motor&styrning!
motor&styrning!
Jag har kommit på ett prodjekt.. jag ska ta en stark motor och fästa den på en cykelram..mellan framdäcket och ramen.. under ramen typ.. och sen sätta fast ett cykeldrev på motoraxeln som ligger jämsmed det lilla drevet av dom 3 dreven fram vid tramperna. sen ska jag sätta en kedja mellan motordrevet och det lilla drevet...och ha orginalkedjan skiftande (växlar som vanligt) mellan drev 2 och drev 3 fram..det lilla (drev1) är ju upptagen av motorkedjan. jag ska sen ha ett crossgashandtag på styret istf det vanliga handtaget. som ska gå in i en elbox som det ska finnas ett fartreglage i som styr motorn och batteriet i. 12 lr 24v.. all elektronik utom motorn då ska vara i den elboxen.. tramperna tar man bort och har lá fötterna på min baksving..(jag har mc stuk på min baksving.. har en FS.. så de äre lungt med.. för om man kör enligt denna metod så man man ju växla somvanligt för att få bra acceleration och dessutom få bra toppfart eftersom man växlar ju upp ju för att åka fortare.. men vilken motor passar bra?.. säg helst inte "stick på skroten och sno från nån permobil". för de finns inte permobilar här på skroten lr så..utan de ska gå att köpa nånstans..HELST:. och sen med fartreglaget..hur ska jag lösa det..jag ska ju ha wiregas. men inte ha 0-1. utan steglös.. hyffsat steglös iaf.. och batteri. NiMh eller NiCd??..lr nån annan sort?..12 lr 24v? vilket är bäst?. om man har en 12v motor kanske man ska ha ett 24v batteri och en resistor som sänker spänningen till 12v..räcker längre så?. men va tror ni om detta prodjekt?. blev rätt mkt text nu när jag kollar!..aja..får bli som de blir..
Har ingen erfarenhet av motorer så någon annan får svara på frågan angående det.
Lägger du ett vanligt 1/4W motstånd (resistor) att sänka strömmen kommer det med stor sannolikhet att ta eld, då en motor som driver en cykel drar mycket mer än 0,25W..dessutom, när motorn ändrar varv så ändras spänningen.
Har du 12V motor skall du ha 12V batteri. Räcker inte strömmen kan du paralellkoppla två så får du dubbelt mer ström.
Lägger du ett vanligt 1/4W motstånd (resistor) att sänka strömmen kommer det med stor sannolikhet att ta eld, då en motor som driver en cykel drar mycket mer än 0,25W..dessutom, när motorn ändrar varv så ändras spänningen.
Har du 12V motor skall du ha 12V batteri. Räcker inte strömmen kan du paralellkoppla två så får du dubbelt mer ström.
Funnet på http://homepages.which.net/~paul.hills/ ... eries.html
12. Series and parallel connection
12.1 Series
Batteries may be connected in series to generate higher voltages. The total voltage is the sum of all the individual voltages. However, some care must be taken depending on exactly what load is attached to each battery. Take the following connections:

In connection A, two batteries are connected in series to supply a single load. The batteries should be of the same type and capacity, and should be at the same state of charge,i.e. when you connect them up, make sure both are charged up.
In connection B, it doesnt matter if the two batteries are of different type. The upper 12v battery may be just a small one to supply high voltages to turn MOSFETs in the upper arms of an H-bridge for example. The low one will be the high power battery.
12.2 Parallel
If you connect batteries in parallel you must be very careful that they are exactly the same type, same state of charge, and the same age, much more so than in the serial connection above. Batteries have an internal resistance, which goes up as they discharge. Imagine the following connection where one battery is fully charged and the other is discharged:

The discharged battery on the right has a terminal voltage of 10.5V and an internal resistance of 8 milliohms. The fully charged battery on the left has a terminal voltage of 13.2V and an internal resistance of 4 milliohms. The internal resistances are shown in the circuit for clarity. When the two batteries are connected together in parallel, the fully charged one will start charging the discharged one. A current will flow around the loop between the two batteries of

This current is very high and may damage some batteries.
If the batteries are at an identical state of charge, their terminal voltages will be the same, and so no appreciable current will flow when they are connected in parallel. Any imparity will be evened up as the one with greater charge and hence terminal voltage charges up the other.
12. Series and parallel connection
12.1 Series
Batteries may be connected in series to generate higher voltages. The total voltage is the sum of all the individual voltages. However, some care must be taken depending on exactly what load is attached to each battery. Take the following connections:

In connection A, two batteries are connected in series to supply a single load. The batteries should be of the same type and capacity, and should be at the same state of charge,i.e. when you connect them up, make sure both are charged up.
In connection B, it doesnt matter if the two batteries are of different type. The upper 12v battery may be just a small one to supply high voltages to turn MOSFETs in the upper arms of an H-bridge for example. The low one will be the high power battery.
12.2 Parallel
If you connect batteries in parallel you must be very careful that they are exactly the same type, same state of charge, and the same age, much more so than in the serial connection above. Batteries have an internal resistance, which goes up as they discharge. Imagine the following connection where one battery is fully charged and the other is discharged:

The discharged battery on the right has a terminal voltage of 10.5V and an internal resistance of 8 milliohms. The fully charged battery on the left has a terminal voltage of 13.2V and an internal resistance of 4 milliohms. The internal resistances are shown in the circuit for clarity. When the two batteries are connected together in parallel, the fully charged one will start charging the discharged one. A current will flow around the loop between the two batteries of

This current is very high and may damage some batteries.
If the batteries are at an identical state of charge, their terminal voltages will be the same, and so no appreciable current will flow when they are connected in parallel. Any imparity will be evened up as the one with greater charge and hence terminal voltage charges up the other.
Jo, det är ju klart, det borde jag förstått.
Jag hade själv tänkt att parallellkoppla två lika batteri för att driva en leksak nån gång i framtiden, men det är kanske bättre att låta betterina arbeta var för sig och driva två motorer var. Så länge man kan dela upp lika belastningar på detta sättet är det kanske en bättre idé?
Jag hade själv tänkt att parallellkoppla två lika batteri för att driva en leksak nån gång i framtiden, men det är kanske bättre att låta betterina arbeta var för sig och driva två motorer var. Så länge man kan dela upp lika belastningar på detta sättet är det kanske en bättre idé?
Hm det är alltså en eldriven cykel vi talar om. Finns de då, batterier och motorer som duger till en OK hastighet som man kan köra en OK tid (längd) utan att man behöver packa på en trave batterier, annars har jag också tänkt mig nåt liknande men snarare åt fyrahjulshållet
har dock fått för mig att de blir en väldans massa batterivikt!
