Större minne till PIC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Benny

Större minne till PIC

Inlägg av Benny »

Håller på med ett projekt där jag vill lagra en del data under lång tid och vill då ha ett minne som rymmer en del.
Det som ska lagras är temperaturvärden från sex sensorer (DS1820), datum, tid och en del kontrollvärden plus tre-fyra bytevärden. Loggning kommer ske var femte minut dygnet runt och jag vill kunna spara värden under minst ett år.
Jag använder en PIC16F74 och programmerar i MBasic.
Har kikat lite på seriella minnen hos Elfa men de rymmer ju inte så mycket.
Det bästa vore ju om man kunde göra nån koppling till ett Compact Flash, SD minne eller liknade, dom rymmer ju massor och är inte så dyra heller.

Nån som byggt nått likande eller har några bra tips?
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Jag har anslutit en AVR till ett compact flash och skrivit en kod som använder det i "memory mode". Du hittar bra exempel och applikationskoder på sandisks hemsida. Annars har jag lite schemor och kod jag kan maila till dig.

(Memory mode är inte kompatibelt med FAT(32) filsystem).
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

På den här sidan finns en del information och länkar:
http://www.walrus.com/~raphael/html/mp3.html

Det spelar nog ingen roll för din del, men det finns väl inget som hindrar att man har FAT-filsystem på kortet även om man använder det i minnes-mode?
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Inte samtidigt, menar du väl? Jag menar, FAT har ju bootsektor och formaterar den. Det är naturligtvis inga problem att skriva över en FAT-formaterad disk med "memory mode", men jag tror inte man ska räkna med att FAT-formaterat innehåll går att hitta sen.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag menar att "common memory mode" och "true ide mode" är bara två olika sätt att prata med kortet. Innehållet är det samma, antingen det är ett FAT-filsystem, något annat filsystem eller bara rå data (kortet vet inte skillnaden, och bryr sig inte heller).

Fördelen med att använda true ide mode är att kortet fungerar precis som en vanlig IDE-hårddisk, så man kan koppla in en hårddisk istället för kortet om man behöver ännu mer plats... :)
Benny

Inlägg av Benny »

Kanon, jättebra resurser, det blir nog en Compact Flash lösning, verkar inte alltför svårt att få igång.

Vet nån var man få tag i Compact Flash hållare?
Elfa verkar inte ha nån.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Benny

Inlägg av Benny »

Det hade dom ja, inte så farligt dyrt heller.
Känner inte till Jelu sen tidigare, är dom bra att ha å göra med, snabba på att leverera?
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Jo då jelu är trevliga, lite dyr frakt bara.
Benny

Inlägg av Benny »

Känner ni till någon som säljer sådana i Stockholmsområdet?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jelu ligger faktiskt i Vallentuna, men jag vet inte om man kan handla på plats.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Man kan fuska till det där med FAT. Det är dömt att misslyckas att skriva till en FAT enhet med en PIC med minder minne än typ 700byte. Men man kan lägga upp en textfil på kortet och sen kolla var på kortet den ligger. Och skriva över innehållet på den.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

har du räknat på hur mycket plats du kommer behöva? Du kanske inte behöver så mycket som du tror. Jag har inte räknat på det eller så men det kan ju vara onödigt att bygga något som inte behövs
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag fick det till lite drygt en megabyte per år...

/Johan
Euphaz

Inlägg av Euphaz »

Det går att hitta statiska RAM på gamla pentium I och 486 moderkort, typ 128 eller 256 KB totalt, chiparna är ju enkla att ansluta, fast inte så mycket plats. Samma chippar går ju inte köpa hos elfa pga pris.

Det ska finnas SRAM på 512K Byte (19bit adress), lite svåra att få tag på dock.

Tips: om du vill komprimera data, spara då skillnaderna mellan varje sample, och själva värdet bara lite nu och då. Då kanske det går med 4bit data.
Skriv svar