Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Hmm. Jag kanske bara är korkad här...

Men jag har inget Meanwell hemma. Jag ska lura på detta.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

anders_bzn skrev: 21 juni 2026, 11:24:26Jag hade en rundvisning för mina kollegor i måndags. Det är intressant hur svårt yngre personer kan ha att greppa hur en dator faktiskt såg ut förr. Hur en skrivande terminal fungerar och att det fanns massor med olika operativsystem. Att vissa datorer bara hade en basic-tolk som interface mot disketter och dyligt. Att spara mjukvara på pappersremsa... Alla verkar ha tyckt att det var intressant i alla fall.
Å andra sidan så åtminstone jag hade väl en liten smula svårt att greppa "hur datorer fungerade förr" även när datorer var nytt för mig på 80-talet.
Dvs jag förstod ju konceptet med att t.ex. ha pappersterminal, att ha pappersremsor osv, men det krävde en del tankeverksamhet för att inse varför detta kunde ha varit bra val en gång i tiden. Jag inser att tillräckligt långt bakåt i tiden så var både hårdvaran för att generera en vettig videosignal och även skärmen i sig såpass dyra att det lönade sig att använda pappersterminal, speciellt om man ändå behövde något sätt att skriva ut på papper så var det ju "bara" marginalkostnad att skriva ut mycket mer som kostade att ha utrustningen som terminal.
Något jag däremot nog fortfarande inte förstått är varför man inte använde ljudbandspelare för att lagra data tidigare. Dvs jag förstår delvis varför sånt som stora IBM-maskiner och för den delen även PDP-maskiner använde proprietära bandformat i de fall de använde band, kanske. Men varför användes nånsin pappersremsor för hobbydatorer i mitten av 70-talet? Var det så att om man ville ha en pappersterminal så kostade det såpass lite extra att välja en med inbyggd stans och läsare? Tänker också att för större datorer så borde det varit rimligt att använda magnetband där man offline skapar batchjobb. Visst, det hade krävt viss mellanlagring för att kunna skriva ut ett helt "record" eller liknande i ett svep, för magnetband kan ju inte matas fram ett tecken i taget som pappersremsor, och man hade förstås behövt något sätt att kontrolläsa bandet. Men å andra sidan måste det ha varit mycket smidigare att ha ett ljud-rullband eller ett kassettband istället för pappersremsor eller travar av hålkort?
Och visst, för hobbybruk så var väl bandspelare fortfarande halvdyra på 70-talet, men så dyra var de väl inte? Specifikt så kunde man ju använda samma bandspelare både för datorbruk och ljudbruk.
Som bonus så åtminstone i Europa så var det inte ovanligt att mono-rullbandspelare hade uttag där man får tillgång till extra tonhuvud, t.ex. Tandberg för språklab/diabildsynkronisering, och Philips för stereotillsats. Dessa var väl allmänt endast för uppspelning, d.v.s. ingen avmagnetisering, men en gissning är väl at om man brakar på tillräcklig signal så skriver det kanske över befintlig data? Eller så hade man fått radera för hand, eller modifiera bandspelaren för att kunna radera det spår man spelar in på. (Speciellt på dessa Philips fyrspårsmaskiner fanns ju redan raderhuvud för båda spåren, eftersom man kan välja spår 1-4 eller 3-2 för inbyggda elektronikens inspelning/uppspelning. Tror att de tvåspårs tandberg med "free head"-anslutning nog saknade raderhuvud för det extra spåret).
Vet inte vad tonhuvud kostade, för rullbandspelare så hade man också helt enkelt kunnat montera ett extra huvud för datain-/-uppspelning.
:)
bqt

Inlägg av bqt »

Hmm, nja... Det fanns säkert propreitära bandformat, men oftast var det väldigt standardformat på sådant.

Vad gäller vidoterminal vs. skrivande terminal, så är det ju så att skrivande terminaler var en naturlig utveckling från rena skrivare, och går tillbaka till ursprunget för datorer, som var något innan vi ens hade tv... Tänk alla tabeller som producerades, och även publicerades i böcker... Så videoterminaler är en utveckling som kom långsamt allt efter att tekniken utvecklades. Började mest med X-Y displayer där man ritade, och det var ju direkt från datorn via D/A-omvandlare som styrde strålen direkt. Innan vi fick små minnen som var snabba nog så var inte en textterminal med video vidare realistiskt.

Pappersremsor liksom hålkort är om igen teknologier som är äldre än datorer i sig självt. Hålkorten kommer ju från vävmaskiner, och sedan via folkräkning in till datorer. Pappersremsor via telegrafer, telex, och nyhetsförmedling. Vilket relaterar till skrivande terminaler. Omigen ganska lätt att flytta över tekniken till datorer. Och iochmed att pappersremsa redan var ett format som kunde lagra information, duplicera, och distribuera, så var det ett billigt och enkelt sätt att ha programvara på, som tog lite fysisk plats, och var väldigt standard.

Magnetband användes för att hantera stora datamängder. Innan diskar blev så stora så var det ju oftast processande på väldigt stora mängder data från band till band.

