Jag har nu i cirka sex års tid försökt att få mitt gamla The Legend of Zelda: Ocarina of Time att lyckas spara igen. Efter de sex åren och många reparationsförsök som passerat så har tyvärr kretskortet i sig tagit mycket stryk. Så jag tog beslutet att införskaffa ett likvärdigt spel kallat Major League Baseball Featuring Ken Griffey Jr. och lyckades transplantera ROM-chippet med mitt spel till det nya kretskortet. Spelet fungerar, men sparar fortfarande inte.
CIC-chippet för säkerhet eller mot piratkopiering följde givetvis med, och även SRAM-chippet likaså. Jag var hos en elektronik-reparatör och de misstänkte att SRAM-chippet är skadat, eller har kortslutit och kunde inget mer göra. Med den begränsade kunskap jag själv besitter, så känns det i princip omöjligt att få detta löst utan hjälp från någon med mer erfarenhet. Detta spelet (Ocarina of Time) är ovärderligt för mig då jag fick det för många år sedan, och är samtidigt det bästa spelet jag någonsin spelat, så att kassera spelet eller eventuellt sälja det är inget alternativ.
Dock så misstänker jag att som min lokala reparatör sade så lär SRAM-chippet möjligen ha kortslutit. Jag har ett extra SRAM från baseball-spelet men har redan testat det med spelet. Samma resultat. Jag skapar en sparfil, och trycker sedan på reset-knappen och det är borta vid omstart.
Jag gissar på att det även kan vara dåliga lödningar då jag har begränsad kunskap om lödning likaså. Multimeter jag har även använt för att testa om strömmen når fram, och det verkar så, men även här är min kunskap begränsad.
Avslutningsvis kan jag fota och visa om det behövs mer information.
Jag hoppas att någon med mer kunskap än mig kan sprida lite ljus över saken
Med vänliga hälsningar,
"Skull Kid"