Mitt oscilloskop gick sönder

Användarvisningsbild
Fritzell

Mitt oscilloskop gick sönder

Inlägg av Fritzell »

Har en sån här gammal häck som jag köpte för 100kr. Har varit mig trogen i vått och torrt men nu ikväll började det krångla .

Lade ifrån mig proben och mätte lite med multimetern på ett labbkort. Sen nästa gång jag skulle mäta med oscilloskopet igen och såg på skärmen fanns där inget blått streck som det ska vara :shock:. Börjarde med att banka lite lätt på skopet. Hände inte mycket. Bankade lite hårdare och då poppade strecket tillbaka igen.

Efter en stund försvann strecket igen och efter omstart vart det bara en liten prick upp i vänstra hörnet samt ett oroväckande surr började ljuda. Slog man på skopen blev pricken längre (horisontalfel) Ok, kanske är värre än en dålig lödning då. Plockade isär burken (tur att man har TV-teknik A samt praktik på tv-service firma i bagaget :)) och hittade ganska snart ett brunnet motstånd som verkar sitta som säkringsmotstånd i serie från HS-trafon. Provade att sätta dit ett motsånd på 22Ω och då blev det bild iallafall, och motståndet verkar inte gå varmt. Men ett fruktansvärt surrande ljud hördes från bildröret. Ljudet försvann om man tryckte i Beam Find

Hittade efter en stund det här:
http://img185.imageshack.us/img185/553/p1010004ap8.jpg
http://img185.imageshack.us/img185/970/p1010005fa4.jpg

Tryckte dit ena sidan mot kondingen och då försvann ljudet och skopet funkade fint. Så frågan är, vad i hela friden skall man byta kondensatorn mot? Någon som kan hur färgkodsystemet funkar för kondensatorer? :?:
Senast redigerad av Fritzell 10 februari 2007, 15:06:19, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Om det funkade att trycka ihop kondingen så kan du kanske tjepa ihop den ;)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Du ha rinte kretsschemat till scopet? Brukar finnas till nästan alla gamla hederliga scop.

Plocka ut kondingen och mät den med en LCR-mätare när den är ihoptryckt?

Sista lösningen chansa med nya kondingar - börja på pF och jobba dig uppåt - inte helt ofarligt, men jag har lagat saker på det viset förr ;) Funkar det så är det oki.....
Användarvisningsbild
cyberemil

Inlägg av cyberemil »

http://www.kpsec.freeuk.com/components/capac.htm

Borde bli 220nF av vad jag kan tyda...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Värt att testa med iaf.... Jag har slutat tro på att man kan lista ut värden på kondensatorer.... Därför jag köpt en LCR-mätare ;)

Det bör nog dock kunna stämma - länge sedan man såg polkagris kondensatorer... Det slutade de väl med för nästan 30 år sedan ?
peter555

Inlägg av peter555 »

Vad kul att se dessa kondingar igen. Det var såna jag använde när jag började med elektronik. Jag får det också till 220 nF.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tackar för svaren! Ska prova med en 220nF, 100V ?
Tyvärr har jag inte sett skymten av nått schema men man vet ju aldrig.. Har heller ingen LCR-mätare :/
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

100v kan vara lågt, skadar ju inte att ta något som klarar lite mera
och det är 220nf

håller med, det var längesdan man hadde sådanna i sin hand, tror dom fanns i joysty kit byggsaterna på sjuttitalet?
och man plockade sådanna från gamla tvapparater
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Mm tänkte det med. Hade ett par 250V 100nF kondingar man skulle kunnat parallella.
Skulle passa på att mäta spänningen över kondingen innan jag bytte, och råkar då (som jag brukar) fumla med mätprobarna och utan att jag hann tänka small och blixtra det till. Sen var skopet dött igen.. *suck*

Nu blir det ingen glödspänning till röret överhuvudtaget. Hittade rätt snart en stor konding som satt vid HS(?)-trafon på 40V 2200uF som hade ett hål i botten samt mätte nära kortis. Bytte den kondensatorn och vips var där 30VDC, men ändå inget liv i röret. Mäter man på glödspänningsanslutningen (Som går direkt till trafon) finns där ingen spänning. Har felsökt ikväll men inte hittat något misstänkt.
:doubt:
Frågan är om det är lönt att lägga mer energi på det här oscilloskopet..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tycker det är lite konstigt om det inte är någon glödspänning då denna väl knappt brukar vara kopplad till elektroniik utan nästan direkt en lindning på någon trafo som tex huvudtrafon eller så? Fast det kan ju kanske vara någon enklare komponent som inte vill längre.

Om det är lönt att lägga ner tid är upp till vad du tycker, men hade det varit det enda som jag hade haft och kanske inte haft pengar att köpa ett annat så hade ialf jag lagt ner tid på det för att få det att fungera igen då man ju har stor användning av ett.

Edit: lagt till ytters lite
Senast redigerad av Henry 7 februari 2007, 20:54:11, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det är rätt vanligt att man tar glödspänningen från HS trafon. Har du kollat att du har högspänning ?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ge inte upp och jäkta inte, det sistnämnda är antagligen ganska onödigt sagt med tanke på att du råkade kortsluta utan att tänka dig för, har gjort det flera gånger själv och förbannat mig åtskilligt för det

en sak, du har ingen glödspänning för att du inte ser det glöda i röret?
med vad mätte du med? kan vara svårt med vanlig multimeter och högfrekvenstrafos

sen är det bara till att börja kolla allt runtomkring, det är härliga saker , transistorer som sitter i hällare, bara plocka ur och mäta, kolla drivtrissan till hvtrafon med

ett sådant skop går nästan alltid att få igång igen om det inte är för två saker, bildröret eller trasiga hysteriskt hopbyggda pottar
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag tror glödtråden matas med DC för att undvika modulering av strålen.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Högspänningen hittar jag inte riktigt konstigt nog. Ska ta en bild på kortet sen ikväll. Röret har glödit förut och det gör det inte nu så jag förutsätter att det inte finns nån glödspänning (har mätt både DC och AC upp till 1kV men får inget på multimetern). Sen kan det ju som sagt vara högfrekvent..

Har mätt i stort sett allt runt trafon. Drivtrissor, switchtrissan, dioder, motstånd, kondingar m.m. Det finns inte så väldigt mycket komponenter just runt den delen. Det knepiga är ju att det alltså finns 30VDC som verkar komma "från" trafon.

När jag tänker efter lite förresten så kan det vara så att jag blandat ihop glöspänningen med högspänningsansutningen på röret. Mer detaljerad bild kommer ikväll.
peter555

Inlägg av peter555 »

Har du inte högspänning så lär det inte funka. Om du har matningsspänningarna så har du antagligen linjeslutsteget.

Att blanda ihop glödspänning och högspänning låter lite riskfyllt när du labbar.
Skriv svar