Ljudbandspelare för data är betydligt mindre standardiserat, men det blev ju väldigt populärt med hemdatorer. Fanns väl knappast en enda hemdator som inte hade ett kassettbandspelarinterface. Men rullbandare var aldrig så vanligt hos folk, och betydligt mer kostsamt. Tillochmed ur-IBM PC hade ju kassettinterface, om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Testade en gång att läsa och skriva epost med hjälp av kombinationen modem + pappersterminal och bra gick det. Sen dess har både modembank och telefonlinjer plockats ned. Men misstänker att även själva epostdelen skulle bli en större utmaning i dag om man skulle lösa själva nätförbindelsen på annat sätt. Det mesta verkar skickas i "bloatformat" och man får scrolla en del för att hitta läslig text.

Den pappersterminalen har två kassettstationer för datalagring. Datasette heter väl de kassetterna, men det gick bra med vanliga C-kassetter efter konvertering med lövsåg.
bqt

Inlägg av bqt »

Enkel mail med bara text fungerar fortfarande utmärkt, och är vad jag normalt mest befattar mig med...
(Men ja, om någon skickar mig en bilaga, eller något skruttigt mail med html, flera delar, och kodat i base64, så läser jag det inte... :) Inte på den maskinen i alla fall...)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, att pappersterminaler och pappersremsor fanns redan före datorer är ju välkänt. Men det var nog helt okända tekniker för många som stötte på en dator på 70-80-talet.

Och som sagt så undrar jag om t.ex. USA hade väldigt gott om surplus-terminaler med stans/läsare som gjorde att folk körde dessa istället för magnetband för hobbybruk?

Såhär i efterhand så är ju detta en fördel. Då det begav sig måste det varit en plåga för den som hade t.ex. Intel SDK85 eller SDK86, enkort-utbildning/utvärderingsdator med 8085 respektive 8086, och behöva ordna nån slags remsläsare/stans eller ordna ett specialinterface mellan RS232 och bandspelare, medan de som hade t.ex. en motsvarande Motorola MEK6802D5 så fanns färdiga anslutningar för kassettbandspelare. Speciellt eftersom man använde typ miniräknarmäsigt hex-tangentbord och sjusegmentdisplayer så behövde man ju då inget mer än en kassetbandspelare, medan i Intelfallet var det uppenbart mer riktat till företag som redan hade en del "datorsaker eller liknande".

En anekdot jag brukar återberätta angående magnetband v.s. kapacitet osv är något som nån kommenterat på nån webbsida för massor av år sen: Angola körde tydligen kalkyler på sin statsbudget på en Grundy Newbrain hemdator, för den hade dubbla bandspelarinterface. Eller tror att den specifikt hade två remote-uttag, en signalingång och en signalutgång. D.v.s. man kunde ha en bandspelare med band med källdata och en annan bandspelare att spela in resultatet på, och på så sätt kunde en rätt enkel hemdator med några K RAM göra beräkningar på stora datamängder. I jämförelse med att göra detta för hand måste det ha varit en ren dröm, även om det lär ha tagit ett bra tag. Typ räkna ut vad som händer om man gör en viss budgetförändring osv...
De lär annars har blivit erbjudna skitstora burkar från Östtyska Robotron. Vet inte hur de lyckades köpa Newbrain eftersom det borde väl varit exportförbud till östblocket? (Jämför t.ex. att ABC80-licenstillverkningen i Ungern lär väl ha tagit slut när regler ändrades? Eller tog det slut när Luxor gick i putten och/eller när branden kanske hade omfattande påverkan på vad Luxor gjorde? Ungern betalade för license+delar genom att leverera kassettdäcksmekanismer till Luxor).
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är magnetband ett bättre lagringsmedia än hålremsa?
Jag har bara erfarenhet av det senare.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Magnetband har enormt mycket mer lagringskapacitet. Tänk att det går att lagra 4h video på ett VHS-band.

1996 fanns tillbehör som gjorde att man kunde koppla en VHS-bandare till sin dator och spara 3GB per band.
Om du skulle spara det på vanlig hålremsa behövs ca 750 mil med hålremsa.

En Commodore dator från 1978 kunde spara 1MB på ett vanligt kassettband, motsvarande lite mer blygsamma 2,5 km hålremsa.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

säter skrev: 27 juni 2026, 18:07:38 Är magnetband ett bättre lagringsmedia än hålremsa?
Jag har bara erfarenhet av det senare.
9 spårs 1600bpi rymde 20-40 MB. på hp's bandstation.
Garmen

Inlägg av Garmen »

Och var väl 175 MB per rulle med 6250 bpi.
bqt

Inlägg av bqt »

Som flera nämnt - både kapacitet och överföringshastighet är enormt olika på hålremsa och magnetband.

Men även kostnaden för något som kan läsa/skriva. Hålremsa fanns ju som tillval till en av dom vanligaste terminalerna som fanns i början av 70-talet. ASR33. Och alla mindre datorer hade en serielina för konsolen, så man kunde få med hålremsa på samma enhet, vilket innebär att man i princip kunde läsa hålremsa utan någon annan hårdvara än bara konsolterminal. Så det var ett uppenbart lämpligt media för diagnostik och tidiga utvecklingsverktyg såsom editorer och kompilatorer.
Skriv svar