Är en 3D skrivare en bra ide för elektroniklådor

Allt som rör 3D-skrivare.
hawkan

Re: Är en 3D skrivare en bra ide för elektroniklådor

Inlägg av hawkan »

jfri skrev: 27 januari 2026, 14:50:06
hawkan skrev: 27 januari 2026, 04:00:30
jfri skrev: 27 januari 2026, 02:02:57

Menar du skapa dom i ett CAD program och att detta är svåraste delen ?
På något sätt måste du ju ha modeller för det du ska skriva ut. Hur har du tänkt ordna det?
Skrivarna ordnar utskriften enkelt.
Vad menar du ? Handlar det inte om att i ett CAD skapa en ritning av det man vill printa ut ? Är inte denna ritning man skapat själva modellen ?
Jo det är det ju, men vad hade du tänkt dej själv? Om du redan från början tänkt använda CAD är det inget nytt.
Men nån tanke hade du väl från början hur du ska få tag i modellerna?
JanErik

Inlägg av JanErik »

Rekommenderar klart denna, https://www.thingiverse.com/thing:2938921 Customizable revised Ultimate Box Maker. Man kan enkelt lägga till skruvfötter för kretskort och andra moduler och ser att de ryms före utskrift.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jfri skrev: 27 januari 2026, 16:56:48 Den är uppemot 1000 kr dyrare än Flashforge 5M. Dock finns det tungt vägande fördelar kan jag tänka mig att gå upp i pris lite. Likaså om det finns tungt vägande nackdelar med de tänkta billiga alternativen. När det gäller A1 mini har jag läst att man skulle kunna dela upp en utskrift i två delar och sedan limma ihop dom.
Så kan man göra men det vill man ju undvika om man kan det.
Har läst en artikel i PC Hemma om 3D skrivare där man ger rådet att inte köpa billiga filament utan hellre skrivartillverkarens eget märke. I samma artikel listar man olika filament och användningsområde hållare för elektronik för ABS. Detta står inte för PLA vilket får mig att undra om PLA duger för mina syften. Artikeln rekommenderar A1 mini för nybörjare samt Flashforge 5M för den vana. Är A1 mini enklare att använda ?
Det låter som dom är sponsrade med skrivare och filament från någon tillverkare :rofl

Köper man filament av de stora tillverkarna så är det inga problem, sällan annars heller, men nåt riktigt noname skulle jag nog inte våga köpa, jag hade ju en incident med ett marmorfilament från ebay som orsakade mycket problem tex.

Köper man skrivare från dom störrre tillverkarna idag så är det i princip bara att printa rakt av ut ur lådan.

Sen är det märkligt att rekommendera ABS, det låter som en extremt gammal artikel, eller okunnig artikelförfattare.

ABS har fördelar, men desto större nackdelar, framförallt avger det riktigt elaka gaser vilket gör att du inte bär använda det utan att ha ett utsug.
hawkan

Inlägg av hawkan »

ABS har fördelar, men desto större nackdelar, framförallt avger det riktigt elaka gaser vilket gör att du inte bär använda det utan att ha ett utsug.
Under utskrift, måste jag tillägga. När den är färdigutskriven är det givetvis inga problem.

ABS har bättre temperaturtålighet, uppemot 100C går bra. I allt annat är PLA bättre.
Svårt att skriva ut ABS, lådskrivare behövs. Nästan, finns pro som klarar utan. Chansa inte.
Användarvisningsbild
Cano

Inlägg av Cano »

Kanske lite OT men är inte ABS enklare att få riktigt släta ytor, med acetonånga?
PLA är väl lite klurigare där?
jfri

Inlägg av jfri »

hawkan skrev: 27 januari 2026, 17:30:10
jfri skrev: 27 januari 2026, 14:50:06
hawkan skrev: 27 januari 2026, 04:00:30

På något sätt måste du ju ha modeller för det du ska skriva ut. Hur har du tänkt ordna det?
Skrivarna ordnar utskriften enkelt.
Vad menar du ? Handlar det inte om att i ett CAD skapa en ritning av det man vill printa ut ? Är inte denna ritning man skapat själva modellen ?
Jo det är det ju, men vad hade du tänkt dej själv? Om du redan från början tänkt använda CAD är det inget nytt.
Men nån tanke hade du väl från början hur du ska få tag i modellerna?
Jag hade ju räknat med att i ett program rita upp lådan med de mått och hål samt skruvhål jag behöver
jfri

Inlägg av jfri »

Glenn skrev: 27 januari 2026, 08:11:28
jfri skrev: 26 januari 2026, 23:01:44 Jag har funderat på en lågpris 3D skrivare för att göra inbyggnadslådor till mina elektronikbyggen. Dessa består av lösa kort och sladdar displayer etc. Skulle i så fall PLA filament fungera eller behövs något bättre. Hur lätt eller svårt skulle det bli att realisera detta ? Kan man förvänta sig oväntade problem ? Har aldrig använt en 3D skrivare förut.
Efter mina efterforskningar har jag fastnat för två alternativ
1) Bambu Lab A1 mini
2) Flashforger Adventurer 5M
Klarar du dej verkligen på 180x180x180 för att printa dina lådor ? i.e, får din största del du behöver plats på den ytan ? ..En A1 mini skulle jag aldrig ens titta på av den anledningen.

