Slut på lidandet för alla blommor i fönstret [nya bilder]
- chrille112
Hehe, skulle verkligen behöva nåt sånt här till min lägenhet ja.. Blommorna blir torra och dör innan jag ens hinner blinka:S
Du har inte lust att dela med dig av schema samt kod?
Schemat finns jue på förstasidan mend et är lite klurigt at tolka
. Svårt att se vilka komponenter det ska vara...
MVH
Micke
Du har inte lust att dela med dig av schema samt kod?
Schemat finns jue på förstasidan mend et är lite klurigt at tolka

MVH
Micke
Var inne i en loppis igår och hittade en sån pryl som byggs här.
Det är en plastpinne med 2 metallringar på längst ner( som känner av fukten ,sen är det en grön plasttumme som sticker upp ur krukan, när blomman är torr så börjar den spela, tror det är ett sån hysteriskt spelverk som brukar vara i gratulationskort, tänk så underbart om blomman blir törstig mitt i natten.
Salle i Växjö
Det är en plastpinne med 2 metallringar på längst ner( som känner av fukten ,sen är det en grön plasttumme som sticker upp ur krukan, när blomman är torr så börjar den spela, tror det är ett sån hysteriskt spelverk som brukar vara i gratulationskort, tänk så underbart om blomman blir törstig mitt i natten.
Salle i Växjö
hej!
ledsen att projektet stått stilla ett tag nu, men det har vairit så mycket annat som jag varit tvungen att prioritera!
faktum är att jag har ändrat på hårdvaran 4 ggr innan jag kom fram till hur det skulle bli bäst, kort är klara, komponenter inköpta. det enda som återstår är att koda mjukvaran. skulle få hjäp av en kompis för att jag inte är så superhaj själv. men tar man väl tag i det så är det gjort i ett nafs.
annars kanske någom är sugen?
har byggt upp en "simulator" på ett breadbord tillsammans med en pic puck. så det e nästan så man borde skämmas att man inte gjort en sådan genial sak klar!
/meckis
ledsen att projektet stått stilla ett tag nu, men det har vairit så mycket annat som jag varit tvungen att prioritera!
faktum är att jag har ändrat på hårdvaran 4 ggr innan jag kom fram till hur det skulle bli bäst, kort är klara, komponenter inköpta. det enda som återstår är att koda mjukvaran. skulle få hjäp av en kompis för att jag inte är så superhaj själv. men tar man väl tag i det så är det gjort i ett nafs.
annars kanske någom är sugen?

har byggt upp en "simulator" på ett breadbord tillsammans med en pic puck. så det e nästan så man borde skämmas att man inte gjort en sådan genial sak klar!
/meckis
Då vi i detta hushåll tom lyckas döda kaktusar så skulle jag gladeligen köpa en bunt. Sådär 10st på rak arm och morsan/mormor vill säkert ha en bunt de med.
Efter vad man läst så skulle du nog nästan tjäna på att lägga skiten på entrepenad, om du inte ska börja med det på heltid dvs
Håll oss underättade på produktionen.
Efter vad man läst så skulle du nog nästan tjäna på att lägga skiten på entrepenad, om du inte ska börja med det på heltid dvs

Håll oss underättade på produktionen.
Äntligen börjar det lossna för mitt projekt.
har tagit mig lite tid för det nu igen. Har ett testprogram som är uppe o snurrar.
Största jakten nu är att få ner strömförbrukningen. den ska ju helst räcka ett år eller 2 på ett CR2032batteri.får sätta picen i sleep så ofta det går!
konstruktionen är rejält bantad nu med. samma funktion, men rejält mycket mindre komponenter! o mindre kretskort! man vill ju att den ska vara snorbillig o bygga. så man kan tänka sig o ha en i VARJE kruka hehe..
mer info o bilder kommer när jag känner att det finns ngt att visa!
/Meckis..
ps.. för dom som vill ha.. fundera jag o sälja som byggsats.. typ 1 kaka med 10st i breakoff panel för ett billigt pris!
har tagit mig lite tid för det nu igen. Har ett testprogram som är uppe o snurrar.
Största jakten nu är att få ner strömförbrukningen. den ska ju helst räcka ett år eller 2 på ett CR2032batteri.får sätta picen i sleep så ofta det går!
konstruktionen är rejält bantad nu med. samma funktion, men rejält mycket mindre komponenter! o mindre kretskort! man vill ju att den ska vara snorbillig o bygga. så man kan tänka sig o ha en i VARJE kruka hehe..
mer info o bilder kommer när jag känner att det finns ngt att visa!
/Meckis..
ps.. för dom som vill ha.. fundera jag o sälja som byggsats.. typ 1 kaka med 10st i breakoff panel för ett billigt pris!
där finns ett motstånd man kan byta. alternativt kan man göra plats för en vridpot. om man e noooga! fast när jag hörde mig för hos en florist, så gillar dom flesta blommor o torka ut relativt mycket innan vattning igen. Det vanligaste är faktiskt att man vattnar ihjäl blommor så dom ligger o flyter i vattnet som inte syns i krukan! denna kommer ju först blinka när krukan e torr igen!
för tillfället ligger strömförbrukningen i Idle mode (inga dioder blinkar) på 14uA. så med ett CR2032 så kan den leva i precis lite mindre än 2år. om den inte varnar för ngt. dock kommer blinket o dra ner på tiden. fast den blinkar med väldigt korta pulser nu för o spara batteri.
ska bli skoj när det e klart!
för tillfället ligger strömförbrukningen i Idle mode (inga dioder blinkar) på 14uA. så med ett CR2032 så kan den leva i precis lite mindre än 2år. om den inte varnar för ngt. dock kommer blinket o dra ner på tiden. fast den blinkar med väldigt korta pulser nu för o spara batteri.
ska bli skoj när det e klart!
Här kommer en filmsnutt på programmet in "action"
har byggt upp en simulator på en platta. saker ni kan se på filmen är:
* on/off brytare
* knapp för o simulera "torr kruka"
* knapp för o simulera "nästan dött batteri"
* grön led för "vattna mig" indikering
* röd led för "bytt batteri" varning (varnar vid ca 10% kvar av batteri)
* mätinstrument som kollar strömförbrukningen, med skala på uA
först kommer en poweron selftest (tända båda leds)
sedan batteri svagt testen (flasha röd led)
efter det testas torr kruka (grön led flashar), sedan har jag lagt in en bekräftelsesignal på att krukan tackar för vattnet
vad tycker ni? kommer bli mycket snyggare sen när det sitter på ett rikitgt kort
här kommer filmsnuttten:
http://rapidshare.com/files/17383018/MVI_0132.avi.html
tyvärr rapidshare, men har inget alternativ för stunden!
har byggt upp en simulator på en platta. saker ni kan se på filmen är:
* on/off brytare
* knapp för o simulera "torr kruka"
* knapp för o simulera "nästan dött batteri"
* grön led för "vattna mig" indikering
* röd led för "bytt batteri" varning (varnar vid ca 10% kvar av batteri)
* mätinstrument som kollar strömförbrukningen, med skala på uA
först kommer en poweron selftest (tända båda leds)
sedan batteri svagt testen (flasha röd led)
efter det testas torr kruka (grön led flashar), sedan har jag lagt in en bekräftelsesignal på att krukan tackar för vattnet

vad tycker ni? kommer bli mycket snyggare sen när det sitter på ett rikitgt kort

här kommer filmsnuttten:
http://rapidshare.com/files/17383018/MVI_0132.avi.html
tyvärr rapidshare, men har inget alternativ för stunden!