Få bort korta pulser ur en signal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Euphaz

Inlägg av Euphaz »

Du kan ansluta signalen till timer0-pinnen och räkna pulser under 1/10 sekund. Om resultatet är 190-210 = öppet
Stenmark
Kontakt:

Inlägg av Stenmark »

Earendil skrev: De flesta IR-sensorer är specade så de kräver pulståg på åtminstone 400 uS. Här har du enbart 250 uS. Antagligen fungerar det ändå, men jag skulle kollat upp det om jag vore du.
Den jag använder är specad till 600 uS. Men jag behövde högre uppölsning så jag testade att tänja lite på gränserna. Det verkar fungera bra för jag har inga problem när strålen är obruten.

Chribbe76 skrev: Vad händer om du stänger av IR-dioden?
Om du inte får skräp signaler då så är signalerna reflexer mot närliggande föremål.
Isf borde du se till att begränsa strålnings-vinkeln på IR-dioden och eller sänka strålningseffekten.
Det finns ingen anledning att en fotocell ska vara så känslig att den triggar på reflexer.
Signalerna försvinner om jag stänger av den så det är relektioner som orsaker dom oönskade pulserna. Jag har en diod med 10graders strålningvinkel nu. Jag har haft svårt att hitta någon med lägre vinkel som har tillräckligt med effekt för de avstånden jag vill ha, 4-6meter. Jag använde en med 8 graders vinkel förut men den räckte inte så långt.
Tanken är att fotocellen ska användas utomhus, vilket jag inte hunnit testa än. Då kanske jag slipper reflektionerna eftersom att det inte finns så mycket att studsa på utomhus.
Mem jag måste nog ändå implementera någon sorts skydd mot dessa pulser, jag måste vara på den säkra sidan så att inte fotocellen utlöser vid fel tillfälle.

Earendil skrev: Du kan ansluta signalen till timer0-pinnen och räkna pulser under 1/10 sekund. Om resultatet är 190-210 = öppet .
Jag behöver en upplösning på 1/1000 sekunder så det är inte ett alternativ att göra på detta sätt.
Dessutsom så ska jag ansluta flera, 6-8 st fotoceller/mikrodator så jag tror inte CPU kraften räcker för att hålla koll på alla fotoceller och det känns som overkill att ha en mikrodator bara för att detektera ett pulståg. Det måste finnas ett smidigt hårdvaru sätt att lösa det på.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Montera sändare och mottagare i mattsvarta plaströr eller något liknande, så kan du minska strålningsvinkeln...

Ditt problem påminner ganska mycket om att avstudsa knappar...

Ta en titt på denna sida:
http://www.dattalo.com/technical/softwa ... ounce.html

Den koden använder "vertikala räknare" på en PIC för att väldigt snabbt och smidigt avstudsa upp till 8 knappar. Den tar bara 15 klockcykler per sampling och kräver att samma värde samplas 4 gånger innan ändringen accepteras.

Om du sätter den koden i ett timer-interrupt som körs i 20kHz får du en funktion som helt filtrerar bort pulser som är kortare än 0.2ms och släpper fram de som är längre, på 8 ingångar samtidigt och med c:a 90% av CPU-tiden ledig på en 20MHz PIC.

Inget analogt flum, inga högar med IC-kretsar...
Skriv svar