Min förstärkare (1x60W) för bas har gjort ett irriterande knäpp vid tillslag. Även några sekunder efter spänningen brutits gör den ifrån sig ett surrande klick.
Fick därför idén att bygga en liten relästyrning som fördröjer högtalarutgången ett par hundradelar av en sekund, men samtidigt bryter högtalaren från förstärkaren direkt efter nätspänningen brutits.
Schema: http://www.wikiupload.com/file_store/up ... 35e3b4.GIF
Tiden för tillslag hamnade på typ en halv sekund (har ej mätt, i efterhand var det kanske i snålaste laget..)
Layouten. Den simplaste på länge får jag nog säga

Allt lungt så långt.. skriver ut layouten och belyser med min gamla trogna 250W UV-lampa från kjell. Absolut ingenting händer i framkallningen. Lampan hade kastat in handduken :/. Troligtvis skickar den inte ut några uv-strålar längre så det var bara börja planera ett UV-låd bygge med lysrör!
Lämpligtvis hade vi nyligen skrotat en Brother MFC skrivare, en sån här. En riktig dålig skrivare för övrigt.
Var bara att börja med slakten och plocka scannerdelen vilken passade utmärkt som "belysningsramp"

Rören kommer från Kjell.com (2x8W)

"Locket"

Monterat rören

Alltid likande spännande...

Färdig!

Lite tidstest

Lite sånt här behövs.

Nu hade jag visserligen väldigt stark framkallare så ungefär 2min verkar ganska rimligt. Dessutom är inte min skrivare helt frisk.. 0.127mm banan finns men syns inte på bilden.

Nu kan man börja med det egentliga projektet!

Etsat:

Färdigt.

In operation

Såpp, det var det

//Fritzell