Projekt: återuppliva min gamla Toyota Celica GT

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter

Re: Projekt: återuppliva min gamla Toyota Celica GT

Inlägg av säter »

Bra att du fick ur skruven.
Vet du om det ska vara fingänga eller vanlig M10?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är fin, lite oklart om det är 1,25 eller 1, måste leta rätt på den andra skruven och mäta på/med den.

Kollade vad vi hade på jobbet och vi hade tappar två olika stigningar på M10, hoppas det är rätt bara så kan jag ta med okhållaren och gänga om där.

Jag fick även tag i en skruv med "fingäng" oklart vilken, och oklart vilken hållfasthet..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det var M10x1.25, vilket var vad vi hade på jobbet med, samt de skruvarna jag köpt.

Fräschade upp gängorna med den, och även på den gamla begagnade hela skruven.

Det är lite irriterande att delarna blir otroligt fina när dom varit i elektrolysbadet, sen tar man upp dom, sköljer dom i vatten och sen
torkar dom, lägger dom inomhus och sedan dagen efter är dom alldeles ytrostiga :/

Hade jag inte tänkt måla dom så hade jag sprayat dom med olja efter torkningen.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Är inte WD40 relativt lätt att tvätta bort ändå?
Du kommer ju tvätta dom med aceton eller liknande innan målning ändå tänker jag?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Känns bara så fel att fetta ner något som man sen ska måla.

Egentligen är ju "smedens" till för sådant här, men jag gillar inte att måla på det även om det sägs gå bra.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag tänker pest eller kolera.
Rost eller fett.

Jag har lite svårt för rost så jag tar att tvätta fett framför rost.
Fast oftast bryter jag ihop och köper nytt, det är dock inte ett alternativ till denna bilen alltid som jag förstår det, den verkar ju minst sagt ha unika delar.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Ytterligare en fördel med det medlet jag pratat om, mina fälgar har nu legat närmare en vecka i min ouppvärmda källare helt rena och inte en gnutta rost.
Något händer tydligen med ytan som gör att dom inte rostar så lätt igen, skulle man blästra dom så har man ju ytrost inom några minuter.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag hade veckovila idag (efter en veckas beredskap) så jag tänkte jobba på bilen, tyvärr var jag risig i magen
så jag kom inte igång förräns på eftermiddagen.

Häromdagen fick jag leverans från kina..
1_nyavaror.jpg
Ny jordkabel till svetsen (3m istället för 0,5m..), 60mm V-bandskoppling, rörböj till bränsleröret, lite skruvclips, roterande stålborstar (till spåren i oken)
och inte att förglömma "heavy duty" hjul med gummibana som jag tänkte laga min liggbräda med..

Liggbrändan ja, det har varit rätt handikappande att inte kunna använda den och jag har använt en gammal 70tals dyna för utemöbler istället, funkar sådär men bättre än inget.

Kolla här.. först ett originalhjul..
3_havereratframhjul.jpg
..totalförstört, lagret har havererat också.

För flera år sen bytte jag bakhjulen mot några jag fick av vaktmästarna på dåvarande jobbet,
då var fortfarande framhjulen bra så jag bytte bara bak, fick tillverka plattor och sen borra nya hål..
4_havereratbakhjul.jpg
där höll swivellagren, men själva hjulen har nötts ner oerhört, såpass att för ett par år sedan så tog jag de två
hjulen som skulle sitta fram och satte dom bak, men nu är ju dom nednötta också..

Men jag bytte till de nya "möbelhjulen" sålda som "extra heavy duty" men ingen angiven maxvikt, ska vara helt kullagrade
dock och har gummibana som "däck".. betalade extra för att få med lång M10 och hoppades att dom skulle passa i originalhålen, vilket dom gjorde..
5_nytthjul.jpg
Och så färdigt..
6_klar.jpg
FUngerade RIKTIGT bra, rullar lätt och fint på garageuppfarten.

Det är ju en billig liggbräda, har länge tänkt skaffa en bättre men inte hittat nån vettig.. nu får den gå ett tag till.

