Kontakterna har gått bra med min 60W Atten när jag satte dit extra bred spets. Det svåra har varit de 2.5 mm2 ledarna som ska lödas in på några ställen mot stora viahål med direkt anslutning mot plan på flera lager i pcb. Provade med 120W lödstation på jobbet men det räckte inte heller. Det som jag gjorde som fungerade helt okej och som ser ut att ge en fin lödning var att ringla en bit blyat lod vid lödpunkter, värme med varmluftspistol till nära smältpunkter och då gå på med lödpenna. Det väter förvånansvärt bra genom hålet och ut på bottenlagret. Nu har jag beställt mera 2.5 mm2 ledare och ska prova på flera kort som det känns nu sparar jag mina kronor istället för att köpa en till lödstation. Det är roligt oxå att klara sig på lite enklare grejjer...
Tack....
grottan skrev: ↑11 mars 2026, 06:45:19
Har beställt en Fnirsi-station med T245 handtag så på några veckor kan jag bidra med rescension av den. Landade på c:a 1500kr inkl kit med spetsar och ”hjälpande händer” som fästes på stationen. Finns även med T210 handtag eller T210 + T245 till ett något högre pris
Fick hem stationen i dag och har bara tittat som snabbast på de, CE märkt men för eget välbefinnande öppnade jag stationen och synade den under skalet.
Ser inte allt för tokig ut på utsidan:
IMG_5654.jpeg
Matningsdonet:
IMG_5655.jpeg
230v anslutningarna känns väl lite sådär:
IMG_5656.jpeg
Handtaget har mjuk silikonkabel, lagom lång och skön att hålla in
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
millen skrev: ↑11 mars 2026, 06:53:03
Kontakterna har gått bra med min 60W Atten när jag satte dit extra bred spets. Det svåra har varit de 2.5 mm2 ledarna som ska lödas in på några ställen mot stora viahål med direkt anslutning mot plan på flera lager i pcb. Provade med 120W lödstation på jobbet men det räckte inte heller. Det som jag gjorde som fungerade helt okej och som ser ut att ge en fin lödning var att ringla en bit blyat lod vid lödpunkter, värme med varmluftspistol till nära smältpunkter och då gå på med lödpenna. Det väter förvånansvärt bra genom hålet och ut på bottenlagret. Nu har jag beställt mera 2.5 mm2 ledare och ska prova på flera kort som det känns nu sparar jag mina kronor istället för att köpa en till lödstation. Det är roligt oxå att klara sig på lite enklare grejjer...
Tack....
Ser fram emot hör hur den fungerar @grottan
Intressant tråd. Håller på med lite BMS'er och har för dåliga grejor att löda med. Är i varmare trakter under vintern där vi har bättre med sol. Det mesta i elektronikväg har jag här hemma, så jag dubblar upp med utrustning. Har 60W just nu och ångrar att jag inte köpte något bättre. Pressar så mycket jag kan som har med kabel att göra, men en del måste lödas. https://www.onbuy.com/se/p/10s-42v-15a- ... JpEALw_wcB
Att löda in 2,5mm2 på B- och P- är inte alls kul. Har en annan variant också där det finns ett hål i den förstärkta lödön. Problemet är att man måste ha en väldigt liten skalle på skruven för att den inte ska ta emot plåten som sitter där för kylning. Har ej fått tag på så små skallar. Hade de slipat ner plåten lite mer så man hade mer utrymme runt hålet hade det varit bra. Alternativet är att lossa plåten och ta vinkelslipen till hjälp känns mindre bra.
När jag löder vill jag ej heller ta bort plåten för att få mera utrymme under lödningen. Har tagit bort plåten men skruvarna som den sitter i är så ynkliga. Skulle gissa på M1,5. Dålig kvalitet så man använder dom inte många ggr innan de är omöjliga att skruva tillbaka och dra åt ordentligt. Ändå hittade jag en stjärnmejsel som passade perfekt.
Mitt alternativ blir nog att köpa något bättre att löda med. Min billiga kines har inte så stora möjlighter att byta spetsar. När jag köpte den skulle jag bara löda lite på ESP32 relaterat. Sedan kom solen in. Det går att göra mycket när soltimmarna är lika året om.
E Kafeman skrev: ↑7 mars 2026, 21:26:10
Skulle jag köpa något nytt i dag hade det blivit lödstation med specad 400W. Har förmodligen sällan termiska nyttan men om det är riktigt sugande jordplan så underlättar det. Dessutom, hög effekt betyder snabb uppvärmning från standby. Viktig faktor för bra lödjobb är att man har råd att hålla sej med ett bra urval med lödspetsar.
Jag hade därför satsat på denna 400W lödstation där jag vet urvalet av lödspetsar för SMD-lödning är rikligt: https://www.aliexpress.com/item/1005007653713782.html
En liten undran? Varför en station på 400 W när en C470 spets bara kan ta emot 250W? Jag har även sett stationer för C470 som sägs ge 500W på Ali
millen skrev: ↑6 mars 2026, 23:10:29
Hej,
Är det någon som kan ge tips om lödning på stora kretskort (A4-storkek) med mycket Cu. Många hålmonterade kontakter. 4 lager.
