Jag har en digital signal som har små korta pulser på oönskade ställen ( se denna bild ) som gör att microprocessorn som den är kopplad till får avbrott på felställen. Jag undrar hur man på ett enkelt sätt kan bli av med denna.
På bilden som jag länkar till så ser signalen ut som den övre, men jag vill att den ska se ut som den undre.
Jag vet inte riktigt vad orsaken till pulserna är. Jag håller på att försöka bygga en fotocell med IR länk och dom korta pulserna uppkommer när strålen är bruten trots att det inte ska dyka upp något.
Jag vet inte om ett filter fungerar för pulserna kommer nämligen inte helt regelbundet, längden på dom är däremot ungefär 0.1 ms.
Jag vill helst inte ha för mycket fördröjning, det är det som är problmet. Jag hade tänkt använda fotocellen för tidsmätning med 1/1000 sekunds nogranhet.
aahh..nu fattar jag vad du menar strombom...jag är inte så analog av mig, datanörd...
jag antar att du menar att jag ska filtrera fram den "riktiga signalen" med ett ett bandpass filter, eller kanske bara ett vanligt högpass filter skulle fungera.
Det var bra länge sedan jag läste om sånt där. Vet du något bra program man kan använda för att konstruera ett filter?
Får nog ta och förklara lite mer hur signalen ser ut. Jag skickar ett pulståg i 2 kHz. Tanken är att jag ska detektera pulstågets vara eller icke vara för att se om något är i vägen.
Problemet är att trots att strålen är täckt så kommer en del pulser fram till IR mottagaren. Dessa kommer dock helt sporadiskt och kommer mer sällan än 2 kHz.
Jag tänkte då använda ett högpass filter för att filtrerar fram den "riktiga" signalen. Om jag då konstruerar ett filter som släpper igenom allt som ligger högre än, låt säga 1800 Hz så borde inte de oönskade pulserna komma igenom eftersom att de kommer med en frekvens lägre än 2KHz...eller tänker jag helt fel nu.
Det här är som sagt inte min starak sida....
Senast redigerad av Stenmark 15 juli 2004, 15:00:55, redigerad totalt 1 gång.
Det är inte så att den reagerar på något annat ljus.
Har du en fotodiod med inbyggt filter annars så måste du ha ett dagsljusfilter 75-584-97, brukar finnas på gamla skrotade fjärrkontroller.
Behöver dioden ett filter? Den skickar väl bara IR ändå.
Mottagaren har inbyggt IR filter och är dessutom avstämd till 38KHz. Så jag tror inte det är annat ljus som stör.
Stenmark skrev:Behöver dioden ett filter? Den skickar väl bara IR ändå.
Mottagaren har inbyggt IR filter och är dessutom avstämd till 38KHz. Så jag tror inte det är annat ljus som stör.
Yes, så det är så det funkar. Jag ville först köra med ett konstant pulståg som matades hela tiden. Men det funkade inte med mottagaren. Jag tänkte att det skulle blivit en konstant högutsignal ur mottagaren. Men det blev bara en massa skräp.
Då läste jag någonstans att man måste skicka "data" för att mottagaren skulle fungera. Så det är det jag gör nu.
Jag funderar på om det går att göra om 2Khz pulståget till en konstant hög signal med en 555 timer i monostabilt läge så att varje puls i pulståget triggar en 0.5 ms lång ut puls vilket borde resultera i att utgången på 555 kreten ligger hög så länge det ligger ett pulståg in med en frekvens på minst 2khz. Det enda som oroar mig är vad som hände med 555 kretsen om man det kommer en puls när utgången redan är hög, kommmer ut pulsen att förlängas med 0.5 ms då? Det är vad jag hoppas på iaf
MadModder skrev:Så du slår av och på 38kHz-signalen med en frekvens på 2kHz, så att varje på-puls innehåller... 9,5st 38kHz-pulser? Hmm...
De flesta IR-sensorer är specade så de kräver pulståg på åtminstone 400 uS. Här har du enbart 250 uS. Antagligen fungerar det ändå, men jag skulle kollat upp det om jag vore du.
Vad händer om du stänger av IR-dioden?
Om du inte får skräp signaler då så är signalerna reflexer mot närliggande föremål.
Isf borde du se till att begränsa strålnings-vinkeln på IR-dioden och eller sänka strålningseffekten.
Det finns ingen anledning att en fotocell ska vara så känslig att den triggar på reflexer.