Nåväl, till ämnet.

Nåt pucko hade ju helsvetsat hela avgassystemet, inklusive skarven över bakaxlen, så jag fick använda en sånhär..
7_fulverktyg.jpg
Jag hatar dessa, tar hopplöst lång tid, dom skär in ojämt och obekvämt att hålla, men inget anant fick plats, och tillslut..
8_avgasisar.jpg
Allt loss, äntligen..

Då kunde jag äntligen börja byta handbromswiren som sitter ovanför avgasystemet, egentligen ska det sitta ett plåtlock där men det var borta..
9_handbromsok.jpg
Rostigt, men det gick iaf att röra på wirarna i oket.

Sen lossade jag på M6-skruvarna som håller fast wirarna i hållarna, båda gick förstås av :(

Då fortsatte med övriga skruvar till hållarna för wirarna, samtliga M6, och samtliga åtta gick av :(

Då påbärjade jag att försöka borra ur skruvarna och gänga nytt, det gick helt åt helvete, det är förvisso
väldigt trångt under bilen men det gick fanemej inte att borra i skruvarna, försökte först direkt med 5,5mm borr,
omöjligt, sen med 3,5mm.. helt kört. det kändes typ som att borra i nåt härdat, mycket märkligt.

Den enda jag lyckades med, och det blev skit, var en som man kunde komma åt genom att sitta brevid bilen och borra under,
där kom jag snett så jag borrade ett hål genom typ en tredjedelen av skruven och sen fästplåten, men där kan jag nog lösa det med mutter,
vilket INTE går vid wirefästena.

Otroligt irriterande så jag övergick till att bygga avgassystem, kapade bort flänsen till katten..
10_kattkap.jpg
Och kapade av mellanröret..
11_mellanrör.jpg
och punktade ihop allt provisoriskt, svårt med längder och vinklar så jag vill gärna montera allt först, och sen
ta ner och helsvetsa innan man monterar för gott.

tog bild på detta trodde jag, men icke..

sen försökte jag temporärt hänga upp allt för att mäta in, men det var omöjligt, katten är SVINTUNG,
och resten av avgassystemet med, som för övrigt verkar vara toyota original, troligen därför.

Måste klura ut nåt sätt att hissa upp systemet för att sen kränga in det i kvarvarande avgasupphängningsgummin.

Om det funkar då så punktar jag kanske ihop resten under bilen.

Jag har ju heller inte fått v-bandskopplingen som ska sitta över bakaxeln (2") än.

Avgasupphängningar ja, det ska vara fem, tre är hela, två behöver fixas, en är iofs
ganska hel men där den ska sitta är bortrostat, den andra är slut.

Såg f.ö att innerskärmen vänster bak satt med två skruvar bara så jag lossade den och
tittade bakom, där sitter ju tankröret och.. ja..
12_tankror.jpg
Inte så illa som jag hade befarat, men jag måste ha loss det för att kunna undersöka ordentligt.

Det la jag rätt mycket tid på också, att försöka få loss slangklämman mellan tankrör och
gummiröret till tanken, fortfarande lika omöjligt :( känns som det ska vara 7,5mm ??
är det tum brukar det ju vara 5/16 eller 1/4, och det stämmer inte alls här.

Sen insåg jag att klockan var mycket och plockade undan allt och gick in, ja efter att ha
fiskat upp okhållaren ur badet och kastat i en annan okhållare istället..
2_badadokhållare.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det betyder nog att jag behöver en betydligt kortare bit rör till bränslepåfyllningen för övrigt, typ kanske 3-4dm.

Jag har också funderat en hel del på oljekylen till växellådan, om man får loss grejerna, kan man beställa slangar från typ kina om man mäter upp nipplar och längd tro ?

Jag hittade f.ö mer rost när jag tog bort innerskärmen, det var rost i nederkant där bak med.. men men..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har varit dålig på att uppdatera här, delvis för att det är så tröttsamt att så fort man gör något så hittar man två nya fel.

