Bygga egen throttlespak/spakar till USB?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jokkocze

Bygga egen throttlespak/spakar till USB?

Inlägg av Jokkocze »

Tjenare.

Funderar på att bygga mig en mojäng med en/flera throttlespakar för att underlätta bombflygplansflygande i IL2, men jag är inte riktigt säker på att det enns är möjligt att göra utan massa jättedyr utrustning.

Så jag undrar som sagt om någon vet hur man gör. Och om det inte går att göra enskillda spakar (utan jättedyr utrustning), så kan man på något sätt kanske göra något med knappar istället? (Välja motor/motorer som man ska styra)
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Måste det vara USB?

Det är nämligen busenkelt att bygga detta för gameport, krävs endast en potentiometer och några motstånd. Ska det byggas för USB blir det plötsligt mycket svårare.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Om du klarar dig med att ha dem på gameporten så är det superenkelt, bara att köpa potentiometrar och koppla direkt på porten. Fråga google om du vill veta vilka potar du ska ha och hur du ska koppla dem.
Om du inte har någon gameport så har Clas Ohlson en USB->Gameport-adapter.

Nackdelen är att det är dålig precision på gameporten, siffrorna brukar t.om. hoppa lite i datorn även om poten står helt still.
Men för normalt spelande bör det duga.

Annars finns det byggbeskrivningar på USB-"joysticks" med bättre precision och stöd för väldigt många fler potar och knappar än gameporten, fråga google om du är intresserad.. :)

edit: ragnwald hann före. Kan tillägga att det inte behövs några motstånd, räcker med bara potarna..
Jokkocze

Inlägg av Jokkocze »

Google fungerade! Dock hittade jag inget om hur man använder pottar.. (här http://www.flightsim.com/cgi/kds?$=main/howto/mind.htm)

Har ingen gameport på datorn (kan iofs klämma dit en), och jag känner inte för att köpa en USB>Gameport adapter heller.

Får väll sätta mig in i guiden jag hittade där, och hoppas på att jag lyckas med något fint. Spakar kanske jag kan göra av plexi eller något sånt...
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Jokkocze skrev:Google fungerade! Dock hittade jag inget om hur man använder pottar.. (här http://www.flightsim.com/cgi/kds?$=main/howto/mind.htm)

Har ingen gameport på datorn (kan iofs klämma dit en), och jag känner inte för att köpa en USB>Gameport adapter heller.

Får väll sätta mig in i guiden jag hittade där, och hoppas på att jag lyckas med något fint. Spakar kanske jag kan göra av plexi eller något sånt...
Det blir nog billigare att köpa en usb->gameport än att börja skaffa AVR:er med programmerare. Sen att sätta sig in i hur det funkar är en del det också :)
Jokkocze

Inlägg av Jokkocze »

AVR programmerare finns ju med på sidan där, om du tittar lite längre ner ;)

och programmeringe är kul :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Skulle jag ha gjort något liknande hade jag köpt nån billig usb-gamepad eller liknande och moddat den efter behov. Måste vara det enklaste...
Mupp

Inlägg av Mupp »

Fungerar verkligen nyare spel-OS med gameport-grejer? Måste man inte köra USB-gameport isf? Jag har en sån, och om minnet inte spelar mig ett spratt så är det för att xp inte ville med min gameport alls. Adaptern är från classe tror jag, och är rätt tvärkass, upplösningen är inte allt för bra.
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

PHermansson skrev:Skulle jag ha gjort något liknande hade jag köpt nån billig usb-gamepad eller liknande och moddat den efter behov. Måste vara det enklaste...
Det är nog både enklast och bäst precision för pengarna. Hade kört på det!
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jokkocze skrev:AVR programmerare finns ju med på sidan där, om du tittar lite längre ner ;)

och programmeringe är kul :)
Eller så lånar du min riktiga lite snabbt...
Daniel Ahlin

Inlägg av Daniel Ahlin »

Om man är lat så köper man en färdig krets
http://www.lbodnar.dsl.pipex.com/joystick/
Jokkocze

Inlägg av Jokkocze »

Tack! Det där måste vara det allra bästa alternativet! Kan dessutom inte bli så mycket dyrare än att köpa delarna var för sig heller (eller kanske, men inte med pcb..)!
Får bli en sån, och så får jag sno en snygg låda från brorsan..

Edit: Undrar om man får löda ihop den själv *hoppas*
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Härfinns lite idéer. Ska nog ta och göra mig en lägesindikator för shunten hemma på pannan.

EDIT> En till länk.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Köp en billig USB-joystick och plundra den =) .

Sen är det "bara" att mappa om X/Y-lägen och gasreglage osv... till "throttelspakar" i flygsimulatorn (om det går).
Jokkocze

Inlägg av Jokkocze »

En "billig" usb joystick 6 axlar eller fler, så då måste man köpa två eller fler, och då blir det lika dyrt som att köpa ett sånt där litet kort :P

Måste ha minst 6 axlar, efterssom det finns ett gäng flygplan som har just 6 motorer. Sen är två extra inte helt fel heller.. Man kan ju alltid styra flapparna eller något med dem ;)
Skriv svar