Minska brus före förstärkning
Minska brus före förstärkning
Jag förstärker en signal (från sensorn) med en diff. förstärkare. Den andra ingången är på 1.25 V. Förstärkningsfaktorn är typ 50ggr. Allt fungerar mycket fint, men när sensorn är i viloläge (en konstant DC spänning) så förstärks också den här spänningen.
Tittar man på utgången efter förstärkning så ser man att spänningen i viloläge är 400mV bred!! Dvs. även bruset föstärks i viloläge....kan man på ngt sätt filtrera bort det??
Jag har testat med BP och LP filter från 0.3-300Hz men det verkar inte hjälpa...några förslag?
Tittar man på utgången efter förstärkning så ser man att spänningen i viloläge är 400mV bred!! Dvs. även bruset föstärks i viloläge....kan man på ngt sätt filtrera bort det??
Jag har testat med BP och LP filter från 0.3-300Hz men det verkar inte hjälpa...några förslag?
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Re: Minska brus före förstärkning
MicaelKarlsson:
Förlåt min otydlighet. Jag höll på att skriva mitt inlägg ........då du lade ut ditt inlägg i tråden.........sorry!
fatbo83:
har du ett schema på härligheten.....det blir enklare om man ser helheten å inte bara del för del i kretsen..........tror jag
Förlåt min otydlighet. Jag höll på att skriva mitt inlägg ........då du lade ut ditt inlägg i tråden.........sorry!
fatpo83 skrev:Jag förstärker en signal (från sensorn) med en diff. förstärkare. Den andra ingången är på 1.25 V. Förstärkningsfaktorn är typ 50ggr. Allt fungerar mycket fint, men när sensorn är i viloläge (en konstant DC spänning) så förstärks också den här spänningen.
fatbo83:
har du ett schema på härligheten.....det blir enklare om man ser helheten å inte bara del för del i kretsen..........tror jag

- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Är inte 50ggr förstärkning lite att ta i?
+-500mV vill jag minnas att du har pratat om innan (signal från sensor)
500mV*50=25V Amplitud, den OP'n bör klippa en aning,
Brus reduceringen kan du göra med en HP filter alternativt LP filter direkt i återkopplingen av OP'n.
Edit: Jag menar att prova att använda OP'n som ett aktivt filter.
mvh
Micke
+-500mV vill jag minnas att du har pratat om innan (signal från sensor)
500mV*50=25V Amplitud, den OP'n bör klippa en aning,

Brus reduceringen kan du göra med en HP filter alternativt LP filter direkt i återkopplingen av OP'n.
Edit: Jag menar att prova att använda OP'n som ett aktivt filter.
mvh
Micke
- Illuwatar
- Kontakt:
Är det inte möjligt att ha balanserad anslutning av sensorn till ingångssteget på förstärkaren? Då skulle likformigt brus tas bort. Eftersom trådarna från sensorn oftast ligger mycket nära varandra borde det mesta bruset från sensorn kabel försvinna. Det balanserade ingångssteget kan du ge förstärkningen 1 (ingen nivåförändring) och mata denna till ditt befintliga förstärkarsteg, eller så gör du balansering och förstärkning i samma steg (sparar delar och plats).
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Bara för att testa kopplade jag signalen till en instrumentförstärkare, INA126. Utsignalen var hur fin som helst...jag undrar bara varför det är så?
Jag menar den använder ju 2 OP med några motstånd, kopplar jag exakt lika fast med TS924 istället blir det brusigt...konstigt...
Nackdelen med INA126 är att den inte är rail to rail. Utsignalen hamar mellan 0.5-4.5 V. Hur kan man justera det här så ADn också anpassas till 0.5-4.5V? Ska Vref sättas till 4.5V eller?
Jag menar den använder ju 2 OP med några motstånd, kopplar jag exakt lika fast med TS924 istället blir det brusigt...konstigt...
Nackdelen med INA126 är att den inte är rail to rail. Utsignalen hamar mellan 0.5-4.5 V. Hur kan man justera det här så ADn också anpassas till 0.5-4.5V? Ska Vref sättas till 4.5V eller?
Senast redigerad av fatpo83 14 juli 2004, 11:25:11, redigerad totalt 1 gång.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Har för mig att instrumentförstärkare innehåller 3 st OP. Ingångsresistansen skall väl vara högre i en instrumentförstärkare.
Slängde ihop ett kopplingsschema (hoppas det blev rätt)

OBS!! Har ändrat lite i schemat ovan!!!!
/Micael
Slängde ihop ett kopplingsschema (hoppas det blev rätt)

OBS!! Har ändrat lite i schemat ovan!!!!
/Micael
Senast redigerad av MicaelKarlsson 14 juli 2004, 17:15:53, redigerad totalt 1 gång.
fotbo93:
Jag tittade bara lite snabbt på ditt schema.....å du kanjämföra med det jag lagt i här nedan. Dessa kopplingar är INTE identiska.............även om en av ingångarna i instrumentförstärkaren används som negativ ingång.....på INA126 är båda signal-ingångarna positiva!!!!!

En annan sak jag undrar över är varför du kopplar in 1,25 Volt.......dirkt in på negativa-signalingången på den sista op:n??! Den OP:n fungerar ju som en komparator!!!!!!!
Jag tittade bara lite snabbt på ditt schema.....å du kanjämföra med det jag lagt i här nedan. Dessa kopplingar är INTE identiska.............även om en av ingångarna i instrumentförstärkaren används som negativ ingång.....på INA126 är båda signal-ingångarna positiva!!!!!

En annan sak jag undrar över är varför du kopplar in 1,25 Volt.......dirkt in på negativa-signalingången på den sista op:n??! Den OP:n fungerar ju som en komparator!!!!!!!