Reparation av spel till Nintendo 64 som ej längre håller spardata

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Skull Kid

Reparation av spel till Nintendo 64 som ej längre håller spardata

Inlägg av Skull Kid »

Hej allihop.

Jag har nu i cirka sex års tid försökt att få mitt gamla The Legend of Zelda: Ocarina of Time att lyckas spara igen. Efter de sex åren och många reparationsförsök som passerat så har tyvärr kretskortet i sig tagit mycket stryk. Så jag tog beslutet att införskaffa ett likvärdigt spel kallat Major League Baseball Featuring Ken Griffey Jr. och lyckades transplantera ROM-chippet med mitt spel till det nya kretskortet. Spelet fungerar, men sparar fortfarande inte.

CIC-chippet för säkerhet eller mot piratkopiering följde givetvis med, och även SRAM-chippet likaså. Jag var hos en elektronik-reparatör och de misstänkte att SRAM-chippet är skadat, eller har kortslutit och kunde inget mer göra. Med den begränsade kunskap jag själv besitter, så känns det i princip omöjligt att få detta löst utan hjälp från någon med mer erfarenhet. Detta spelet (Ocarina of Time) är ovärderligt för mig då jag fick det för många år sedan, och är samtidigt det bästa spelet jag någonsin spelat, så att kassera spelet eller eventuellt sälja det är inget alternativ.

Dock så misstänker jag att som min lokala reparatör sade så lär SRAM-chippet möjligen ha kortslutit. Jag har ett extra SRAM från baseball-spelet men har redan testat det med spelet. Samma resultat. Jag skapar en sparfil, och trycker sedan på reset-knappen och det är borta vid omstart.

Jag gissar på att det även kan vara dåliga lödningar då jag har begränsad kunskap om lödning likaså. Multimeter jag har även använt för att testa om strömmen når fram, och det verkar så, men även här är min kunskap begränsad.

Avslutningsvis kan jag fota och visa om det behövs mer information.

Jag hoppas att någon med mer kunskap än mig kan sprida lite ljus över saken ☀️

Med vänliga hälsningar,

"Skull Kid"
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Reparation av spel till Nintendo 64 som ej längre håller spardata

Inlägg av Mickecarlsson »

Där ska sitta ett batteri i spelet, ett CR2032, har du bytt det?
Skull Kid

Inlägg av Skull Kid »

Just det. Jag glömde nämna att jag lödade fast en batterihållare. Så ja, batteriet är helt nytt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Mät batteriet, är där kortslutning någonstans dräneras det.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Baserat på erfarenhet (fråga inte):
Fint med hållare o nytt batteri - men kommer spänningen från batteriet fram?
Skull Kid

Inlägg av Skull Kid »

Micke, där nämnde du något. Det kan mycket väl vara så. Ett nytt CR2032 jag satte dit har nu 3,03 volt (jag tror de brukar ha 3,3 som nya).

Icecap, Jag har kollat runt lite på guider om detta, men vet ej riktigt var jag ska sätta plus och minus från multimetern. Bak på lod-punkterna till batterihållaren visar de samma värde som batteriet, men sedan vidare till motstånden "R1" och "R2" (där jag mäter från ena sidan på ena motståndet, till samma sida på andra motståndet) så ser jag också ström.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

mät matningsspänningen direkt på minneskapseln när den går på batteriet,
GND, pin14 till Vcc, pin 28 ,
är den över ca 2 volt ska den hålla minnet
pin 20, CS*, ska också vara hög (ungefär samma som Vcc)

har du spänning där och det inte funkar
har du nog glappkontakt eller ett trasigt SRAM. :)
Skull Kid

Inlägg av Skull Kid »