Hade det bara varit det som jag trodde det skulle vara så hade väl nästan biljäkeln varit klar nu, men så fort
man rör nåt uppenbarar sig fler problem..

Dessutom har det varit antingen väldigt varmt, eller regnigt, så det har begränsdat möjligheten att mecka ute.

En annan lustig sak är att när det är varmt så RINNER det formligen olja ur växellådan (det sönderrostade röret till kylaren),
jag fick kasta kattsand på pölen, det är säkert flera deciliter.

Inte vet jag vad det ska vara för olja i den heller, det står till och med en liten plåtbit med varning på påfyllningspluggen "WARNING, READ MANUAL",
jag gissar att det är för att den har diffbroms, det brukar vara speciall olja då, tyvärr har jag inte manualen, och de scannade man kan hitta är ju inte för den
svenska så dår står det ingenting om nån låda med diffbroms inte..

Men men..

Har ju kört hållarna och oken i elektrolys i omgångar, fungerar ju otroligt bra, förutom att dom rostar så fort efteråt.
1-hallare.jpg
2-ok.jpg
3-ok.jpg
Eftersom jag hade fått alla delar så fortsatte jag bygga avgassystemet..
4-ror_innan.jpg
Vis av erfarenheten märker man ju ut både en fast längd, OCH ett streck så man svetsar ihop allt rakt sen, i detta fallet
var det inte lika viktigt då man kan rotera V-bandsklämmor men ändå.

V-bandsklämmorna ja..

Den med millimeterstorlek fick jag ju köpa ganska dyrt, den var extremt välgjord, riktigt fint prtecisionsarbete som andades kvalitet,
men de mindre klämmorna beställde jag billigt, men man fick vad man betalade för tyvärr..

Vad är det för IDIOT som får för sig att kroma flänsarna som ska svetsas ??? fullkomligt idiotiskt.. jag fick ju alltså först slipa
bort kromet för att kunna svetsa i dom..
5-vband_billiga.jpg
Punktade bara ihop allt, vis av erfarenhetern, bäst att punkta ihop, monmtera och sen svetsa när man VET att allt sitter bra,
får man ta ner allt en extra gång må det vara hänt.
6-svetsat.jpg
Ta ner förresten, bakdämparen ska hänga i tre fästen, ett var okej, ett gick av när jag bråkade med det, och det tredje hade i princip upphört att existera..

Detta gick av:
7-avgasfaste.jpg
Otroligt nog lossade skruvarna det satt med..
8-avgasfasteav.jpg
Efter lite svets blev det såhär..
9-svetsat.jpg
Efter det fick det bada elektrolys, sen ska det målas med zinkfärg.

Det bakersta är värre, det är inte skruvat utan svetsat direkt i chassit.. men hela den delen är helt bortrostad..
10-annatfaste.jpg
Jag måste hitta på nån egen lösning där, men det är nog inga problem, dock gör jag nog det när övriga avgassystemet sitter på plats
så jag vet att det blir rätt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nån dag senare så tänkte jag ta tag i handbromsen..

Jag hade ju redan dragit av skruvarna som håller wirarna, plus till samtliga övriga fästen med..
3-wire.jpg

Den vänstra lossade dock pga kortare skruv..
2-wire.jpg
Men den högra sitter där den sitter.

Dock måste jag ju ändå få bort skruvstumparna då dom ju hållar fast wiren.
1-wire.jpg

Jag tänkte helt enkelt borra om hålen och gänga, eller i värsta fall svetsa fast muttrar utanpå, men
jag FATTAR inte varför det är så hårt att borra i, det är som att borra i glas, händer verkligen ingenting, försökte
först borra med 5mm, sen 3mm, sen dubbhålsborr.. men nej..

Nu hör det ju till saken att arbetsställningen under bilen är väldigt usel med, men ändå..

Ångrar nästan lite att jag inte försökte lossa dom med hjälp av svets, men det är inte heller så kul under bilen upp och ner..

Bläh, orkade inte längre, så jag gav upp för tillfället.