Hur många watt tror ni behövs?
Tips på lödkolv som håller stabil temperatur?
Går det bra att handlöda bara man har tillräcklig effekt?
Annat att tänka på?
Thermal reliefs på dom flesta pinnarna men inte alla tyvärr.
spetsens värmeelrement kan ta emot betydligt högre effekt än 400W om det finns tillräckligt med kräm bakom. Det gör den i korta ögonblick.
Det hänger sedan på reglerloopen att se till att avbryta uppvärmningen i tid för att förhindra översväng av temperatur på lödspetsen.
Fördelen är t.ex. att det ger snabb uppvärmning från standby och kommer snabbt tillbaka till rätt temperatur när spetsen kommer i kontakt med kalla ytor.
När det är verkligt otillräcklig effekt bakom kan det hända att korrekt och välreglerad spets smälter tenn på kraftigt värmesugande förtennad lödpadd för ett ögonblick, så länge spetsen förmår hålla tillräcklig temperatur för att efter halvsekund bli så avskyld att spetsen fastnar i återstelnade lödpadden. Till spetsen tillförd värme sprids då i PCB kopparytor så snabbt att den tillförda effekten inte förmår höja lödpaddens temperatur till smälttemperatur.
Det är inte bara låg effekt som kan ge den typen av problem, det handlar om hela termiska kedjan såsom delvis dåligt vätande spets och mala kontaktytor som begränsar överförbar effekt på både kort och lång sikt.
Däremot är det svårt at kontinuerligt överföra stora effekter bortanför spetsen om man har begränsad kontaktyta med det som man ska värma. En smal spets och/eller liten lödpadd kan inte överföra lika mycket effekt till det man avser värma som en bred spets.
Som vanligt gäller att oavsett spets så sker värmeöverföringen effektivare med ett lager tenn mellan spets och det man avser värma. Dvs ren är välvätande spets överför mer effekt.
Lödspetsar som ser ut eom en mindre hammare är normalt inte av intresse för SMD-,lödning. Länkade 500W visar i reklamen att man har 50W kontinuerlig effekt när spetsen är doppad i ett glas vatten. Stor kontaktyta och stor termiska last.
Det utlofar då att effekten finns. För att undvika överslängar av temperaturen på små lödytor och med lämpligt anpassade spetsar finns risken att man lagt in stor fördröjning i reglerloopen. Släppa på full effekt på en gång och man riskera instabil reglering.
Somliga stationer kan man styra detta på och lägga in egna PID-parametrar . Andra stationer har inbyggt bibliotek av olika spetsars parametrar som man kan välja bland.
Det är inte bara den höga kontinuerliga effekten som är intressant . vid lite mer normal SMD-lödning på kretskort är det viktigt med en snabb och välfungerande reglerlopop för att få nytta av tillgänglig effekt.
Praktiska tester med dessa högeffekts lödstationer vid lödning på krävande flerlagers PCB så går medeleffekten ner till som bäst i storleksordningen 100W. Det är kopparytan som inte kan sprida värmen snabbare då spetsen är temperaturbegränsad.
Skruvade man upp reglerade lödspetstemperaturen till 600C skulle man kunna överföra mer än dubbla effekten relativt vid 300C och därmed värma kopparytan snabbare. Det blir dock sopiga lödningar vid dom temperaturerna med vanligt lödtenn och det är inte där nyttan är med hög effekt vid normalt lödjobb utan det handlar mer om korta ögonblick precis när spetsen nuddar en kall yta, att spetsen inte motarbetar att bli nedkyld ens för en halv sekund. Ju större kontaktyta, dvs stor lödpadd och stor spets så blir det än viktigare med hög effekt för att bibehålla önskad lödtemperatur.
Det finns även tillfällen när hög effekt inte räcker till och kontaktytorna är för små relativt värmebehovet och ett sätt för att minska problemet att det man vill löda på för bort värmen fortare än önskat och värmer komponenter runt om som man inte tänkt sej löda är at använda sej av undervärme. Det ger bättre utgångsläge om det man avser löda redan håller 200C.
Hög lödeffekt på lödpenna har en begränsning, den värmer bara en lödpadd i taget. Det mesta i SMD-väg är komponenter med flera lödpaddar, mångbeningar där samtliga ben måste värmas vid avlödning. De hanteras bäst med varmluft. Även här finns exakt samma fenomen att för låg effekt på varmluften och man riskerar öka uppvärmda ytan trots att man måste värma längre för att få upp rätt temperatur på det man vill löda. Varmluftsaggregat med 500W kan ofta vara besvärande låg effekt på normala kretskort.
Vettigt inställd varmluft överför hög effekt utan att det är virvelstorm som blåser runt komponenter.
Det är som med lödpennor där man kan tillfälligt ge höga effekter utan att överskrida önskad lödspetstemperatur.
Vill man verkligen se om en lödstation förmår att tillföra hög effekt till spetsen under längre tid, ta spets med stor lödyta och stoppa i tennbadet på 300C och ställ önskade spetstemperaturen till 330C.