Flashforgen klarar 220x220 vilket inte heller är så stort men lite mer normalt.
Är dessa bra alternativ för mina syften ? Vilken vore bäst ? Finns något bättre alternativ i ungefär samma prisklass ? Har förstått att utöver skrivaren behöver filament köpas till. Finns något annat som man i praktiken kommer att behöva köpa till
Fabrikat och modell av skrivare beror mycket på personliga preferenser förutom rena specs som är enklare att kolla.

Jag gillar min Anycubic kobra 3 v2, den har en skrivyta på 255x255x260 och är nog billigare än båda de ovan.

Här i comboversionen, alltså med fyrfärgsmagasin (med inbyggd filamenttork) https://eu.anycubic.com/products/kobra-3-v2-combo

Vill man snåla lite så finns även nya Kobra X: https://eu.anycubic.com/products/kobra-x som klarar 260x260x260.

Nåt du VILL ha är automatisk bed leveling, men det har nog de flesta idag..

Filament behöver du ja, lämpligen köper man inte original eftersom det oftast är mycket överprissatt.
Ja max storlek på A1 mini är en stor nackdel. En av de lådor jag skulle vilja göra är större än 18 cm.
Hade en session med AI angående bästa printern för mig och mitt syfte. Frågade först om skillnader mellan Creative Hi och Flashforger Adventurer 5M och fick beskedet att Flashforger är bäst för mig då den är mycket enklare att använda. Då påpekade jag att jag sett Creality till lägre pris än Flashforgern (Inet (inte combo) Proshop) samt av specen att bedömma så är Creality bättre. AI fortsatte att hävda att Flashforgern är det bästa valet för mig då den är mer användarvänlig och fungerar direkt utan korrigeringar inställningar mm. Ska jag lita på AI rekommendation ? Kan säga att användarvänlighet är en viktig aspekt
hawkan

Inlägg av hawkan »

Vad bra. Nu har vi väl gått en full cirkel. Så jag säger igen att det momentet blir det som tar mest tid.
Skrivaren klarar säkerligen att skriva ut en låda. Blir väl en del experimenterande med väggtjocklekar
och sånt, det är naturligt. Skrivaren är väl det lilla problemet då tänker jag. Åtminstone BambuLabs
har jag god erfarenhet efter att haft en skrivare som titt som tätt behöver lite underhåll så är
min BambuLab P1S bara att förbered och skicka jobbet till så kommer det alltid (i princip alltid)
ut som man önskar. PLA har högst succefaktor, över 99% hos mej, abs som är det andra jag regelbundet kör
är lite svårare pga värmekrympningen, så kanske 90%, främst vidhäftning sdom spökar.
Du får testa hur bra det funkar i en öppen skrivare som de du tittar på, det är mycket enklare att
skrivare ut i en lådskrivare som håller kanske 40-50 grader.
Petg kan ju andra säga hur det funkar, gissar bra, inget jag använder dock.
Så är du sugen så har du bra möjligheter att lyckas göra lådor till dina elektronikprojekt med dessa skrivare.
Utan att skrivarna ska trassla, förväntan är de att fungerar direkt.

Nu skrev du något emellan. Oavsett storlek kommer skrivaren att vara för liten någon gång. Så dela upp och skruva ihop
eller limma ihop, omdesigna, mm blir det tal om. Stor skrivare = mer sällan sånt.

Creality har fått mycket skit på senare tid att de har skrivare som inte fungerar lika smärtfritt som andra, upp till användaren
att lösa en del saker. Skulle bara välja en Creality som verkligen har genuint bra reviewer.
jfri

Inlägg av jfri »

Också Bambu har fått skit. Tänker på termistorn som blir så het att omgivande delar smälter. Hade det inte varit för det skulle en Bambu Lab A1 vara klart intressant
H.O

Inlägg av H.O »

Och hur är det med BambuLabs inlåsning i deras web/moln och tvång till internet-anslutning?
gkar

Inlägg av gkar »

jfri skrev: 26 januari 2026, 23:01:44 Jag har funderat på en lågpris 3D skrivare för att göra inbyggnadslådor till mina elektronikbyggen. Dessa består av lösa kort och sladdar displayer etc. Skulle i så fall PLA filament fungera eller behövs något bättre.
Det är rätt otäckt med elektronikbränder i kombination med plast. Vissa typer av 3D filament brinner bokstavligen som tomtebloss, andra brinner lite långsammare och droppar mindre hett.

Jag kan ju lägga till att en elektroniklåda skall normalt uppfylla minst HB i flamskydd för en typisk IT-produkt, dvs du bör välja minst HB filament. Har du högre tillgänglig inkommande effekt än 15W bör du ha V2, V1 eller V0 typiskt som flamskydd, beroende på. Undvik också att tillverka egna kontakter i plast, där har man normalt också högre flamskyddskrav p.g.a glappkontakt och värmeutveckling.

