Vridomkopplare/omvänd funktion

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Re: Vridomkopplare/omvänd funktion

Inlägg av petertub »

gorane skrev: 13 september 2026, 13:54:12 Finns det vridomkopplare med omvänd funktion, dvs har kontakt med alla anslutningar UTOM det inkopplade stället. Hittar inga hos Electrokit.
gorane
Dynaco hade en skiva som jordade ej valda ingångar. Det var alltså en custom omkopplare.
För att göra detsamma i dag skulle jag rekommendera tungelement reläer, ett per ingång med
tungan kopplad till ingången och NC polen jordad, NO blir dig signal att använda. Vill man styr dessa
reläer kan man använda en vanlig vridomkopplare som spänningssätter ett relä i taget.
Detta har den fördelen att reläerna kan moteras nära signalerna och att omkopplaren kan monteras var det
är praktiskt.

Vill man styra tungelementen med logik är det trivialt.

Jag har sett sådana reläkort på ebay, men alla jag sett har felet att signalen kopplas till NO och tungorna
är sammankopplade. Ingen jordning av ej använda ingångar således.

Har funderat på att låta göra korrekta kort men dragit mig för besväret då jag bara behöver enstaka, enklare då
att kapa och patcha på inköpta kort.
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Kanske lite omständigt och slösaktigt: om man har en vridomkopplare med en pol per läge som skall brytas, och på varje pol/läge parallellkopplar man alla positioner utom den som skall brytas, så man på så sätt får en brytare för varje position. Om jag nu lyckats förklara.
Eller om det går att få tag på kontaktfjädrar typ det som sitter i en multimeter och göra eget (omkopplar)kort och få den funktion man vill ha. Behövs nog lite 3d-printning eller annan mekanik också.
Eller om det inte måste vara vridomkopplare så fanns det ju förr i tiden typ "radio button" där en omkopplare åkte ut när man tryckte in en annan.
Fast jag själv hade nog använt reläer ihop med en vanlig vridomkopplare om det gick.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Problemen med hemgjorda släpkontakter är att kontaktytorna oxiderar/blir smutsiga och då fungerar uselt.

Så JAG hade definerat det exakta behov och gått därifrån.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Vore en servomotor ett bättre val så kunde man begära ett spår via fasta val på en vanlig vridomkopplare och den hittar rätt själv?
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Varför inte ha en lösning med EN ENDA TRYCKKNAPP.
Vändskivan roterar ett steg varje gång tryckknappen aktiveras.
Skriv svar