Ett problem med de höga effekterna är att det ställer stora krav på reglerloopen för att inte få överslängar och snabbt blir stabil när man påbörjar lödning. Det finns ingen perfekt lödstation i det avseendet och det finns de som har fördröjning på reglerloppen så att spetsen ändå klibbar mot sugande lödpaddar eller överslängar på mer än 10 grader. Sättet att känna av temperaturen gör att spetsen uppvisar kapacitivt lagrad spänning även om den är jordad någon meter bort. De höga strömmarna inuti spetsen avspeglar sej på spetsens yta. Resulterande strömmarna är normalt så obetydliga att det inte kan skada några komponenter. Man brukar mäta några nA relativt jord.
Hur hög effekt lödstationen kan leverera beror i första hand på hur regleralgoritmen är implementerad. Resten berotr i huvudsak på hur förlusterna ser ut i den termiska kedjan från värmeelementet inuti spetsen till yttersta änden på kretskortets yta man värmer.
400W effekt i lödstationen är inte detsamma som 400W kontinuerlig värmeeffekt i lödpadden. Om det är optimalt dvs att lödstationens påsstådda effekt och dess reglerkretsar förmår att avge denna effekten och det är låga termiska förluster kan det vara 400W för ett ögonblick tills man uppnår lödtemperatur.
Vid riktigt tunna spetsar kan spetsens yta vara för liten för att kunna vara effektiv överförare av 10W ens om spetsen är i gott skick och väl förtennad. Trots det, vid hypotetiskt oändligt god reglering ska spetsen kunna ta emot obegränsat med värme för att undvika att bli avkyld vid kontakt med kall lödpadd med den tillförda effekten ska vara så kortvarig att övertemperatur i spetsen ej uppstår.
Då det är avstånd mellan inre kombinerade värmeelementet/temperatursensorn och spetsen så sätter det begränsningar på max effekt. Därav som säkert många vet oavsett effekt på lödstationen så ger korta spetsar (kort avstånd till reglering/värmeelement) stabilare lödtemperatur.
Gott utfört lödjobb är relativt där man måste välja verktyg efter uppgiften. Vill man löda på nya poler på bilbatteriet utan att fördärva batteriet räcker inte 400W kontinuerlig effekt i lödverktyget så långt. Hög effekt är bara till nytta så länge man inte uppnått rätt temperatur på lödpadden. Det händer att rätt verktyg hellre är en varmblås om effekten inte är tillräckligt hög och tillförd tillräckligt snabbt.
Efter att ha läst E Kafemans inlägg ovan fick jag en tanke. Nyckeln till en lyckad lödning är ju att tillföra så mycket energi till lödstället att du kan behålla rätt temperatur under lödningen. Varken mer eller mindre, naturligtvis vill du tillföra den energin under en inte allt för lång tidsrymd. Jag har alltid sagt att konsten att löda är till största del att distribuera värmen på rätt sätt. Sedan bryter ju Kafeman ner detta i en massa smådelar och ibland lite till.
Jag löder dessa BMS någon enstaka gånger på ett år. Istället för att lägga pengar på att köpa en till lödstation för att löda 6 - 8 lödningar / år skulle jag kunna tänka mig att använda en 300W lödkolv.
Med en 300W lödkolv har jag en plan A och en plan B.
A) fixa till dimensionen på spetsen så att den passar in för att löda B- och P- på BMS.
B) varva till en grövre cylinder med ett skaft som passar att sticka in i lödkolven istället för den ordinarie spetsen. Cylindern skulle kunna avslutas i en spets som passar lödstället.
Med cylindern i plan B är tanken att ackumulera så mycket energi som behövs för att värma upp lödstället och smälta tennet.
Både plan A o B skulle kunna innehålla ett termoelement typ K, fastsatt någonstans i närheten av spetsen som ger information till en regulator som styr 230V till lödkolven. Regulator och givare har jag redan så att det som behövs är koppar cylinder och lödkolv. Eftersom det är ett par lödningar per år så kommer inte en kopparspets att bli så pass anfräten att man behöver fila ner dom nu och då. Skulle användningen bli mer än vad jag tror är alternativet att skaffa andra BMS som man enklare kan skruva fast kabelskor på. Jag har köpt 5 st av den svårlödda typen.
millen skrev: ↑27 mars 2026, 06:18:25
Har du hunnit löda något med den än?
Hade inget direkt projekt att testa den på men ett ful-hack fick det bli.
Har en enhet där en SMD monterad säkring gått sönder och behöver bytas mot en likadan säkring, har dock bara en lödpenna så det var dömt att misslyckas med att löda bort den så det fick bli att piggy-back:a den nya säkringen ovanpå den gamla. Lödstationen gjorde sitt jobb, bristerna sitter mer i utföraren som varken hade bra belysning eller något optisk hjälpmedel och noll vana att löda SMD
IMG_5664.jpeg
Säkringen verkar sitta på plats och lödstationen fungerar som förväntat - lägger sig i 100 grader standby när pennan sitter i stativet och går upp till inställd spetstemperatur på några sekunder när pennan tas ur stativet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.