Om det inte gör något att det brinner, under vatten t.ex. eller i en brandsäker miljö behöver man inte bry sig!
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor

Inlägg av xrayspex »

H.O skrev: 29 januari 2026, 07:33:53 Och hur är det med BambuLabs inlåsning i deras web/moln och tvång till internet-anslutning?
Man kan köra offline utan problem.
Jag har 2 BambuLab (X1C och A1 mini) och är helnöjd med bägge.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det är inte tvång till internetanslutning, det går att köra lokalt. Men du tappar givetvis möjligheten att övervaka/styra printern via mobilen från andra sidan stan.

Inlåsningen till deras slicer är tråkig, även om den inte är absolut. Du kan använda ex Orca (vilket jag gör) med viss krångel. (dock inget jag provat då jag helt enkelt slutade uppdatera A1'an innan den uppgraderingen kom och därmed fortsätter använda Orca utan krångel).

Den där NTC prylen som blommat upp på sistone är tråkig. Många verkar drabbas, även om den stora majoriteten inte har drabbats så är den märklig. Vad jag förstår så sitter den i kraftaggregatet och ska minska inrusningsströmmen vid uppstart? eller vid påslag av värmeplattan? Mer eller mindre plötsligt så drabbas både äldre och relativt nya av att den överhettar ock pajar. En teori var att det bara drabbade de som kör på 230V medan de som kör på 110V klarade sig, men så började de också paja. Det hela är mycket märkligt. Man (Bambulab) skyller på blixtnedslag bl.a.

Men Bambulab har en lösning, ta bort den. Vilket de som fått ett nytt kort har noterat.

Edit, att både gamla och nya "plötsligt" verkar drabbas, kanske har med en mjukvaruuppdatering att göra? Styrningen av värmeplattan kanske?
(Bara en tanke utan djupare grund.)
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag tänkte nog mer på hela eko-systemet när jag var kritisk mot Creality.
Jag använder inte min Ender längre så tappat intresset men det är vad
andra reagerar mot. Slicer, modell-bibliotek, andra hjälpmedel.
Hela det kitet ska fungera klanderfritt emot och hjälpa användaren.
Det är inte bara skrivaren längre, hela eko-systemet avgörande.
Titta på reviewer. Var kritisk för reviewarna har någon typ av låsning
till leverantören, fri skrivare och löfte om fler t ex. Även om de säger
annorlunda så är de i beroende till tillverkaren.

Inlåsningen var det stora jag hade emot BambuLab innan jag köpte en.
Sedan har det visat sej bara fungera så tills vidare ligger de emot-känslorna
och bubblar i bakgrunden och jag njuter av att det bara funkar. Men nästa skrivare? Får se.

Jag har haft den thermistorn explodera på P1S. Tror det var den. Fick felmeddelande att bädden inte
kunde nå temperatur. Felsökte och hittade. Sökte och såg att det drabbat flera innan.
Kontaktade supporten och hade en ny nätdel inom fyra dagar. Bytte, och det fungerade igen.
Tänkte inte mer på det.

Här finns ett inlägg från BambuLab om detta https://all3dp.com/4/bambu-lab-confirms ... -burn-out/
Läste via läsare som fick bort den här reklam-dyngan. TLDR; De ser att det händer 1 av 2000,
fixat på nya skrivare sedan Q3 2025, plasten kring där är flamskyddad, de byter modulen även efter garantitid.

Alla skrivare har sina för och nackdelar, tur allt inte är identiskt. Skulle nog ändå påstå
att alla nya, moderna skrivare klarar vad du vill. Det är egentligen inget svårt för skrivaren.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Är en 3D skrivare en bra ide för elektroniklådor? Frågan kan besvaras med JA och Nej, i mitt tidigare inlägg visade jag en låda till ett labbagregat. Den bestod av 4 st längsgående profiler i Z som kan skarvas till längre än vad skrivaren klarar i Z. Gavlarna skrev jag ut liggande och klara med alla uttag och där är ju måtten begränsade till skrivarens X och Y. Så lådornakan ju bli stora på längden.

Lådan på nedanstående bild kan ju bli så stor man vill i X och Y men är begränsad till Z på höjden. Den består av 4 st utskrivna hörn med trekantiga täckbrickor på toppen och botten för att hålla top och bottenplattan på plats.

Fördelen med dessa lådor är ju att man inte skriver ut alla sidorna. Det är ju avsevärt enklare och beroende på materialval, billigare och snabbare att göra en låda på de viset. Man kan ju t.ex använda 0.8 mm aluminiumplåt och ABS eller PETG om man vill ha den lite mer värmetålig. Med aluminum får man ju dessutom bra värmeutstrålning. I labblådan använde jag 1 mm rostfri plåt och i den andra, bara simpel plywood och vit/svart PLA till fronten.
cnc-låda-1.jpg
cnc-låda-2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar