Mitt oscilloskop gick sönder

Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

har du tur så sitter det en säkring till glödanslutningen, den matas som sagt förmodligen med dc. Det är ingen avancerad krets, bara en brygga å lite kondingar förmodligen, kanke nån regulator med det är tveksamt till den enkla uppgiften.

jag skulle koncentrera mig på den biten iaf, glödde röret förut men inte nu så är det ju uppenbart :P
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Att blanda ihop glödspänning och högspänning låter lite riskfyllt när du labbar."

Så länge man tar det försiktigt oavsett spänning så är det ganska lugnt.
Men det är väl nästan 'standard' när man pysslar med den här typen av apparater. :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Det är inte så skönt att tro sig mäta 15 V när det i själva verket var 15 kV anslutningen man pillade på.

Jag tror inte det finns några separata säkringar för glödspänningen. Högspänningen är ansluten nära bildskärmen och inte i rörsockeln. I rörsockeln finns det i.o.f. sig spänningar på uppemot 1 kV för diverse galler.
Om du inte har några spänningar på några hundra volt i rörsockeln så har du inte någon högspänning heller.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Vad jag trodde var glödspänningen är nog det också nu vid närmare titt :).Tog en del bilder men jag tror det inte behövs några fler. Jag hitta HS-kondingen (250V 22uF) ingen spänning där, således ingen högspänning heller. Lyckades gräva mig ner till nättrafon samt lite omkopplare och dyligt, där verkade allt vara helt, troligtvis därför det fanns 30V på kortet
Gick igenom alla trissor igen och då hitta jag en trasig transistor vid linjeslutsteget som sagt. Sitter troligtvis som drivtrissa och det verkar vara två av dom. Den högra på denna bilden. Svårt att säga om dem sitter i serie eller parallellt.

Ser ut så här och mäter kortis mellan kollektor-emitter samt 0.1V mellan Bas emitter.
http://img175.imageshack.us/my.php?imag ... 011pc9.jpg

Det är nog en 2SC1718. Isåfall borde det nästan gå att trycka dit en BD243A (har en sån liggandes) ? BD243 har god marginal i Vceo, Ptot, hFE etc men frågan är om den är tillräckligt snabb? Tror jag har TIP31A också förresten, även BUX48
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag får börja att rätta mig själv, det heter inte linjeslutsteg i ett oscilloscop eftersom man kör med elektrostatisk avlänkning men du förstod vad jag menade i alla fall. Vad jag kan se så heter transistorn 2SC1817, det är en RF power trissa. Den sitter antagligen i videoslutsteget.
Transistorn för högspänningen sitter antagligen på en kylfläns.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

2SC1817 menar jag givetvis. Japp trissan för HS sitter på kylfläns off-board. Har lött dit TIP31A nu och den har gått i ett par timmar nu. Det fungerar alltså :)

Tack för hjälpen och alla kommentarer!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha! Grattis! :) :tumupp:

Är det inte sånthär som bör firas med lite Worms? :D
peter555

Inlägg av peter555 »

Bytte du 2SC1817 till TIP31 ? Då lär inte bandbredden bli något att skryta med. Det är kul att du fått igång det.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Blir den varm efter en tids körning eller bara ljummen?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

JimmyAndersson skrev:Aha! Grattis! :) :tumupp:

Är det inte sånthär som bör firas med lite Worms? :D
Tack! Absolut måste det firas! Imorgon kväll eller ikväll eller till helgen blir utmärkt.

Nej bandbredden lär nog vara något begrändad men den har inga problem med att måla upp till 1Mhz iallafall, sen är det inte så ofta jag mäter sånt heller, sysslar mest med audio.. (För övrigt typiskt att skopet skulle gå sönder när man håller på med ett förstärkarprojet :))

Den blir sådär ljummen kan man säga, ungefär lika varm som den andra trissan. Satte på en liten clip-onfläns för säkerhetsskull. Men det är som sagt kul att den funkar. Kondensatorn som jag bytte till är på 220nF, 100V och verkar också må bra :)
Skriv svar