Slut på lidandet för alla blommor i fönstret [nya bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

jag har inte hunnit räkna så mycket på det än, men det hänger lite på hur ofta jag tänkt att processorn går ur sleepmode.

återkommer!
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Mycket intressant detta :)
Det var länge sedan det skrevs här, hur går det?
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

Jag undrar också. Mina blommor går snart inte att återuppliva :(
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hehe, skulle verkligen behöva nåt sånt här till min lägenhet ja.. Blommorna blir torra och dör innan jag ens hinner blinka:S

Du har inte lust att dela med dig av schema samt kod?
Schemat finns jue på förstasidan mend et är lite klurigt at tolka :oops:. Svårt att se vilka komponenter det ska vara...

MVH

Micke
salle

Inlägg av salle »

Var inne i en loppis igår och hittade en sån pryl som byggs här.
Det är en plastpinne med 2 metallringar på längst ner( som känner av fukten ,sen är det en grön plasttumme som sticker upp ur krukan, när blomman är torr så börjar den spela, tror det är ett sån hysteriskt spelverk som brukar vara i gratulationskort, tänk så underbart om blomman blir törstig mitt i natten.

Salle i Växjö
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Kul att du hitta en sån gammal, men det är inte samma sak som att bygga den själv hehe.

Skulle gärna om möjligt få tillgång till källkoden, vill bygga hehe :)

Micke
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

hej!

ledsen att projektet stått stilla ett tag nu, men det har vairit så mycket annat som jag varit tvungen att prioritera!

faktum är att jag har ändrat på hårdvaran 4 ggr innan jag kom fram till hur det skulle bli bäst, kort är klara, komponenter inköpta. det enda som återstår är att koda mjukvaran. skulle få hjäp av en kompis för att jag inte är så superhaj själv. men tar man väl tag i det så är det gjort i ett nafs.

annars kanske någom är sugen? :lol:

har byggt upp en "simulator" på ett breadbord tillsammans med en pic puck. så det e nästan så man borde skämmas att man inte gjort en sådan genial sak klar!

/meckis
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Onekligen ett coolt projekt :)
Undrar bara: Har du funderat på att köra med guldpläterat kort? Det borde väl mer eller mindre eliminera risken för korrision...? Priset är inte så mycket högre, eftersom guldlagret är så tunt.
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

jo faktiskt har jag tänkt på det.

har hört mig för, o det finns ju 2 tekniker för guld. dels den vanliga tunna plätterings guldet på paddar. sedan det tjockare som man har till pci slottar osv. ska kolla pris på det!
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Precis, köp/tillvärka guldsalt som du sedan plätterar med de.
Annars så kan ju kolstavar vara något att fundera på.

//Emil
Stygge

Inlägg av Stygge »

Då vi i detta hushåll tom lyckas döda kaktusar så skulle jag gladeligen köpa en bunt. Sådär 10st på rak arm och morsan/mormor vill säkert ha en bunt de med.
Efter vad man läst så skulle du nog nästan tjäna på att lägga skiten på entrepenad, om du inte ska börja med det på heltid dvs :lol:
Håll oss underättade på produktionen.
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

Äntligen börjar det lossna för mitt projekt.
har tagit mig lite tid för det nu igen. Har ett testprogram som är uppe o snurrar.

Största jakten nu är att få ner strömförbrukningen. den ska ju helst räcka ett år eller 2 på ett CR2032batteri.får sätta picen i sleep så ofta det går!

konstruktionen är rejält bantad nu med. samma funktion, men rejält mycket mindre komponenter! o mindre kretskort! man vill ju att den ska vara snorbillig o bygga. så man kan tänka sig o ha en i VARJE kruka hehe..

mer info o bilder kommer när jag känner att det finns ngt att visa!

/Meckis..

ps.. för dom som vill ha.. fundera jag o sälja som byggsats.. typ 1 kaka med 10st i breakoff panel för ett billigt pris!
Användarvisningsbild
Snatchit

Inlägg av Snatchit »

Häftig och smidigt idé! - Men när det är "torrt" i jorden är ju ett ganska relativt begrepp, kommer det finnas något stöd reglering? Isf skulle jag vara mycket intresserad av ett gäng byggsatser :)
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

där finns ett motstånd man kan byta. alternativt kan man göra plats för en vridpot. om man e noooga! fast när jag hörde mig för hos en florist, så gillar dom flesta blommor o torka ut relativt mycket innan vattning igen. Det vanligaste är faktiskt att man vattnar ihjäl blommor så dom ligger o flyter i vattnet som inte syns i krukan! denna kommer ju först blinka när krukan e torr igen!

för tillfället ligger strömförbrukningen i Idle mode (inga dioder blinkar) på 14uA. så med ett CR2032 så kan den leva i precis lite mindre än 2år. om den inte varnar för ngt. dock kommer blinket o dra ner på tiden. fast den blinkar med väldigt korta pulser nu för o spara batteri.

ska bli skoj när det e klart!
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

Här kommer en filmsnutt på programmet in "action"

har byggt upp en simulator på en platta. saker ni kan se på filmen är:
* on/off brytare
* knapp för o simulera "torr kruka"
* knapp för o simulera "nästan dött batteri"
* grön led för "vattna mig" indikering
* röd led för "bytt batteri" varning (varnar vid ca 10% kvar av batteri)
* mätinstrument som kollar strömförbrukningen, med skala på uA

först kommer en poweron selftest (tända båda leds)
sedan batteri svagt testen (flasha röd led)
efter det testas torr kruka (grön led flashar), sedan har jag lagt in en bekräftelsesignal på att krukan tackar för vattnet :)

vad tycker ni? kommer bli mycket snyggare sen när det sitter på ett rikitgt kort :)

här kommer filmsnuttten:

http://rapidshare.com/files/17383018/MVI_0132.avi.html

tyvärr rapidshare, men har inget alternativ för stunden!
Skriv svar