Digital väckarklocka *Uppdaterad 25.01.2007*

Berätta om dina pågående projekt.
danneboy

Inlägg av danneboy »

Coolt =)

Din design och funktionerna på klockan väcker "vill ha"-begär. Har nog för lite kunskap för att knåpa ihop något liknande :(
ondskehem

Inlägg av ondskehem »

fin!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Detdär var ju najs!

Trevligt med användainterfejs med rattar. Jag hatar att sitta och trycka 45ggr på minutknappen för att få 6:45.
Sci

Inlägg av Sci »

Jag har funderat på att bygga något liknande. Funderar på om man kan använda svängningarna i elnätet för att hålla tiden. Har för mig att jag har läst att svenska elnätet kompenserar antalet svängningar någon gång under natten så att det alltid är samma antal under ett dygn. Någon som vet?
Millox

Inlägg av Millox »

Ja, elnätet ska hålla 50 Hz i snitt så om det är en period med 50,1 Hz kompenseras det med en lägre frekvens tills snittet är 50. Det är dock fortfarande "manuellt", men funkar helt klart bra med tanke på hur många klockor som bygger på just detta.
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Det börjar väl vara på tiden med en uppdatering.

Jag kan börja med att säga att tidtabellen inte hölls! Tanken var att klockan skulle vara klar och användabar till julen. Tyvärr lyckades jag inte hålla denna (skämtsamma) målsättning, men det gör mig inte så mycket. Det är inte mycket kvar nu, bara man skulle ta sig i kragen och fixa resten. Hål borde borras i lådan för strömförsörjningen och "brytaren". Även larmet borde fixas till, då detta är ett summer som är tänkt att montera i en bil, och därför borde drivas med 12 volt. Det fungerar med 5V, men en hård morgon (vanlig) vaknar man nog inte av den. Även assemblerkoden borde färdigställlas.

Sedan över till det kosmetiska. Jag gjorde inte alls en sådan låda som jag från början hade tänkt. Denna är gjord av 6,5mm plywood (heter det faner i Sverige också?). Tyvärr började jag för sent med bygget när jag var hemma, så jag hann endast spackla en gång, och därför får jag nu leva med lite "sprickor" i lådan. Några lager mål (spray) till hade inte heller skadat. Till fronten skall jag ännu hitta passande rattar för rotationssensorerna, och få till något tonat glas/plexi framför displayerna. Jag tänkte försöka med den semitransparenta skivan som finns inuti en diskett, vi får se hur det blir.

Jag lovade tidigare att jag skulle lägga upp assembler-koden till klockan när jag hade fått klockan färdig, men det har ju ännu inte skett... Men om någon verkligen vill ha den halvfärdiga koden kan jag nog lägga upp den redan nu, men det är som sagt "work in progress" och utseendet och buggarna därefter :lol:

Sist de obligatoriska bilderna...

Bild
Lådan med en kaffemugg som storleksreferens.

Bild
Den fagra kabeldragningen (efter många konstruktionsmissar) :D
MD

Inlägg av MD »

Sitter man på Nordpol gridden så tror jag inte man är garanterad 50 Hz i snitt längre, så den typen av klockor har inte den exaktheten längre. Mätningar kommer att utföras vid tillfälle.

Om du fortfarande beror på den interna oscillatorn så kommer nog matspänning och temperatur göra sitt till för att variera frekvensen både hit och dit.

Givetvis kan man ju plocka upp DCF77 eller för den skull MSF (aka Rugby, men de skall flytta verksamheten till en ny sändare). Lite Ryska sändare borde vara tillgängliga, men minns inte detaljerna just här och nu.

Själv så kör jag GPS och lite annat för att få ett hum om tiden.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Mycket intressant projekt! Särskillt med tanke på att jag har som avsikt att göra en liknande sak, dock mycket förenklad. Jag har tänkt göra en som bara visar tid. Det är lagom i svårighetsgrad för min del.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det här med att få en 50Hz-frekvens. Jag råkade få en sådan när jag labbade.
På labbplattan fanns bl.a en fototransistor och några vanliga transistorer. Tände skrivbordslampan och när jag tittade till på oscilloskopet så fanns där en fin 50Hz fyrkantvåg. :D
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Synd bara om man vill använda den som väckarklocka, och har problem att sova med ljuset på :lol:

Det börjar vara länge sedan jag har gjort någonting åt klockan också, men den är "nästan" klar. Mjukvaran fungerar som den skall (utan hårdare testkörning.) Det enda som egentligen behövs är att borra ett par hål för strömförsörjning och funktionsbrytare förrän det går att börja använda den.

Jag lovade ju tidigare att ge ut källkoden när den är i sådant skick att jag vill göra det. Det är den inte. Men det kommer troligtvis att ta en bra stund innan jag orkar gå igenom allt, så därför lägger jag ut en version redan nu. Jag är inte ens säker på att denna kod fungerar, men det _borde_ vara samma som i klockan :D

Källkod v1.0 Inga garantier för att någonting fungerar

Lycka till Housepainter! Det var inte så svårt att göra klockan som jag trodde, även om jag stötte på några problem. Och då kan man räkna med att jag inte kunde någonting om µC och endast lite digitalelektronik förrän jag började med detta projekt. Jag har verkligen lärt mig mycket under projektets gång...
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Det låter ju lovande! :)
Jag skall precis börja labba lite med digitalteknik och µC kan jag heller ingenting om! Men då kanske det finns lite hopp i alla fall.
Jag får se hur det går, men när jag väl sätter igång så skapar jag antagligen en tråd här.

Tack för inspirationen fö.!
zvenzzon

Inlägg av zvenzzon »

Jag skickade ett mail till svenska kraftnät angående frekvensstabiliteten. Deras svar kanske kan vara till intresse för andra.

Tack för ditt mail.

Frekvensen försöker vi hålla i intervallet 49,9 - 50,1 Hz.

Det är som du säger, vi "jämnar ut variationerna", genom att vi har en klocka som styrs av en atomklocka och en annan klocka som styrs av nätfrekvenen. Vi jämför de båda klockornas tid, och ser till att tidsavvikelsen inte blir för stor. (Det handlar om mindre än en minut.)

Vänlig hälsning

Johnny
Informatör
Svenska Kraftnät
Skriv svar