Större minne till PIC
Större minne till PIC
Håller på med ett projekt där jag vill lagra en del data under lång tid och vill då ha ett minne som rymmer en del.
Det som ska lagras är temperaturvärden från sex sensorer (DS1820), datum, tid och en del kontrollvärden plus tre-fyra bytevärden. Loggning kommer ske var femte minut dygnet runt och jag vill kunna spara värden under minst ett år.
Jag använder en PIC16F74 och programmerar i MBasic.
Har kikat lite på seriella minnen hos Elfa men de rymmer ju inte så mycket.
Det bästa vore ju om man kunde göra nån koppling till ett Compact Flash, SD minne eller liknade, dom rymmer ju massor och är inte så dyra heller.
Nån som byggt nått likande eller har några bra tips?
Det som ska lagras är temperaturvärden från sex sensorer (DS1820), datum, tid och en del kontrollvärden plus tre-fyra bytevärden. Loggning kommer ske var femte minut dygnet runt och jag vill kunna spara värden under minst ett år.
Jag använder en PIC16F74 och programmerar i MBasic.
Har kikat lite på seriella minnen hos Elfa men de rymmer ju inte så mycket.
Det bästa vore ju om man kunde göra nån koppling till ett Compact Flash, SD minne eller liknade, dom rymmer ju massor och är inte så dyra heller.
Nån som byggt nått likande eller har några bra tips?
-
På den här sidan finns en del information och länkar:
http://www.walrus.com/~raphael/html/mp3.html
Det spelar nog ingen roll för din del, men det finns väl inget som hindrar att man har FAT-filsystem på kortet även om man använder det i minnes-mode?
http://www.walrus.com/~raphael/html/mp3.html
Det spelar nog ingen roll för din del, men det finns väl inget som hindrar att man har FAT-filsystem på kortet även om man använder det i minnes-mode?
-
Jag menar att "common memory mode" och "true ide mode" är bara två olika sätt att prata med kortet. Innehållet är det samma, antingen det är ett FAT-filsystem, något annat filsystem eller bara rå data (kortet vet inte skillnaden, och bryr sig inte heller).
Fördelen med att använda true ide mode är att kortet fungerar precis som en vanlig IDE-hårddisk, så man kan koppla in en hårddisk istället för kortet om man behöver ännu mer plats...
Fördelen med att använda true ide mode är att kortet fungerar precis som en vanlig IDE-hårddisk, så man kan koppla in en hårddisk istället för kortet om man behöver ännu mer plats...

- EagleSpirit
- Kontakt:
Det går att hitta statiska RAM på gamla pentium I och 486 moderkort, typ 128 eller 256 KB totalt, chiparna är ju enkla att ansluta, fast inte så mycket plats. Samma chippar går ju inte köpa hos elfa pga pris.
Det ska finnas SRAM på 512K Byte (19bit adress), lite svåra att få tag på dock.
Tips: om du vill komprimera data, spara då skillnaderna mellan varje sample, och själva värdet bara lite nu och då. Då kanske det går med 4bit data.
Det ska finnas SRAM på 512K Byte (19bit adress), lite svåra att få tag på dock.
Tips: om du vill komprimera data, spara då skillnaderna mellan varje sample, och själva värdet bara lite nu och då. Då kanske det går med 4bit data.