Har lagt detta på hyllan tills vidare. En multimeter är bra att ha, om man vet var och hur man ska använda den. Det ligger för tillfället utöver min kunskap, så tills vidare låter jag det vara.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tips, kanske:
Fråga i retro-spel-grupperna på Facebook för att se var det finns nån reparatör som faktiskt har koll?
"SRAMet har korstlutit" låter lite "jag vet inte vad felet är, men jag säger nåt som gör kunden nöjd"...
Skull Kid

Inlägg av Skull Kid »

MiaM skrev: 1 maj 2026, 04:57:53 Tips, kanske:
Fråga i retro-spel-grupperna på Facebook för att se var det finns nån reparatör som faktiskt har koll?
"SRAMet har korstlutit" låter lite "jag vet inte vad felet är, men jag säger nåt som gör kunden nöjd"...
Hej MiaM,

Jag har tyvärr inte ett Facebook-konto, då jag helst håller mig till forum. Men tack för ditt råd i alla fall. Angående SRAM-chippet... om jag inte minns fel så går de inte sönder (kortsluter) så lätt. Så det kan mycket väl stämma att butiken drog den slutsatsen. Jag ska se om jag kan leta lite på nätet efter någon eller något som kan hjälpa till.

Med vänliga hälsningar,

"Skull Kid"
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Har du testa att fråga t.ex chatGPT Jag har många gånger fått användbar hjälp när jag kunnat beskriva problemet tydligt.
Skull Kid

Inlägg av Skull Kid »

SeniorLemuren skrev: 1 maj 2026, 14:28:55 Har du testa att fråga t.ex chatGPT Jag har många gånger fått användbar hjälp när jag kunnat beskriva problemet tydligt.
Hej SeniorLemuren,

En vän till mig testade att beskriva mitt problem för en AI-assistent så tydligt som möjligt och fick svaret att baseball-spelet använde EEPROM och hade inget batteri i sig (vilket jag såklart såg när jag öppnade spelet). När han försökte förklara att det faktiskt var SRAM så stod påståendet från AI-assistenten fast. Så tyvärr gav det oss inget.

Men tack för förslaget.

Med vänliga hälsningar,

"Skull Kid"
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om en SRAM är kortsluten kan den knappast fungera.

Det KAN ju såklart att den SRAM enbart används för att spara spel och därför inte "ingår" i det normala system och DÅ kan det vara möjligt at kretsen är trasig.
Men JAG lutar kraftigt av andra möjligheter:
* Vbatt för backup kommer inte fram.
- Detta kan orsakas av en styrkrets för detta.
* Signalerna (RD, WR, OE osv.) kommer inte i rätt läge under drift och/eller back-up.
- Detta kan vara samma styrkrets som ovan - om den finns i systemet.

Utan att kolla dessa signaler finns inget svar.

EDIT:
Jag minns en Dallas Semiconductor krets som just var för att koppla på SRAM med batteri back-up. Den hade styring av WR, OE och (om jag minns rätt) Power-On reset.
Om det finns en liknande funktion (den finns!) kan DEN ha problemer eller inte få de rätta signaler.
Skull Kid

Inlägg av Skull Kid »

Jag skulle gärna ta hjälp av någon privatperson som kan detta. Jag vet dock ingen i min närhet som håller på med just sådant här. Jag hade gladligen betalat personen om det går ordna det. Som jag förstått det så ligger spelet på ROM-chippet med spelets beteckning som jag inte kan i huvudet men det sitter nu på ett kretskort i betydligt bättre skick. Originalet blev tyvärr ganska illa skadat efter ett tidigt reparationsförsök.

Jag hade nog kanske kunnat skicka spelet på post till någon som vore kunnig och såklart villig att titta på det. Som första ägare till just detta exemplaret så ligger det väldigt nära hjärtat, och att slänga det kommer aldrig ske.

Så om någon vore intresserad av att hjälpa till är jag villig att ta emot hjälp.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

enkla saker som bilder, fram och baksida
ickretsarnas namn

och övrig kunskap underlättar oftast mycket
ex kända vanliga fel
eller udda betende som man kan se
Skriv svar