Minska brus före förstärkning
fotbo93:
Problemet är ju att den 2:a OP:n fungerar som komparator!!!
R2, R8 och C3 gör ingenting!
Här har du en differensförstärkar-koppling

Om du kollar in formeln (R2/R1)*(U(A)-U(B)).
Du vill ju ha ut 2,5 Volt i viloläge.....så om du önskar 30 ggr:s förstärkning blir ju formeln:
30*(U(A)-U(B))=2,5 Volt >> (U(A)-U(B))=2,5 Volt/30=0,0833333.....Volt
Detta betyder att om sensorsignalen i viloläge är 2,5 V
Så bör "referens-spänningen" vara: 2,5-0,0833333...V=2,416666666.....Volt
Problemet är ju att den 2:a OP:n fungerar som komparator!!!
R2, R8 och C3 gör ingenting!
Här har du en differensförstärkar-koppling

Om du kollar in formeln (R2/R1)*(U(A)-U(B)).
Du vill ju ha ut 2,5 Volt i viloläge.....så om du önskar 30 ggr:s förstärkning blir ju formeln:

Senast redigerad av evert2 14 juli 2004, 19:54:02, redigerad totalt 1 gång.
Om du har ngn slags spänningsreferens som åtminstone är NÅGOT högre än 2,5 Volt......du kopplar in en potentiometer mellan denna referensspänning och ner till jord....... uttaget på potentiometern kopplar du in i en spänningföljare för att få en lägre utgångsimpedans.......via potentiometern kan du trimma in utspänningen från spänningsföljaren.
Utspänningen från denna spänningsföljaren är nu "U(B)"
Utspänningen från denna spänningsföljaren är nu "U(B)"
Så här:

Detta är ett modifierat schema över är en sensor som används till att känna av en kabelslinga med en frekvens på 55kHz. Om du istället kopplar in sensorsignalen direkt på OP:ns ben 5 (om nu vilo-utspänningen från sensorn är 2,5 Volt........variationer på nån tiondels volt är inget problem......Fast jag tror du skrev att vilospänningen är ca 1,3 Volt?
I så fall kan du parallellkoppla en C5 med en resistor (Vi kan kalla det för R(a)), så att DC-förstärkningen resulterar i en DC-spänning på 2.5Volt.
V(in)*(R5/(R(a)+R4)+1)=DC(out).......alltså på ben 7 på OP:n.......är du med....
Edit: Förstärkningen i sensorn är högre än vad du behöver......dessutom så måste värdena på C5 och C6 anpassas till signalfrekvensen. Om du samtidigt ökar värdena på R4 och R6 (vilket medför att förstärkningen minskar) så behövs det inga "gigantiska" kondingar (C5 &C6)!
Jag antar att signalenfrekvensen är ganska låg.
Detta är ett modifierat schema över är en sensor som används till att känna av en kabelslinga med en frekvens på 55kHz. Om du istället kopplar in sensorsignalen direkt på OP:ns ben 5 (om nu vilo-utspänningen från sensorn är 2,5 Volt........variationer på nån tiondels volt är inget problem......Fast jag tror du skrev att vilospänningen är ca 1,3 Volt?
I så fall kan du parallellkoppla en C5 med en resistor (Vi kan kalla det för R(a)), så att DC-förstärkningen resulterar i en DC-spänning på 2.5Volt.
V(in)*(R5/(R(a)+R4)+1)=DC(out).......alltså på ben 7 på OP:n.......är du med....

Edit: Förstärkningen i sensorn är högre än vad du behöver......dessutom så måste värdena på C5 och C6 anpassas till signalfrekvensen. Om du samtidigt ökar värdena på R4 och R6 (vilket medför att förstärkningen minskar) så behövs det inga "gigantiska" kondingar (C5 &C6)!
Senast redigerad av evert2 14 juli 2004, 21:59:37, redigerad totalt 2 gånger.
Evert, kretsen som du har skickat är ju bara vanlig förstärkare, fast i 2 steg..eller?
I steg ett är ju R3, C2, C3 och C4 ett LP filter. Sedan är det en förstärkning på endast AC spännigng. C5 och C6 gör så att DC spänning inte förstärks.
I steg 2 förstärker du det ytterligare, där du kan variera med potentiometern.
Har jag fel??
Om jag kopplar in min signal på 1.3V då blir det ju en utgång på 1.3V i viloläge, och sedan förstärks signalen runt 1.3V...
I steg ett är ju R3, C2, C3 och C4 ett LP filter. Sedan är det en förstärkning på endast AC spännigng. C5 och C6 gör så att DC spänning inte förstärks.
I steg 2 förstärker du det ytterligare, där du kan variera med potentiometern.
Har jag fel??
Om jag kopplar in min signal på 1.3V då blir det ju en utgång på 1.3V i viloläge, och sedan förstärks signalen runt 1.3V...
Edit: Dessutom likriktas signalen!!!!!
Evert,du skrev:
Men det är så att sensordelen i viloläge är runt 1.3V...så referensspänningen blir runt 2.5-1.3=1.2V...alltså det jag hade innan 1.25!Du vill ju ha ut 2,5 Volt i viloläge.....så om du önskar 30 ggr:s förstärkning blir ju formeln:
Det var det jag misstänkte.....så det var det jag menade med det jag skrev i morse........
Det här med DC-servo alltså........det används ofta i förstärkare, då man inte vill ha någon kondensator på utgången!
Det vanliga är då att man vill ha BORT DC-spänning.....i det fallet er ju referens-spänningen=0 Volt........men det BORDE gå att använda sig av samma princip men ha 2,5 V som referens-spänning.....å då spelar det ingen roll om sensorns DC-spänning ändras!!
Försök att kolla lite på nätet i ämnet DC-servo
Det här med DC-servo alltså........det används ofta i förstärkare, då man inte vill ha någon kondensator på utgången!
Det vanliga är då att man vill ha BORT DC-spänning.....i det fallet er ju referens-spänningen=0 Volt........men det BORDE gå att använda sig av samma princip men ha 2,5 V som referens-spänning.....å då spelar det ingen roll om sensorns DC-spänning ändras!!
Försök att kolla lite på nätet i ämnet DC-servo