Power-on delay till förstärkare. En UV-belysningslåda ock

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Power-on delay till förstärkare. En UV-belysningslåda ock

Inlägg av Fritzell »

Tjosan. =)

Min förstärkare (1x60W) för bas har gjort ett irriterande knäpp vid tillslag. Även några sekunder efter spänningen brutits gör den ifrån sig ett surrande klick.

Fick därför idén att bygga en liten relästyrning som fördröjer högtalarutgången ett par hundradelar av en sekund, men samtidigt bryter högtalaren från förstärkaren direkt efter nätspänningen brutits.

Schema: http://www.wikiupload.com/file_store/up ... 35e3b4.GIF

Tiden för tillslag hamnade på typ en halv sekund (har ej mätt, i efterhand var det kanske i snålaste laget..)

Layouten. Den simplaste på länge får jag nog säga :D

Bild

Allt lungt så långt.. skriver ut layouten och belyser med min gamla trogna 250W UV-lampa från kjell. Absolut ingenting händer i framkallningen. Lampan hade kastat in handduken :/. Troligtvis skickar den inte ut några uv-strålar längre så det var bara börja planera ett UV-låd bygge med lysrör!

Lämpligtvis hade vi nyligen skrotat en Brother MFC skrivare, en sån här. En riktig dålig skrivare för övrigt.

Var bara att börja med slakten och plocka scannerdelen vilken passade utmärkt som "belysningsramp" :). Fick ägna mig åt lite finsnickeri.. :vissla:

Rören kommer från Kjell.com (2x8W)

Bild

"Locket"

Bild

Bild

Monterat rören
Bild

Alltid likande spännande...
Bild

8)
Bild
Bild

Färdig!
Bild

Bild

Lite tidstest
Bild

Lite sånt här behövs.
Bild

Bild

Nu hade jag visserligen väldigt stark framkallare så ungefär 2min verkar ganska rimligt. Dessutom är inte min skrivare helt frisk.. 0.127mm banan finns men syns inte på bilden.
Bild

Nu kan man börja med det egentliga projektet! :)

Etsat:
Bild

Bild

Färdigt.
Bild

In operation :whoho:. Till vänster sitter skyddskretsen mot likspänning. Självklart när man skall koppla in spänning till modulen lyckas jag fumla och kortsluta matningen... blev en ordentlig gnista samt en avbränd bana på psu-kortet jag plockade spänningen ifrån :D
Bild

Såpp, det var det :) slipper man störande knäpp i högtalaren i fortsättningen.

//Fritzell
Senast redigerad av Fritzell 28 januari 2007, 10:23:19, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Bilderna verkar inte fungera! :oops:
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Bilderna va lite mysko.. Testade att trycka "visa bild" och då poppa bilden upp sen gick jag tebax till tråden och då kom bilderna upp efter en stund.

men men..

Nu får du ta och fixa bort det där pappersmatningsverket när du har finsnickrat en fin låda :roll:

Skämt å sido, funktionelt bygge och det är ju huvudsaken.

Några frågor då.. hur brett isär sitter lysrören och hur långtifrån glasytan sitter dom?

Ska bygga mig en egen seru, men jag har fått tag på en "riktig" scanner så man slipper sånt där på ovansidan :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jahapp, så pålitliga var dom bilderna :|. Provade att editera inlägget utan att ändra något och på kom dom upp. Borde inte vara servern för adressen är ju densamma :S, ifall ni inte ser dom nu får jag byta server.

Nå iallafall. Fixa pappermatninsverket? Japp, tanken är att man bara ska mata ner layouten så startar motorerna och matar ner layouten precis perfekt ner till glaset och slår till en mikrobrytare och startar belysningen automatiskt och när tiden är klar matar den upp mönsterkortet istället i facket ovanför.
;)
Som sagt, funktion går ofta före design i mina byggen :).

Rören sitter nog ungefär med 5cm mellanrum, och ca 6cm från glaset om jag inte minns fel.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Och på vägen upp så duchas kortet med framkallare och blir framkallat och dimper rakt ner i etsbadet som av någon anledning ligger fint plaserat precis vid utkastet.. 8)

Testa att trycka [F5] "uppdatera" *2*gånger då kommer bilderna fram här iaf, första trycket så kommer bara sista bilden fram. Då kan man iaf se bilderna men helt klart värdelöst att det inte funkar med en gång.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hehe precis :)

Japp det var lite värdelöst. Har bytt till imageshack nu. Hoppas dem funkar bättre...
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Jupp det funkar bättre..

Gick in och kollade tråden då jag såg att du skrivit och bilderna poppa upp med en gång och jag tänkte hmm funkar det nu kke.. :lol:

Inte varit på svebry på länge eller?
Ingen som kommit fram å hälsat än iaf när jag varit där :P

edit:
Kan ju vara så att jag kan ha min svarta Saab 9-5 ist för taxin nångång..
Senast redigerad av Jim_the_one 28 januari 2007, 02:36:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Gött de :D
Hmm nja egentligen inte på ett tag. Jag var på svebry för typ 3 veckor sedan och köpte mönsterkort + lite annat som jag inte kommer ihåg vad det var, men jag såg inte till någon Taxi bil på parkeringen så jag antog att du inte var där..
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Har länge funderat på något sådant, men borde inte kondensatorn göra att relät slår av ett tag efter att du slått av strömmen?
Eller kommer "poppet" så pass långt efter att det kvittar?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ja ungefär, det beror ju lite på hur den specifika förstärkaren beter sig. Dippen efter spänningen brutits kommer efter ca 3s på min förstärkare iallafall. Motstånden på 120Ω laddar ur kondingen relativt effektivt vilket släpper reläet efter ca en sekund efter spänningen brutits.
Men det går ju givetivs labba fram lite andra värden, typ mindre kondensator samt högre värde på kondensatorns seriemotstånd, eller mindre värde på urladdningsmotstånden för att få snabbare frånsläpp.. Sen finns det ju säkert bättre konstruktioner också..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Två projekt i en tråd och massa bilder. Såå trevligt! :D

Jag gillar locket till UV-boxen. Orginellt. Dessutom finns det även möjligheter att använda locket till eventuella uppgraderingar. :)

Fin knäppborttagare. Skulle behöva detta mellan en mixer och aktiva monitorer. Som det är nu så måste jag sätta igång monitorerna före mixern. Startar jag allt samtidigt så blir det jobbiga poff-ljud i högtalarna.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

:)

Joo det var lite speciellt locket. Det var ju perfekt att det fanns färdiga monteringshål... Däremot fick jag spackla igen lite andra hål :D
Skriv svar