Projektarbete; Eldriven minimoto. Bilder + Film [KLART]

Berätta om dina pågående projekt.
klintan

Inlägg av klintan »

Just det vet jag inget om, men jag tror de används till till exempel elskootrar och elcyklar m.m.dom klarar nog en rätt bra belastning är nog ingen fara.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Polaren: det var inte att peka ett finger mot dig eller så, jag bara undrade generellt. :)

v-g: Ok, tänkte väl att det var något sådant. Så sådana där enklare elskoters eller vad dom kallas för som man kan se vissa har på sommaren är då alltså olagliga?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Henry:De måste ju vara CE godkända sen måste de också ha fram & baklyse vilket de flesta saknar så NEJ de är inte godkända för annat än inhägnat område. Även om de brukas som om de vore godkända.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tänkte väl det. Bra att veta hur det ligger till om man skulle bygga något.
Polaren
Kontakt:

Inlägg av Polaren »

Turbosharp: Antagligen en sådan som Tocke pratade om!

Henry: Lungt! Jag påpekade bara att lagen säger att det är olagligt men det struntar ju de flesta i som bygger sina små projekt =) som tex jag.

Idag har jag varit iväg och frågat på lassarettet ifall de har någon typ av service avdelning för rörelsehindrade hjälpmedel men det visade sig att de inte hade. Någon som har förslag på andra platser?
Om jag inte hittar någon så tänker jag nog köpa mig en såndär motor som klintan visade. De verkar relativt bra!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har ingen direkt erfarenhet av borstlösa i den storleken men skulle tro att det är rätt bra drag från en och att den har ett ordentligt vridmoment då den är så pass bred. Så en sådan hade jag personligen köpt om jaa inte hittat något annat. Också väldigt smidigt att hela driv elektroniken verkar vara inbyggd så det räcker med en pot för att styra den.
Spazze

Inlägg av Spazze »

Lite URL:er, kanske något av intresse.
http://www.users.bigpond.com/solarbbq/b ... /bsale.htm
http://www.bikesutra.com/electricbikes.html

Det borde finnas en gammal tråd om elcyklar här också med några fler bra länkar.

Borstlös motor + egen kontroller osar ju mvg++ lång väg om det skulle funka.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Jag har ett gäng 12V motorer på 220W, oväxlade och borstdriva, helt nya, snurar väldigt lätt och är rejäla. 3500rpm ut på axeln (obelastat såklart) Klart för nerväxling..

Har även en splitter ny snäckväxel med en 1/10 nerväxling, helt oanvänd! kanske något av intresse? Motorn går att övervolta om man kör pwm till 24v för att tilfälligt få ut mer kraft, men bör nog inte köras på det konstant. Har bara labbat lite med en av motorerna och dom rullar väldigt lätt, snurrar på fint och obehindrat ifrån ett 1.2v AAA batteri.

Tanken ifrån början var precis till ett liknande projekt som detta, men som så mycket annat har det hamnat på hyllan, och om jag ska vara ärlig mot mig själv så kommer det nog aldrig tas ner nått mer därifrån tyvärr :oops:
klintan

Inlägg av klintan »

Henry: styra med en enkel pot går nog inte ? :O du måste PWMa den isåfall. men bygga egen styrning till en 300 watts motor är nog inget du bör dig ge dig på om du är novis på området, vid såna strömmar måste du ha en rejäl h - brygga och dessa är inte enkla att bygga bra. Stiffs( ? ) är väl kunglig, och den klarar ganska stora strömmar. kolla den tråden, skall ligga nånstans här på forumet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Novis? Nja, jag skulle nog lugnt vilja kunna påstå att jag har den kunskapen som skulle behövas efter att ha hållit på med elektronik i alla dess former sedan jag började så smått för drygt 20 år sedan. :) Jag vet också mycket väl att man inte kan styra en 300W motor med enbart en liten pot utan behöver någon form av elektronik för det. Men man behöver inte nödvändigtvis ha en H-brygga för att styra en borstad motor om man bara skall ha den att gå på ett håll för då räcker det tom med en enda trissa, en pot och lite elektronik. Skulle man däremot vilja styra den fram och bak och med logik så är det nog nästan ett måste med en H-brygga. För en borstlös motor så behövs det ett annat arrangemang som inte innefattar en hel H-brygga utan i princip en halv där beroende på antal faser det behövs lika många halva delar.

Har gjort några drivsteg till mindre men ändock kraftiga borstade motorer som tex dragit 40A vid 24V och det har fungerat hur bra som helst med enbart 1 trissa då jag inte behövde back, så en H brygga är inte alltid nödvändigt det är beroende på hur man vill styra motorn och på vilket sätt.

Men det jag menade med poten syftade på den bortslösa motorn i ett tidigare inlägg. Där såldes det en borstlös motor som vad jag förstod det som att man bara behövde kopplade in en 5Kohm pot för att styra den då det verkade som den hade drivelektroniken integrerad i sig.
klintan

Inlägg av klintan »

aha ok :) hehe du missuppfattade nog också mig där för jag menade inte att du var en novis Henry utan snarare att det var polaren som kanske var nybörjare på området, inte för att jag är någon att bedöma det, det bara lät som de. så jag ber om ursäkt om det uppfattades som jag påstod att du var det :)

jag läste nog lite fel innan också de där om poten, hur somhelst det andra skrev jag eftersom att bygga eget drivsteg till en borstmotor eller motor överhuvudtaget av den kalibern är ett ganska stort jobb iaf. sen h-brygga eller inte ? trodde en borst fungerade som en vanlig dc? iaf principiellt ?
men jag lär mig gärna hur den funkar om någon vet/kan förklara eller ge en bra länk ? :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

trodde en borst fungerade som en vanlig dc

Visst gör den det, eller hur menade du?

Edit:
menade inte att du var en novis Henry

Ingen fara på taket. :) Utgick ifrån att du menade mig när jag nämde att man kunde styra motorn där i länken med pot, som jag hade skrivit om innan.
Senast redigerad av Henry 31 januari 2007, 23:25:42, redigerad totalt 1 gång.
Polaren
Kontakt:

Inlägg av Polaren »

Tackar warpcore! Det är tur att det finns folk som har sådanna saker =)
Har skickat Pm till dig även.

Klintan: Jo, jag kan säga att jag är ganska nybörjare på detta men har iaf lite hum om det hela =P har en kompis som kan en hel del om elektronik som jag frågat lite om hjälp och han har då pratat om PWM styrning.

Men det är bra att det finns sådannahär forum som man kan be om hjälp ifrån ^^ som en ganska outbildad jag som kan behöva lite hjälp av de erfarna!
Tack alla hittlls som gett bra råd och information!
Polaren
Kontakt:

Inlägg av Polaren »

Nu är de ganska dags för en liten uppdate!
Har inte fått tag på grejer på några dagar eller kamera, därför kommer det nu en uppdate på vad som åstakommit idag!

Bild
börja med att såga till en bit och sedan sätta ihop dom med fubbelhäftande

Bild
Slipa till lite

Bild
Slipade lite till för att få de sköna kurvorna

Bild
Lite finnish på det hela. Var lite svårt att få det symetriskt =)

Bild
Blivande bakdel

Bild
Låter bilderna prata lite för sig själva nu

Bild

Bild

Bild

Bild
Resultatet

Bild

Bild

Skriv gärna vad ni tycker =) han inte göra något mer idag, har tagit 5h bara detta men ska börja plasta med glasfiber någon dag så mer uppdate är på G! ^^

Har även beställt grejer till PWM-styrningen och får väl de sakerna till fredag och motorn får jag säkerligen imorgon, det som ska göras är att köpa blyackar någonstans, kollade på http://www.biltema.se efter sådanna mindre typ MC batterier men hittar endast gilébatterier =/ några andra källor?

Tack för mig!
//Polaren 8)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Imponerande!

Om du använder NM båtepoxi så är jag ganska säker på att den funkar på frigoliten (fast du bör nog fråga tillverkaren för säkerhets skull), den innehåller nämligen inget lösningsmedel, vilket också är trevligt när man jobbar med den. Har själv goda erfarenheter av "NM Laminering 275 A" och glasfiberväv. Läs mer på http://www.nilsmalmgren.se/
Skriv svar