..Tyvärr är det ju så att allt hänger ihop, jag kan ju inte sätta ihop bakbromsarna innan wirarna är i, och för att få i dom måste jag fixa detta,
och jag kan inte montera avgassystemet innan wirarna är klara osv..

..Och ska jag ner med tanken så måste både wirar och avgas ner också..

Istället gav jag mej på drivknuten vänster fram, denna fungerade fint, men det 30+ år gamla gummit i damasken hade spruckit..
4-knut.jpg
..Och eftersom framvagnen är superstrut är det betydligt jobbigare att sära på allt, men till min förvåning fick jag loss alla muttrar och skruvar
med hjälp av en lång förlängning på kraftskaftet, mutternknacken orkade ingenting.

Däremot orkade mutterknacken drivaxelmuttern, jag hade tidigare tvingats köpa en stor krafthylsa för att få loss denna på andra sidan,
den hade jag nytta av igen nu, trevligt.

Mutterknacken ja, den la av, men det visade sej att sladden hade fått böjskador precis efter dragavlastningen, öppnade den och kapade bort en decimeter,
det var ju väldigt enkelt med skruvterminaler o allt..
5-mutterknack.jpg
Sedan lyckades jag med mycket möda knöla in mitt nya drivknutsavdragarverktyg in i hjulupphängningen, det var på millimetern att det fick plats :(
6-knutverktyg.jpg
Och detta verktygen var ju skitbra, knuten lossnade hur snällt som helst.
7-loss.jpg

.:Och varför i H-VETE vrider forumet alla mina bilder till stående format trots att jag har tagit dom i liggande ? SUCK...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Då var det dags att göra ren knuten då, gick väl åt en halv flaska bromsrengöring här, just i detta fallet har ju bilen aldrig körts med hål i damasken så det var ju iaf inget grus
i knuten, det gjorde det ju lite enklare..
1-knutloss.jpg
2-knutren.jpg
Observera det vita strecket, för att kunna räkna tänderna, ifall jag behöver beställa en ny knut..

Drog på mej nitrilhandskar och masserade in fettet inifrån knuten..
3-knutfettad.jpg
Sen använde jag detta gamla indiantrick, det brukar underlätta kraftigt, man spänner ihop ringen med ett buntband, sen när knuten är på klipper man bort det.
4-indiantrick.jpg
Och mycket riktigt..
5-knutpa.jpg
Knuten hoppade på snällt och fint.

Lyckades gegga ner damasken lite men det var ju bara att torka av.

Sen på med klämmorna..
6-klamma.jpg
Hade ju köpt ett speciellt verktyg till detta, det har jag aldrig använt förr, när jag gjorde det i plugget använde vi hovtång,
hemma har jag använt hovtång eller knackat med en mejsel, men nu blev det riktig tång.
7-klammaklamd.jpg
..Men inte blev det perfekt för det :P

Och inte mycket bättre på innerklkämman..
8_innerklamma.jpg
Men dom sitter ju där i alla fall..

Tyvärr så såg jag inte ett annat problem här som syns tydligt på bilderna..

Det märkte jag sedan när jag tryckte tillbaka drivaxeln i lagret och upptäckte att det skorrade när man roterade hjulet.

Fattade inte vad det var först, men kom på att det var ABS-ringen som var spräckt..
9_ohnej.jpg
..Och tog emot ABS-givaren..

GAAAAHHH

Hade jag vetat detta hade jag ju köpt ny knut istället för att krångla med bytet, otroligt irriterande.

Detta är ju f.ö ett vanligt fel, det rostar under ringen som gör att den expanderar och tillslut spricker den :(

Hade inte bilen stått i 10+ år och haft låsa hjul när jag hissade den hade jag kanske upptäckt detta tidigare, men nu är det som det är.

Bilens diffbroms krånglar också till det då det inte går att rotera hjulen fritt ens när båda är hissade som det gör med en öppen diff.

..Jaja, kanske har en fullösning på det, återkommer om detta, men i värsta fall blir det en ny knut på båda sidorna (på den andra är knuten kass)
Skriv svar