET-förstärkare (nr:8/95)
och diverse hemmasnickrad elektronik så som DC-skydd, tempskydd och automatisk till/frånslag.
Problemet med förstärkaren är brummet. Det är allvarliga jordfel i den som jag inte lyckas räta ut.
Jag har sökt information om just såna fel på nätet och testat det mesta utan större framgång.
Brummet stiger i nivå när jag ökar på tomgångsströmmen på förstärkaren.
Jag har tidigare testat förljande:
Kopplat högtalarjorden direkt till förstärkarkortens terminal avsedd för HGT - (som dom visar att man ska göra)
Kopplat högtalarjorden direkt till förstärkarkortens terminal för MATNINGS-jord
Kopplat högtalarjorden till glättarnas jord.
Kopplat ingångsjord via 100 ohm till stegen
Kopplat ingångsjord till glättarnas jord, även provat via 100ohm.
Bytt elektrolyterna på korten från 2200µF till 15000µF, gjorde lite, lite skillnad.
Nu sitter där 2200µF på varje rail på korten igen, men istället 2*15000µF/rail i elektrolytbanken.
Kört med ingångarna kortslutna.
Har testat att dels kortsluta in/in-gnd med en krokodil, och även att löda bort signalkablarna och göra samma sak.
Beroende på vart jag sätter jordkablarna vid ex. elektrolytbanken så brummar det mer eller mindre.
Det kan handla om att flytta anslutningarna bara några 10-tal millimeter.
För tillfället är den relativt tyst (men inte tillräckligt) tack vare en kabel mellan ingångsjord på vänstra steget och nollan i elektrolytbanken.
Den kabeln kan ses på bilderna. Flyttar jag anslutningen från spadkontakten till själva skruven som spaden sitter fast med så brummar det mer.
Jag hoppas att ni har några smarta idéer om vad det kan bero på.
Förstärkarkorten har jag precis kollat igenom efter fel utan att hitta något.
När jag ändå hade dom borta så passade jag på att matcha upp lite trissor till diffstegen och bytte dom.
Även strömgeneratorerna fick nya trissor med lite högre och bättre matchad HFE än dom som satt där innan.
Gjorde ingen skillnad....